Test Citroën ë-Berlingo – Z nezlomného dělníka se stalo příjemné městské přibližovadlo
- Otestovali jsme asi nejkontroverznější MPV s elektrickým pohonem na světě
- S novým Citroënem ë-Berlingo jsme ujeli téměř 1000 kilometrů
- Pro koho je tento vůz skutečně určen?

Jeden z průkopníků segmentu MPV, který od roku 1996 zamotal hlavu nejednomu otci s početnější rodinou. Není divu, že si Citroën Berlingo za dobu své existence našel cestu k mnohým zákazníkům, kteří dali spíše na praktičnost než na emoce. O to těžší byla pro jeho příznivce zpráva ze začátku tohoto roku, kdy koncern Stellantis oznámil ukončení prodeje spalovacích osobních verzí tohoto modelu. Jejich plnohodnotnou náhradou se stává elektřina.
Mnohé z vás možná překvapí, že „krabicový vůz“ se s udržitelným pohonem setkal ještě dříve, než v současné (třetí) generaci. Již dva roky po představení revolučního rodinného vozu zcela nového segmentu „ludospace“ se na silnicích začaly objevovat verze Citroën Berlingo Électrique využívané především francouzskými poštovními službami. Rozvoz obálek v elektrické dodávce s výkonem 28 kW jistě nebyl žádný adrenalin, ale dojezd 95 kilometrů na jedno sídliště bez pochyby stačil. Roku 2002 jeho výroba zanikla z důvodu zákazu bateriových článků NiCd. Vraťme se však do současnosti a podívejme se, jak obstál Citroën ë-Berlingo v nejvyšší výbavě a paketu XTR v našem týdenním testu. Je odchod spalovacích verzí skutečně důvodem ke smutku?
Citroën ë-Berlingo: specifikace
Konstrukce | MPV, rozměry: 4403 x 1921 x 1844 mm, hmotnost 1739 kg |
---|---|
Pohon | elektrický, pohon předních kol |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment 260 Nm |
Baterie | využitelná kapacita 45 kWh (celková 50 kWh) |
Nabíjení | 100 kW DC, 11 kW AC palubní nabíječka |
Spotřeba a dojezd | 18 kWh/100 km, dojezd až 280 kilometrů (WLTP) |
Výbava | Verze Shine, paket XTR, další příplatková výbava |
Cena testovaného vozu | 1 160 000 Kč, základní cena od 915 000 Kč |
Zachrání ë-Berlingo segment MPV?
Segment rodinných MPV zaniká především na úkor pohlednějších SUV, které však mnohdy nejsou ani zdaleka tak praktické, jak by se mohlo na první pohled zdát. Je tu ale ještě jedna vlastnost, která vozy s hranatými rysy výrazně sráží a tou je otřesná aerodynamika. Ve variantách se spalovacími motory se to sice nemusí jevit jako velký problém, ale jakmile automobilka do takového vozu vměstná elektrický pohon a směšně malý akumulátor k tomu, pochopíte, o čem je řeč. To bychom ale předbíhali. V úvodu odstavce jsme zmínili, že vozy kategorie MPV designem mnohdy nevynikají, což můžeme v tomto případě s radostí vyvrátit.
- Citroën ë-Berlingo | foto: vlastní
- Citroën ë-Berlingo | foto: vlastní
Ačkoliv nejsem ve věku, kdy by mi velké rodinné vozy „dodávkovitého“ typu zvlášť imponovali, musím uznat, že třetí generace Berlinga je skutečně líbivý kousek. S ohledem na minulou generaci je téměř neuvěřitelné, co se inženýrům Citroënu povedlo. Jen stěží byste mezi lety 2008 až 2018 hledali šedší myš a o to více je pohled na tohoto extravagantního elegána potěšující.
Berlingo kombinuje známé prvky ostatních modelů
Přední masku si bez ostychu kompletně převzal z nejlevnějšího modelu značky C3. Jediným viditelným rozdílem je spodní chromovaná linie táhnoucí se ze znaku ve středu. U hatchbacku tento prvek navazuje na halogenové osvětlení umístěné těsně pod denním svícením a vytváří tak jakési „Xko“. Tento detail u Berlinga nenajdete a kovově vypadající lišta se tak táhne skoro až k blatníku, kde obkličuje denní svícení a spojuje se s horní chromovanou linií.
