Čínané představili zajímavý koncept budoucnosti přepravy. Dali byste si říct?

Matouš Vrchota
  • Proč by vlastně měly být vozy „jednodílné“?
  • Když zahájíte let, podvozková platforma si zajede autonomně dobít baterie
  • Je tohle budoucnost osobní přepravy?
Koncept eVTOL GAC Gove
Koncept eVTOL GAC Gove

Čínský výrobce GAC během své vícedenní konference Tech Days představil velmi zajímavý koncept budoucnosti osobní přepravy. Studií předpovídající letecké přepravování jsme již viděli hodně, tento systém je ale velmi unikátní. Sestává se totiž ze dvou součástí, které jsou schopné se pohybovat i nezávisle jeden na druhém.

Proč s sebou „tahat“ v letu zbytečnou zátěž?

Jedná se elektrický VTOL, tedy letoun s kolmým startem a přistáním. Automobilka ve vlastnictví státu nazývá svůj koncept Gove. V Číně jde o pátého největšího výrobce automobilového segmentu. Společnost má aktivní partnerství i s mnoha celosvětovými výrobci, pro představu lze zmínit například skupinu Stellantis. Kromě vozidel GAC vyrábí i produkty pro infrastrukturu, mezi které patří i nabíjecí stanice pro elektromobily.

U nejnovějšího konceptu všichni výrobci naráží nejen na efektivní provedení, ale i na zdlouhavé procesy schvalování a certifikaci. Nejen že vůz musí splnit homologační podmínky pro pozemní provoz, vzhledem k letovým schopnostem se zpovídá i letovým požadavkům. I to je jeden z důvodů, proč zatím existují jednotky modelů schopné provozu. Zatímco většina výrobců nad vozidly eVTOL uvažuje jako o jednom kuse, GAC se rozhodl svůj vůz rozdělit do dvou částí.

Koncept eVTOL GAC Gove
Koncept eVTOL GAC Gove

Čtěte také: Létající elektromobil už zvládne přes 250 km. Jsou obří drony eVTOL budoucností?


Platforma bude vždy připravena k pozemní přepravě

Když přejdete z jízdy do letu, dokáže se pozemní platforma autonomně dopravit zpět do své výchozí pozice a dobít své baterie na další jízdu. Kabina je tedy schopná odpojení od základny a přemístí svého řidiče pilota na delší vzdálenost. Ve společnosti již proběhly první zkušební lety. Celý systém má být založený na autonomním systému ADiGO-Pilot. Vůz je schopný autonomního provozu jak s řidičem, tak i bez něj. Letová část bude pro nouzové situace vybavena dvojicí záložních rotorů.

Myšlenka je přitom taková, že minimálně spodní platforma bude sdílená. Po zahájení letu se nemusí podvozek vracet k vám domů, ale zavítá do nejbližší nabíjecího hubu automobilky. Zde bude čekat na svého další uživatele a přijede si ho vyzvednout na místo příletu. V případě tohoto konceptu můžeme pouze konstatovat, že jeho nasazení se nebude počítat na měsíce, ale nejspíše na delší roky.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články