Není to tak dlouho, co jsme vás informovali, že ČEZ připravuje na Cínovci významný projekt, týkající se těžby lithia. Na místě se zkoumají metody jeho získávání a výzkumné centrum Vysoké školy chemicko-technologické představilo vlastní patentovaný postup jeho zpracování. Lithium je jen jedním z článků gigantického projektu, který se, jak se zdá, začíná skloňovat stále častěji v nejrůznějších souvislostech.
ČEZ navazuje na projekt těžby a zpracování lithia dalšími smělými plány, zejména projektem výstavby české Gigafactory, která by mohla vyprodukovat baterie o kapacitě víc než 30 GWh. Jen pro představu, tyto baterie by mohly vystačit pro výrobu 400 000 až 800 000 osobních automobilů ročně.
Továrna by měla být hotová v roce 2025 a mohla by stát v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, která byla nedávno odstavena z provozu.
Čtěte také: Česko chystá tučnou dotaci na podporu domácího nabíjení elektromobilů
Celý projekt s sebou nese ještě další aspekty. Ať si o přechodu na elektromobilitu myslíme cokoliv, v současné době se zdá, že v celosvětovém měřítku se jedná o masovou záležitost, jejíž pohyb a vývoj nelze zastavit. Právě ukončený autosalon IAA 2021 v Mnichově byl svědkem bezpočtu vystoupení nejvyšších představitelů světových automobilek, kteří se předháněli v cílech čisté výroby.
Výstavní plochy se třpytily naleštěnými exponáty, jejichž stáda koní pod kapotami vyměnily oktany za elektrony. Život je změna a ta se právě zásadně dotýká mobility.
Česká republika, která je životně závislá na výrobě automobilů, nesmí zůstat pozadu. Automobilový průmysl u nás zaměstnává více než 200 tisíc lidí a je nutné připravit ho na bezproblémový přechod na nové technologie výroby. Nárůst prodejů elektrických vozidel v Evropě rapidně roste. Zatímco v minulém roce se prodalo zhruba 1 300 000 elektrických vozů, v roce 2030 už by to mělo být víc než 10 až 14 milionů kusů. A každý vyrobený vůz bude potřebovat baterii.
Do hry přicházejí také ekonomové. Například poradenská společnost Deloitte odhaduje pro Českou republiku výnosy z výstavby Gigafactory ve výši 500 miliard korun, 6 000 přímých pracovních míst a dalších 30 000 nepřímých pracovních příležitostí. Předpokládané zdanění, související s výstavbou a dodávkami technologií, může do státní pokladny přinést až 50 miliard korun.
I to je důvod, proč vicepremiér Karel Havlíček a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš podepsali v červenci memorandum o podpoře výstavby Gigafactory v České republice. Ta má na základě zpracované studie pro uvedený projekt velmi výhodnou geografickou polohu. Na druhou stranu nelze zapomínat na případná rizika, týkající se především náročného schvalovacího procesu celého projektu.
Co myslíte, bude se gigantický projekt realizovat? A přinese skutečně zmiňovaná pozitiva? Podělte se o své názory v diskuzi.
Není to tak dlouho, co jsme vás informovali, že ČEZ připravuje na Cínovci významný projekt, týkající se těžby lithia. Na místě se zkoumají metody jeho získávání a výzkumné centrum Vysoké školy chemicko-technologické představilo vlastní patentovaný postup jeho zpracování. Lithium je jen jedním z článků gigantického projektu, který se, jak se zdá, začíná skloňovat stále častěji v nejrůznějších souvislostech.
ČEZ navazuje na projekt těžby a zpracování lithia dalšími smělými plány, zejména projektem výstavby české Gigafactory, která by mohla vyprodukovat baterie o kapacitě víc než 30 GWh. Jen pro představu, tyto baterie by mohly vystačit pro výrobu 400 000 až 800 000 osobních automobilů ročně.
Továrna by měla být hotová v roce 2025 a mohla by stát v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, která byla nedávno odstavena z provozu.
Čtěte také: Česko chystá tučnou dotaci na podporu domácího nabíjení elektromobilů
Celý projekt s sebou nese ještě další aspekty. Ať si o přechodu na elektromobilitu myslíme cokoliv, v současné době se zdá, že v celosvětovém měřítku se jedná o masovou záležitost, jejíž pohyb a vývoj nelze zastavit. Právě ukončený autosalon IAA 2021 v Mnichově byl svědkem bezpočtu vystoupení nejvyšších představitelů světových automobilek, kteří se předháněli v cílech čisté výroby.
Výstavní plochy se třpytily naleštěnými exponáty, jejichž stáda koní pod kapotami vyměnily oktany za elektrony. Život je změna a ta se právě zásadně dotýká mobility.
Česká republika, která je životně závislá na výrobě automobilů, nesmí zůstat pozadu. Automobilový průmysl u nás zaměstnává více než 200 tisíc lidí a je nutné připravit ho na bezproblémový přechod na nové technologie výroby. Nárůst prodejů elektrických vozidel v Evropě rapidně roste. Zatímco v minulém roce se prodalo zhruba 1 300 000 elektrických vozů, v roce 2030 už by to mělo být víc než 10 až 14 milionů kusů. A každý vyrobený vůz bude potřebovat baterii.
Do hry přicházejí také ekonomové. Například poradenská společnost Deloitte odhaduje pro Českou republiku výnosy z výstavby Gigafactory ve výši 500 miliard korun, 6 000 přímých pracovních míst a dalších 30 000 nepřímých pracovních příležitostí. Předpokládané zdanění, související s výstavbou a dodávkami technologií, může do státní pokladny přinést až 50 miliard korun.
I to je důvod, proč vicepremiér Karel Havlíček a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš podepsali v červenci memorandum o podpoře výstavby Gigafactory v České republice. Ta má na základě zpracované studie pro uvedený projekt velmi výhodnou geografickou polohu. Na druhou stranu nelze zapomínat na případná rizika, týkající se především náročného schvalovacího procesu celého projektu.
Co myslíte, bude se gigantický projekt realizovat? A přinese skutečně zmiňovaná pozitiva? Podělte se o své názory v diskuzi.