Dalším výrazným poznávacím znamením je pro Citroën tradiční oplastování částí náchylných na poškození. Tento prvek se proslavil především na modelu C4 Cactus a pro automobilku se stal natolik ikonickým, že ho začala implementovat častěji. Váš vůz je tak lépe chráněn, karoserie vypadá na pohled svalnatěji a zároveň tyto detaily rozbijí velké plochy, které by jinak vytvářely onen „krabicový“ dojem.
Plastu se v této motorizaci pochopitelně dočkáme také v prostoru mřížky chladiče, na kterém najdete svítivě modré označení „ë“. Námi testovaný kus přijel ve výbavě Shine a s paketem XTR. Tato kombinace se odrazila například na krásných 17palcových kolech či oranžových prvcích na zmíněných platech.
- Citroën ë-Berlingo | foto: vlastní
- Citroën ë-Berlingo | foto: vlastní
- Citroën ë-Berlingo | foto: vlastní
Interiér jako přes kopírku
Nad interiérem nemá cenu zdlouhavě laborovat. Stejný design vnitřních prostor totiž najdete ve většině ostatních modelů značky, ale také v dalších vozech, které má pod palcem skupina Stellantis, jako například Opel či Peugeot. Budeme se tedy věnovat pouze tomu nejdůležitějšímu.
Z pozice řidiče vás může překvapit hned několik věcí. Posed za volantem se na první pocit rovná malému autobusu a nadhled, který nad ostatními účastníky provozu máte je skutečně příjemný. S touto vlastností však kupodivu nejde ruku v ruce dobrý výhled z vozu. Ten haní nezvykle široké A-sloupky. Samotné sedačky ve třetí generaci Berlinga nepotěší ani nenadchnou — jejich měkčení je vcelku komfortní i na delší cesty, ale jakékoliv boční vedení zde nehledejte. Vzadu poté najdete tři plnohodnotná místa a ve variantě „XL“ jich může být ještě o dvě více.
Vlna kritiky se snesla také na středovou konzoli, která je dle mnohých zbytečně rozměrná. Já jsem to i se svými 185 centimetry příliš nevnímal, ale umím si představit, že vyšší osoby by její přítomnost zaznamenali. Na jejím povrchu najdete drobný ovladač převodovky „e-Toggle“, systém start-stop, volič jízdních režimů a elektrickou ruční brzdu.
- Citroën ë-Berlingo | foto: vlastní
- Citroën ë-Berlingo | foto: vlastní
- Citroën ë-Berlingo | foto: vlastní
Plno technologií a úložných prostor
Co se technologií týče, v námi testované výbavě se nacházel přehledný digitální přístrojový štít, dále o něco méně přehledný infotainment, který na druhou stranu lze omladit systémy Apple CarPlay či Android Auto (ovšem pouze pomocí kabelu) a v neposlední řadě šikovný head-up displej.
Celkový dojem z interiéru je poměrně dobrý, ale je třeba počítat s tím, že jeho dominantou jsou všudypřítomné tvrdé plasty, které se svou přítomnost nesnaží ani nijak maskovat. V kontextu segmentu MPV však musíme Citroën pochválit za poměrně solidní dílenské zpracování.
Disciplína, ve které nové Berlingo zcela dominuje je praktičnost. Takové množství odkládacích prostor jednoduše nemá obdoby. Schránka ve zmíněné středové konzoli připomíná studnu, na jejíž dno uvidíte až s baterkou. Věci si dále můžete odložit do jedné ze dvou odkládacích schránek spolujezdce, prostoru za infotainmentem nebo poličky nad hlavou. Představivosti se meze nekladou. Kapacita zavazadlového prostoru činí v námi testované verzi 775 litrů a po sklopení sedaček dokonce až 3 500 litrů. Tolik místa využije skutečně jen málokdo.

