Cla na čínské elektromobily v EU. Po jejich zavedení spadly prodeje o 45 %

  • Registrace nových čínských elektromobilů v EU dramaticky klesly
  • Změní nová cla vývoj na evropském trhu s elektromobily?
  • Čína se brání a podává odvolání k WTO
BYD Seal čínský elektromobil

Čínské elektromobily ztrácejí v Evropě půdu pod nohama, ilustrační | foto: BYD, úprava: vlastní

V červenci bylo v Evropské unii zaregistrováno téměř o polovinu (o 45 %) méně elektromobilů vyrobených v Číně, než v červnu. Odborníci to připisují zvýšeným clům, která byla zavedena od 5. července. Čínské elektromobily to tedy v EU nebudou vůbec mít jednoduché.

Čínská auta jsou (momentálně) na ústupu

Pokles vyčíslila společnost Dataforce, která se zabývá průzkumem trhu. Její experti analyzovali výsledky ze 16 zemí EU, které dosud zveřejnily data za červenec. Jakmile budou k dispozici údaje ze všech zemí, může se číslo ještě mírně změnit. Ale vzhledem k tomu, že analýza již zahrnuje data z největších trhů, půjde pouze o kosmetické změny výsledků.

Z červencových výsledků zatím nelze usuzovat na to, zda speciální celní tarify ve výši až 48 % již přinášejí první výsledky nebo se jedná o jednorázový výkyv trhu. Prudký červencový pokles byl totiž zčásti pravděpodobně způsoben neobvykle vysokými červnovými prodeji, kdy se řada výrobců pokusila ještě v červnu dovézt elektromobily s původním 10% dovozním clem.

BYD továrna na elektromobily

BYD a jeho výroba elektromobilů, ilustrační


Čtěte také: Nejlepší elektromobil poměr cena/výkon. Není to žádné levné čínské auto


Mimo EU se (čínské) prodeje zvyšují

Naznačují to také čísla: v Německu klesl tržní podíl čínských značek z červnových 13 % na 8 % v červenci a ve Francii z 8 % na 5 %. Například značka MG zaznamenala meziročně 20% pokles prodejů a tržby společnosti Polestar meziročně klesly o 42 %. Celním překážkám dokázal čelit pouze BYD, který zvýšil svůj tržní podíl na evropském trhu na 8,5 % ze 7,4 % na začátku roku. Naopak, ve Spojeném království, které po brexitu již není součástí EU a nevztahují se na něj speciální cla, se v červenci podíl čínských výrobců na trhu zvýšil.

Spekuluje se, že největší čínský výrobce elektromobilů, společnost BYD, je připravena alespoň krátkodobě cla akceptovat. BYD na začátku srpna oznámil vstup na polský trh a nabízí tam vozidla v obvykle cenové hladině. Nezdá se tedy, že by k původním cenám bylo přidané clo ve výši 27,4 % místo předchozích 10 %. Dlouhodobým cílem čínské společnosti je porazit Teslu a velké evropské výrobce (včetně Volkswagenu a skupiny Stellantis) na evropském trhu s elektromobily.

Čína proti clům protestuje

Na začátku srpna podala Čína odvolání ke Světové obchodní organizaci (WTO) kvůli clům Evropské unie na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně. Čínské ministerstvo obchodu argumentuje, že jde o pokus ochránit výrobu elektrických vozidel a spolupráci na globální zelené transformaci.

V Evropě se ale očekává, že prozatímní tarify Evropské komise získají v listopadu plnou podporu všech 27 členských států EU. Dodejme, že cla na dovoz čínských elektromobilů jsou v Evropě výrazně nižší, než cla, která ve Spojených státech zavedl americký prezident Biden.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Cla na čínské elektromobily v EU. Po jejich zavedení spadly prodeje o 45 %

  • Registrace nových čínských elektromobilů v EU dramaticky klesly
  • Změní nová cla vývoj na evropském trhu s elektromobily?
  • Čína se brání a podává odvolání k WTO
BYD Seal čínský elektromobil

Čínské elektromobily ztrácejí v Evropě půdu pod nohama, ilustrační | foto: BYD, úprava: vlastní

V červenci bylo v Evropské unii zaregistrováno téměř o polovinu (o 45 %) méně elektromobilů vyrobených v Číně, než v červnu. Odborníci to připisují zvýšeným clům, která byla zavedena od 5. července. Čínské elektromobily to tedy v EU nebudou vůbec mít jednoduché.

Čínská auta jsou (momentálně) na ústupu

Pokles vyčíslila společnost Dataforce, která se zabývá průzkumem trhu. Její experti analyzovali výsledky ze 16 zemí EU, které dosud zveřejnily data za červenec. Jakmile budou k dispozici údaje ze všech zemí, může se číslo ještě mírně změnit. Ale vzhledem k tomu, že analýza již zahrnuje data z největších trhů, půjde pouze o kosmetické změny výsledků.

Z červencových výsledků zatím nelze usuzovat na to, zda speciální celní tarify ve výši až 48 % již přinášejí první výsledky nebo se jedná o jednorázový výkyv trhu. Prudký červencový pokles byl totiž zčásti pravděpodobně způsoben neobvykle vysokými červnovými prodeji, kdy se řada výrobců pokusila ještě v červnu dovézt elektromobily s původním 10% dovozním clem.

BYD továrna na elektromobily

BYD a jeho výroba elektromobilů, ilustrační


Čtěte také: Nejlepší elektromobil poměr cena/výkon. Není to žádné levné čínské auto


Mimo EU se (čínské) prodeje zvyšují

Naznačují to také čísla: v Německu klesl tržní podíl čínských značek z červnových 13 % na 8 % v červenci a ve Francii z 8 % na 5 %. Například značka MG zaznamenala meziročně 20% pokles prodejů a tržby společnosti Polestar meziročně klesly o 42 %. Celním překážkám dokázal čelit pouze BYD, který zvýšil svůj tržní podíl na evropském trhu na 8,5 % ze 7,4 % na začátku roku. Naopak, ve Spojeném království, které po brexitu již není součástí EU a nevztahují se na něj speciální cla, se v červenci podíl čínských výrobců na trhu zvýšil.

Spekuluje se, že největší čínský výrobce elektromobilů, společnost BYD, je připravena alespoň krátkodobě cla akceptovat. BYD na začátku srpna oznámil vstup na polský trh a nabízí tam vozidla v obvykle cenové hladině. Nezdá se tedy, že by k původním cenám bylo přidané clo ve výši 27,4 % místo předchozích 10 %. Dlouhodobým cílem čínské společnosti je porazit Teslu a velké evropské výrobce (včetně Volkswagenu a skupiny Stellantis) na evropském trhu s elektromobily.

Čína proti clům protestuje

Na začátku srpna podala Čína odvolání ke Světové obchodní organizaci (WTO) kvůli clům Evropské unie na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně. Čínské ministerstvo obchodu argumentuje, že jde o pokus ochránit výrobu elektrických vozidel a spolupráci na globální zelené transformaci.

V Evropě se ale očekává, že prozatímní tarify Evropské komise získají v listopadu plnou podporu všech 27 členských států EU. Dodejme, že cla na dovoz čínských elektromobilů jsou v Evropě výrazně nižší, než cla, která ve Spojených státech zavedl americký prezident Biden.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."