Čínská vláda prý nutí Teslu, aby svolala Modely S a X. Jenže zbytečně

Samuel Novotný
  • Téměř všechny Modely S a X na čínském trhu musejí být kvůli údajné vadě v zavěšení kol svolány
  • Celkově jde asi o 30 000 vozů, které tuto vcelku nebezpečnou vadu mají
  • Celá událost má však nečekaný zvrat, Tesla s obviněním nesouhlasí a říká, že vozy vadné nejsou
Čínské Tesly Model S a Model X
Čínské Tesly Model S a Model X

Server Electrek nedávno informoval o tom, že Tesla v Číně pořádá svolávací akci, která se týká až 30 000 čínských elektromobilů, konkrétně se dotýká Modelů S a X. Tyto vozy prý mají poruchu v zavěšení kol, což by mohlo způsobit dost závažné problémy.

Co přesně má být špatně?

Čínská státní správa pro regulaci trhu sdělila, že se vada týká přesně 29 193 vozů Tesla Model S a Model X, které byly do Číny importovány. Pro ještě větší upřesnění má jít o vozy, jejichž výroba proběhla mezi 17. zářím 2013 a 16. srpnem 2017.

Samotný problém je popisován jako jakási slabina v zavěšení kol u Modelů S a X. Údajně to může vést k tomu, že pokud dojde k nějakému nárazu či nehodě, tak může celé spojení s koly prasknout. To by mohlo dále vést k dalším komplikacím, k mnohem horší nehodě a také k novým výdajům za servis a opravu vozu. Dle dalších zpráv má část vozů chybu pouze u zadní nápravy, ovšem další část má vadné obě dvě, zadní i přední.

Jak se k situaci údajně staví Tesla?

Tesla má prý majitele všech vadných vozů kontaktovat, upozornit je na chybu a naplánovat výměnu vadných částí. Výměna by měla být naprosto zdarma. Dále by měla Tesla majitele upozornit na to, že sice vozy mohou zatím dál používat, ale dokud nedojde k výměně problematických součástek, tak mají jezdit opatrně.

Tesla logo
Tesla logo

Něco tu však nesedí…

Pokud se však na zprávy o vadě podíváme trochu víc podrobně, tak zjistíme, že tu pár věcí působí dost zvláštně. Jedná se hlavně o tvrzení, které říká, že se vada týká vozů vyrobených mezi lety 2013 a 2017. V tu dobu byly totiž vozy vyráběny jen v Americe a nijak se výrobně nelišily. To znamená, že se zřejmě ani zavěšení kol u vozů nijak nelišilo.


Čtěte také: Tesly zničehonic samy zrychlují a bourají, stěžuje si 127 řidičů


Skutečný postoj Tesly je úplně jiný

Tesla se k situaci téměř okamžitě vyjádřila s tím, že s čínskou vládou nesouhlasí, a že je svolání vozů naprosto zbytečné, protože žádný defekt ani vadu nemají. Místo uznání defektu Tesla svádí vinu na tamní řidiče.

Naši kolegové ze serveru Electrek získali dopis, který psala Elizabeth H. Mykytiuk, která je poradkyní Tesly pro regulační události. Dopis o svolání v Číně poslala až do NTHSA (Národní úřad bezpečnosti dálničního provozu v USA). Elizabeth v dopisu psala, že Čína Teslu ke svolání vozů donutila.

V samotném dopisu se píše: „Vzhledem k názoru SAMR / DPAC, že je potřeba svolání z trhu v Číně, dostala Tesla možnost se rozhodnout, zda dané vozy dobrovolně stáhne, anebo bude situace řešena prostřednictvím čínského správního procesu. Zatímco Tesla s názorem SAMD / DPAC nesouhlasí, tak se rozhodla stažení vozů z čínského trhu nezpochybňovat.“

Tesla Model 3
Tesla Model 3

Dále Mykytiuk v dopisu popisuje, že Tesla shledává vadu jako neexistující, a že věří, že hlavní příčinou je špatné používání vozu. Jako příklad byl uveden třeba náraz do chodníku, účelná a neopatrná jízda přes výmoly atd. Pak může dojít k poškození dílů, což může vést buď k okamžitému selhání součástek, anebo k vadě, která se projeví až později.

Historie se opakuje

Tesla tvrdí, že se vada objevila v méně jak 0,05 % vyrobených vozidlech mimo Čínu a asi v 0,1 % vozidlech v Číně. Nejedná se o první případ, kdy byla Tesla nařčena z chybného zpracování zavěšení kol u vozidel Model S a X. Samotná NHTSA vyšetřovala potenciální vadu stejného charakteru u vozů Tesla Model S a Model X již v roce 2016, ovšem žádný defekt nenašla.


Komentáře


Nejnovější články