Pár čísel ohledně pohonu a spotřeby
Citroën Berlingo byl jízdně odjakživa přirovnáván spíše k osobním než užitkovým automobilům. Přesto dřívější generace trpěly na méně přesné řízení, náchylnost k naklánění karoserie a nedostatečnou dynamiku. Podařilo se novince tyto neduhy eliminovat? Pro úvod si shrňme několik čísel, které vás budou jistě zajímat.
Na přední nápravě najdete synchronní elektromotor s permanentními magnety o celkovém výkonu 100 kW, tedy 136 koní. Takový pohon si při váze 1 739 kilogramů plus posádka vezme přibližně 19 kWh/100 km. V momentě, kdy překročíte hranice města a vydáte se nedej bože třeba na dálnici, bude spotřeba bez problému dosahovat hodnoty 28 kWh/100 km. Pro podrobnější informace ohledně spotřeby vás odkážeme na samostatný test.

Nemalé porce energie si elektromotor bere z baterie o kapacitě 50 kWh, z čehož využitelných je pouze 45 kWh. Dle výrobce by měl být elektromobil schopen na jedno nabití ujet až 280 kilometrů, přičemž v realitě můžete počítat spíše s 200 kilometry ve městě.
Na dálnici toto číslo setněte minimálně o další čtvrtinu. Tento nelichotivý údaj z části vyvažuje fakt, že architektura elektrického Berlinga dokáže z nabíjecí stanice pojmout až 100 kW a z 0 na 80 % tedy zvládnete dobít za půl hodiny. Také této oblasti jsme se věnovali podrobněji v samostatném testu.
Jízda s třetí generací je překvapivě komfortní
Z uvedených informací je zřejmé, že elektrickému MPV se líbí především ve městě a jeho láska ke spletitým ulicím je skutečně znát. Posilovač řízení na steroidech výrazně usnadňuje manipulaci, čemuž rovněž přispívá velmi slušný rejd. Agilitu si tedy můžeme odškrtnout, ale co dynamika? Přes 130 elektrických koní dokáže s poměrně lehkou karoserií v prvních vteřinách rozjezdu zacloumat poměrně slušně. Ani přesto se však nejedná o žádného závodníka – z 0 na 100 km/h se dostane nejdříve za 11,7 vteřin. Při brouzdání městem rozhodně potěší také skvěle odhlučněná kabina a příjemně naladěný podvozek. Je sice o něco tvrdší, ale s menšími nerovnostmi si poradí bez obtíží.

Jakmile vyjedete na okresní silnice zaznamenáte dvě další příjemná překvapení. Inženýrům se oproti minulým generacím podařilo výrazně zlepšit aerodynamiku, což zaprvé dále přispívá k odhlučnění kabiny a zároveň zlepšuje jízdní vlastnosti. Třetí generace napravila ještě jeden vroubek, kterým bylo zmíněné naklánění karoserie. Na dálnici je poté maximální rychlost omezena na 135 km/h.
Kolik za elektrické MPV Citroën žádá?
Základní varianta Citroënu ë-Berlingo s označením Live Pack startuje na částce 915 000 korun s DPH. Tato verze se však vyznačuje osekaným designem, který mění elektrické MPV téměř k nepoznání a dle našeho názoru je určená spíše pro firemní použití, kde na vzhledu tolik nesejde.
Námi testovaná varianta Shine vyjde v základu na 1 030 000 korun, přičemž oblíbený paket XTR stojí dalších 18 tisíc korun. S trochou snahy se v konfigurátoru dostanete přes hranici 1,2 milionu korun a nutno říct, že žádná z příplatkových výbav není zbytečná.

Závěrem…
Na otázku „komu je nové e-Berlingo určeno“ existuje vcelku přímočará odpověď. Vyjímat se bude zejména jako druhé auto početnější rodiny žijící ve městě. Na pozici „druhého auta“ ho pasuje především malá baterie, která z elektrického MPV dělá skvělé vozítko pro rozvoz dětí do školy, na kroužky a vás samotné do práce nebo na nákupy.
Jakékoliv delší trasy si však budete muset naplánovat. Jinak se jedná o poměrně příjemné svezení, které napravuje mnoho chyb předchozích generací. Otázkou zůstává, zda se za takový vůz vyplatí dát částku atakující či dokonce přesahující hranici milionu korun.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() |