Čeští hasiči se shodli. Parkování elektromobilů v garážích má nová pravidla

Parkování elektromobilů v garážích bude mít jasnější pravidla

Parkování elektromobilů v garážích bude mít jasnější pravidla | foto: Unsplash

V souvislosti s rostoucím počtem elektromobilů na českých silnicích přichází novela vyhlášky o technických podmínkách požární ochrany staveb. Tato vyhláška má přinést nová pravidla pro parkování a nabíjení elektromobilů v garážích, a to zejména z hlediska požární bezpečnosti. Připravovaná pravidla mají zajistit vyšší úroveň ochrany jak pro novostavby, tak pro stávající garáže.

Parkování elektromobilů v garážích

Mezi nejdůležitější změny patří zavedení aktivních systémů požární ochrany, které zahrnují především rychlou detekci požáru. Elektronické upozornění umožní rychlejší reakci hasičů a tím i omezení škod. Dále se počítá se zavedením stabilních i polostabilních systémů hašení, které by měly zabránit šíření požáru na celý prostor garáže. Pro větší garáže s více než 200 parkovacími místy bude nutné instalovat také zařízení na odvod kouře a tepla.

Kromě aktivních systémů ochrany novela zavádí i pasivní prvky, které zajistí vyšší odolnost garáží proti požáru. To zahrnuje použití odolnějších konstrukčních materiálů, které umožní garážím odolat požárním podmínkám po delší dobu. Nové stavební předpisy budou čerpat inspiraci i ze zahraničí, kde jsou tyto standardy běžně používány.

Požár elektromobilu Jaguar I-Pace v pražské podzemní garáži

Požár elektromobilu Jaguar I-Pace v pražské podzemní garáži | foto: Hasiči Praha

Požadavky podle velikosti garáží

Hasiči rozdělili garáže do několika skupin podle počtu parkovacích míst – od menších garáží s 1 až 10 místy až po velké garáže s více než 200 místy. Požadavky na vybavení a ochranu se zvyšují spolu s počtem parkovacích míst. U velkých garáží se klade důraz například na systém ventilace, zatímco u menších garáží jsou tyto požadavky mírnější.

Nabíjení elektromobilů

Nová vyhláška se v souvislosti s nabíjením elektromobilů zaměřuje především na bezpečnostní opatření při nabíjení. Hasiči prosazují, aby nabíjení probíhalo kontrolovaně, a to prostřednictvím wallboxů. Tyto speciální nabíjecí stanice snižují riziko technických závad a zvyšují bezpečnost. Požadavky budou platit jak pro novostavby, tak i pro modernizované stávající garáže. Tento přístup má zajistit, že v garážích nebude docházet k neřízenému nabíjení, což by mohlo zvýšit riziko vzniku požáru.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační

Vyšší náklady na parkovací místa

Implementace těchto nových opatření pravděpodobně zvýší cenu parkovacích míst, a to až o stovky tisíc korun na jedno místo. Přesto se povedlo najít kompromis, například šířka parkovacích míst pro elektromobily bude doporučena na 3,5 metru, což usnadní přístup v případě zásahu. Nová vyhláška by měla být schválena do konce roku 2024 a účinnosti by mohla nabýt už v roce 2025. Tyto změny mají za cíl výrazně zvýšit bezpečnost parkování a nabíjení elektromobilů v garážích.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Čeští hasiči se shodli. Parkování elektromobilů v garážích má nová pravidla

Parkování elektromobilů v garážích bude mít jasnější pravidla

Parkování elektromobilů v garážích bude mít jasnější pravidla | foto: Unsplash

V souvislosti s rostoucím počtem elektromobilů na českých silnicích přichází novela vyhlášky o technických podmínkách požární ochrany staveb. Tato vyhláška má přinést nová pravidla pro parkování a nabíjení elektromobilů v garážích, a to zejména z hlediska požární bezpečnosti. Připravovaná pravidla mají zajistit vyšší úroveň ochrany jak pro novostavby, tak pro stávající garáže.

Parkování elektromobilů v garážích

Mezi nejdůležitější změny patří zavedení aktivních systémů požární ochrany, které zahrnují především rychlou detekci požáru. Elektronické upozornění umožní rychlejší reakci hasičů a tím i omezení škod. Dále se počítá se zavedením stabilních i polostabilních systémů hašení, které by měly zabránit šíření požáru na celý prostor garáže. Pro větší garáže s více než 200 parkovacími místy bude nutné instalovat také zařízení na odvod kouře a tepla.

Kromě aktivních systémů ochrany novela zavádí i pasivní prvky, které zajistí vyšší odolnost garáží proti požáru. To zahrnuje použití odolnějších konstrukčních materiálů, které umožní garážím odolat požárním podmínkám po delší dobu. Nové stavební předpisy budou čerpat inspiraci i ze zahraničí, kde jsou tyto standardy běžně používány.

Požár elektromobilu Jaguar I-Pace v pražské podzemní garáži

Požár elektromobilu Jaguar I-Pace v pražské podzemní garáži | foto: Hasiči Praha

Požadavky podle velikosti garáží

Hasiči rozdělili garáže do několika skupin podle počtu parkovacích míst – od menších garáží s 1 až 10 místy až po velké garáže s více než 200 místy. Požadavky na vybavení a ochranu se zvyšují spolu s počtem parkovacích míst. U velkých garáží se klade důraz například na systém ventilace, zatímco u menších garáží jsou tyto požadavky mírnější.

Nabíjení elektromobilů

Nová vyhláška se v souvislosti s nabíjením elektromobilů zaměřuje především na bezpečnostní opatření při nabíjení. Hasiči prosazují, aby nabíjení probíhalo kontrolovaně, a to prostřednictvím wallboxů. Tyto speciální nabíjecí stanice snižují riziko technických závad a zvyšují bezpečnost. Požadavky budou platit jak pro novostavby, tak i pro modernizované stávající garáže. Tento přístup má zajistit, že v garážích nebude docházet k neřízenému nabíjení, což by mohlo zvýšit riziko vzniku požáru.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační

Vyšší náklady na parkovací místa

Implementace těchto nových opatření pravděpodobně zvýší cenu parkovacích míst, a to až o stovky tisíc korun na jedno místo. Přesto se povedlo najít kompromis, například šířka parkovacích míst pro elektromobily bude doporučena na 3,5 metru, což usnadní přístup v případě zásahu. Nová vyhláška by měla být schválena do konce roku 2024 a účinnosti by mohla nabýt už v roce 2025. Tyto změny mají za cíl výrazně zvýšit bezpečnost parkování a nabíjení elektromobilů v garážích.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."