Čínský výrobce elektroaut jde proti proudu. Pouští se do výroby spalovacích motorů

Xpeng P7

Čínský elektromobil Xpeng P7, ilustrační | foto: Xpeng

Čínský Xpeng byl až dosud známý jako výrobce výhradně bateriových elektromobilů. To se nyní mění. Neznamená to, že by zcela zavrhl elektrický pohon a do své nabídky nově zařadil modely s pouze spalovacím motorem. Nejde však ani cestou hybridu nebo plug-in hybridu. Nově představený Kunpeng Super Electric System je ve skutečnosti pouze prodlužovačem dojezdu. Výrobce si od něj slibuje, že výrazně zvýší atraktivitu jeho elektromobilů.

Prodlužovač natáhne dojezd o stovky kilometrů

Nový pohon s prodlouženým dojezdem (EREV) od společnosti Xpeng slibuje čistě elektrický dojezd až 430 km, a až 1 400 km při plné baterii a plné nádrži. Čínský testovací cyklus CLTC je obvykle optimističtější. Podle v Evropě používaného WLTP to vychází na 331 km s čistě elektrickým pohonem a na 1077 km s prodlužovačem. I tak je však pozoruhodný.

Zdá se, že Xpeng na rozdíl od jiných výrobců, kteří při nasazení prodlužovače radikálně snížili kapacitu baterie, používá velkou baterii, podobnou těm v běžných elektromobilech. Navíc slibuje, že když se motor pro prodloužení dojezdu spustí, zvýší se hluk v kabině jen o jeden decibel, což by mělo být sotva postřehnutelné. Jedinou možnou nevýhodou by tak mohla být cena, protože přidání spalovacího motoru zřejmě zvýší náklady na výrobu.

Kromě prodlužovače dojezdu zapracoval Xpeng i na samotném managementu baterie. Nová funkce AI Battery Doctor by měla díky umělé inteligenci prodloužit životnost baterie až o 30 %. Umělou inteligenci přitom pohání stejný výkonný 40jádrový procesor jako pokročilé systémy autonomního řízení čtvrté úrovně. Kromě toho se Xpeng chlubí rychlým nabíjením s výkonem až 960 kilowattů, což znamená rychlost nabíjení 1 kilometr za sekundu. Na speciálních ultra-rychlých nabíječkách dokáže baterii nabít na 80 % za pouhých 12 minut.

Xpeng představil nový elektrický pohon s prodlužovačem dojezdu

Xpeng představil nový elektrický pohon s prodlužovačem dojezdu | foto: Xpeng

Pomůže to Xpengu v Evropě?

Kromě zvýšení atraktivity nabídky pro zákazníky přitom může mít Xpeng ještě jinou motivaci, proč se rozhodl přijít se spalovacím motorem právě teď. Nová dovozní cla na čínské elektromobily, které nedávno zavedla Evropská unie, se nevztahují na hybridní vozidla. Pokud by Xpeng dokázal úspěšně argumentovat, že jeho nový pohon s prodlužovačem dojezdu lze kvalifikovat jako hybrid, mohl by se vyhnout dodatečnému clu ve výši 21,3 %, které na něj EU uvalila.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Čínský výrobce elektroaut jde proti proudu. Pouští se do výroby spalovacích motorů

Xpeng P7

Čínský elektromobil Xpeng P7, ilustrační | foto: Xpeng

Čínský Xpeng byl až dosud známý jako výrobce výhradně bateriových elektromobilů. To se nyní mění. Neznamená to, že by zcela zavrhl elektrický pohon a do své nabídky nově zařadil modely s pouze spalovacím motorem. Nejde však ani cestou hybridu nebo plug-in hybridu. Nově představený Kunpeng Super Electric System je ve skutečnosti pouze prodlužovačem dojezdu. Výrobce si od něj slibuje, že výrazně zvýší atraktivitu jeho elektromobilů.

Prodlužovač natáhne dojezd o stovky kilometrů

Nový pohon s prodlouženým dojezdem (EREV) od společnosti Xpeng slibuje čistě elektrický dojezd až 430 km, a až 1 400 km při plné baterii a plné nádrži. Čínský testovací cyklus CLTC je obvykle optimističtější. Podle v Evropě používaného WLTP to vychází na 331 km s čistě elektrickým pohonem a na 1077 km s prodlužovačem. I tak je však pozoruhodný.

Zdá se, že Xpeng na rozdíl od jiných výrobců, kteří při nasazení prodlužovače radikálně snížili kapacitu baterie, používá velkou baterii, podobnou těm v běžných elektromobilech. Navíc slibuje, že když se motor pro prodloužení dojezdu spustí, zvýší se hluk v kabině jen o jeden decibel, což by mělo být sotva postřehnutelné. Jedinou možnou nevýhodou by tak mohla být cena, protože přidání spalovacího motoru zřejmě zvýší náklady na výrobu.

Kromě prodlužovače dojezdu zapracoval Xpeng i na samotném managementu baterie. Nová funkce AI Battery Doctor by měla díky umělé inteligenci prodloužit životnost baterie až o 30 %. Umělou inteligenci přitom pohání stejný výkonný 40jádrový procesor jako pokročilé systémy autonomního řízení čtvrté úrovně. Kromě toho se Xpeng chlubí rychlým nabíjením s výkonem až 960 kilowattů, což znamená rychlost nabíjení 1 kilometr za sekundu. Na speciálních ultra-rychlých nabíječkách dokáže baterii nabít na 80 % za pouhých 12 minut.

Xpeng představil nový elektrický pohon s prodlužovačem dojezdu

Xpeng představil nový elektrický pohon s prodlužovačem dojezdu | foto: Xpeng

Pomůže to Xpengu v Evropě?

Kromě zvýšení atraktivity nabídky pro zákazníky přitom může mít Xpeng ještě jinou motivaci, proč se rozhodl přijít se spalovacím motorem právě teď. Nová dovozní cla na čínské elektromobily, které nedávno zavedla Evropská unie, se nevztahují na hybridní vozidla. Pokud by Xpeng dokázal úspěšně argumentovat, že jeho nový pohon s prodlužovačem dojezdu lze kvalifikovat jako hybrid, mohl by se vyhnout dodatečnému clu ve výši 21,3 %, které na něj EU uvalila.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."