Rychle rozvíjející se čínský trh s elektromobily přepisuje žebříčky velikosti automobilek. Jen automobilka BYD od roku 2019 zvýšila počet svých zaměstnanců o 470 000 na více než 700 000 a nyní je téměř dvojnásobně velká proti Toyotě. Poté, co BYD v loňském roce předstihl Volkswagen a stal se největším čínským výrobcem automobilů, nezpomaluje. Navzdory řečem o zpomalení trhu s elektromobily dosáhla společnost BYD začátkem tohoto měsíce nového rekordu v prodeji elektromobilů od začátku roku. Do dubna prodala společnost BYD po celém světě více než 434 500 elektromobilů.
Z prudkého růstu zájmu o elektromobily v Číně nicméně netěží pouze BYD, ale rychle rostou i další čínské firmy v oboru. Na konci roku sektor zaměstnával přibližně 30,57 milionu zaměstnanců, což je o 13 % více než v roce 2019. Soukromé firmy přitom zaznamenaly nárůst o 81 %, což představuje 2,85 milionu pracovních míst.
Hlavními hnacími silami růstu pracovních míst v Číně je výroba automobilů, elektrických zařízení a polovodičů. V roce 2023 bylo v Číně zaregistrováno 8,1 milionu elektromobilů a plug-in hybridů, což představuje meziroční nárůst o 35 %. Kromě toho se loni Čína stala s více než 4 miliony vyvezenými elektromobily i největším automobilovým vývozcem automobilů. Z celkového objemu exportu, bylo 1,2 milionu vozů s alternativním pohonem, což představuje nárůst o 80 %.
Podle globálního výhledu IEA pro elektromobily (EV) na rok 2024 tvořil celosvětový podíl Číny na prodejích bateriových elektromobilů a plug-in hybridů již 60 %. Zpráva očekává, že nárůst prodeje elektromobilů bude pokračovat, přičemž se předpokládá, že v roce 2030 bude v Číně každé třetí auto elektrické.
Čtěte také: V Německu roste obliba čínských elektromobilů. Důvody nepřekvapí
Jedním z největších faktorů, proč se čínským elektromobilům tak daří, jsou jejich již tak nízké ceny. Ceny elektromobilů se od roku 2018 drasticky snížily. Zpráva IEA odhaduje, že přibližně 55 % elektromobilů prodaných v Číně v roce 2022 bylo levnějších než jejich průměrný ekvivalent se spalovacím motorem. Loni už to po další vlně zlevňování mělo podle odhadů být 65 %. Tento trend pokračuje i letos, kdy přední čínští výrobci elektromobilů, včetně BYD, představili výrazně cenově dostupnější modely.
Rychle rozvíjející se čínský trh s elektromobily přepisuje žebříčky velikosti automobilek. Jen automobilka BYD od roku 2019 zvýšila počet svých zaměstnanců o 470 000 na více než 700 000 a nyní je téměř dvojnásobně velká proti Toyotě. Poté, co BYD v loňském roce předstihl Volkswagen a stal se největším čínským výrobcem automobilů, nezpomaluje. Navzdory řečem o zpomalení trhu s elektromobily dosáhla společnost BYD začátkem tohoto měsíce nového rekordu v prodeji elektromobilů od začátku roku. Do dubna prodala společnost BYD po celém světě více než 434 500 elektromobilů.
Z prudkého růstu zájmu o elektromobily v Číně nicméně netěží pouze BYD, ale rychle rostou i další čínské firmy v oboru. Na konci roku sektor zaměstnával přibližně 30,57 milionu zaměstnanců, což je o 13 % více než v roce 2019. Soukromé firmy přitom zaznamenaly nárůst o 81 %, což představuje 2,85 milionu pracovních míst.
Hlavními hnacími silami růstu pracovních míst v Číně je výroba automobilů, elektrických zařízení a polovodičů. V roce 2023 bylo v Číně zaregistrováno 8,1 milionu elektromobilů a plug-in hybridů, což představuje meziroční nárůst o 35 %. Kromě toho se loni Čína stala s více než 4 miliony vyvezenými elektromobily i největším automobilovým vývozcem automobilů. Z celkového objemu exportu, bylo 1,2 milionu vozů s alternativním pohonem, což představuje nárůst o 80 %.
Podle globálního výhledu IEA pro elektromobily (EV) na rok 2024 tvořil celosvětový podíl Číny na prodejích bateriových elektromobilů a plug-in hybridů již 60 %. Zpráva očekává, že nárůst prodeje elektromobilů bude pokračovat, přičemž se předpokládá, že v roce 2030 bude v Číně každé třetí auto elektrické.
Čtěte také: V Německu roste obliba čínských elektromobilů. Důvody nepřekvapí
Jedním z největších faktorů, proč se čínským elektromobilům tak daří, jsou jejich již tak nízké ceny. Ceny elektromobilů se od roku 2018 drasticky snížily. Zpráva IEA odhaduje, že přibližně 55 % elektromobilů prodaných v Číně v roce 2022 bylo levnějších než jejich průměrný ekvivalent se spalovacím motorem. Loni už to po další vlně zlevňování mělo podle odhadů být 65 %. Tento trend pokračuje i letos, kdy přední čínští výrobci elektromobilů, včetně BYD, představili výrazně cenově dostupnější modely.