V souvislosti s rostoucím počtem elektromobilů na českých silnicích přichází novela vyhlášky o technických podmínkách požární ochrany staveb. Tato vyhláška má přinést nová pravidla pro parkování a nabíjení elektromobilů v garážích, a to zejména z hlediska požární bezpečnosti. Připravovaná pravidla mají zajistit vyšší úroveň ochrany jak pro novostavby, tak pro stávající garáže.
Mezi nejdůležitější změny patří zavedení aktivních systémů požární ochrany, které zahrnují především rychlou detekci požáru. Elektronické upozornění umožní rychlejší reakci hasičů a tím i omezení škod. Dále se počítá se zavedením stabilních i polostabilních systémů hašení, které by měly zabránit šíření požáru na celý prostor garáže. Pro větší garáže s více než 200 parkovacími místy bude nutné instalovat také zařízení na odvod kouře a tepla.
Kromě aktivních systémů ochrany novela zavádí i pasivní prvky, které zajistí vyšší odolnost garáží proti požáru. To zahrnuje použití odolnějších konstrukčních materiálů, které umožní garážím odolat požárním podmínkám po delší dobu. Nové stavební předpisy budou čerpat inspiraci i ze zahraničí, kde jsou tyto standardy běžně používány.
Hasiči rozdělili garáže do několika skupin podle počtu parkovacích míst – od menších garáží s 1 až 10 místy až po velké garáže s více než 200 místy. Požadavky na vybavení a ochranu se zvyšují spolu s počtem parkovacích míst. U velkých garáží se klade důraz například na systém ventilace, zatímco u menších garáží jsou tyto požadavky mírnější.
Nová vyhláška se v souvislosti s nabíjením elektromobilů zaměřuje především na bezpečnostní opatření při nabíjení. Hasiči prosazují, aby nabíjení probíhalo kontrolovaně, a to prostřednictvím wallboxů. Tyto speciální nabíjecí stanice snižují riziko technických závad a zvyšují bezpečnost. Požadavky budou platit jak pro novostavby, tak i pro modernizované stávající garáže. Tento přístup má zajistit, že v garážích nebude docházet k neřízenému nabíjení, což by mohlo zvýšit riziko vzniku požáru.
Implementace těchto nových opatření pravděpodobně zvýší cenu parkovacích míst, a to až o stovky tisíc korun na jedno místo. Přesto se povedlo najít kompromis, například šířka parkovacích míst pro elektromobily bude doporučena na 3,5 metru, což usnadní přístup v případě zásahu. Nová vyhláška by měla být schválena do konce roku 2024 a účinnosti by mohla nabýt už v roce 2025. Tyto změny mají za cíl výrazně zvýšit bezpečnost parkování a nabíjení elektromobilů v garážích.
V souvislosti s rostoucím počtem elektromobilů na českých silnicích přichází novela vyhlášky o technických podmínkách požární ochrany staveb. Tato vyhláška má přinést nová pravidla pro parkování a nabíjení elektromobilů v garážích, a to zejména z hlediska požární bezpečnosti. Připravovaná pravidla mají zajistit vyšší úroveň ochrany jak pro novostavby, tak pro stávající garáže.
Mezi nejdůležitější změny patří zavedení aktivních systémů požární ochrany, které zahrnují především rychlou detekci požáru. Elektronické upozornění umožní rychlejší reakci hasičů a tím i omezení škod. Dále se počítá se zavedením stabilních i polostabilních systémů hašení, které by měly zabránit šíření požáru na celý prostor garáže. Pro větší garáže s více než 200 parkovacími místy bude nutné instalovat také zařízení na odvod kouře a tepla.
Kromě aktivních systémů ochrany novela zavádí i pasivní prvky, které zajistí vyšší odolnost garáží proti požáru. To zahrnuje použití odolnějších konstrukčních materiálů, které umožní garážím odolat požárním podmínkám po delší dobu. Nové stavební předpisy budou čerpat inspiraci i ze zahraničí, kde jsou tyto standardy běžně používány.
Hasiči rozdělili garáže do několika skupin podle počtu parkovacích míst – od menších garáží s 1 až 10 místy až po velké garáže s více než 200 místy. Požadavky na vybavení a ochranu se zvyšují spolu s počtem parkovacích míst. U velkých garáží se klade důraz například na systém ventilace, zatímco u menších garáží jsou tyto požadavky mírnější.
Nová vyhláška se v souvislosti s nabíjením elektromobilů zaměřuje především na bezpečnostní opatření při nabíjení. Hasiči prosazují, aby nabíjení probíhalo kontrolovaně, a to prostřednictvím wallboxů. Tyto speciální nabíjecí stanice snižují riziko technických závad a zvyšují bezpečnost. Požadavky budou platit jak pro novostavby, tak i pro modernizované stávající garáže. Tento přístup má zajistit, že v garážích nebude docházet k neřízenému nabíjení, což by mohlo zvýšit riziko vzniku požáru.
Implementace těchto nových opatření pravděpodobně zvýší cenu parkovacích míst, a to až o stovky tisíc korun na jedno místo. Přesto se povedlo najít kompromis, například šířka parkovacích míst pro elektromobily bude doporučena na 3,5 metru, což usnadní přístup v případě zásahu. Nová vyhláška by měla být schválena do konce roku 2024 a účinnosti by mohla nabýt už v roce 2025. Tyto změny mají za cíl výrazně zvýšit bezpečnost parkování a nabíjení elektromobilů v garážích.