Češi začínají přicházet na chuť elektromobilům. Oproti dalším státům EU jsme ale na chvostu
- Centrum dopravního výzkumu zveřejnilo zprávu ohledně elektromobility v ČR
- Meziročně se zaregistrovalo téměř dvakrát více plně elektrických vozů
- Na porovnání s ostatními státy EU je však stále bolestivý pohled

Elektromobilům se v České republice začíná dařit! Projekt Čistá doprava, který vede Centrum dopravního výzkumu, zveřejnil zprávu zaměřující se na počet registrací osobních bateriových elektromobilů. Ukázalo se, že meziročním srovnání pozorujeme téměř dvojnásobný nárůst, přičemž na dynamice nejvíce získává sekundární trh. Co dalšího dokument odhalil?
Začíná boom elektromobilů v Česku?
K 30. červnu 2022 bylo v České republice registrováno 12 183 osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1 (osobní automobily). Za posledních 6 měsíců se nově registrovalo celkem 2 597 bateriových vozů a celkový nárůst činil 27 %. Pokud sečteme všechny kategorie vozidel, přesáhl počet elektromobilů hranici 20 tisíc!
V meziročním srovnání (leden až červen) zaznamenalo Centrum dopravního výzkumu nárůst o 88 %, přičemž čtvrtinu letošních registrací tvořila ojetá vozidla.

Čtěte také: Studie odkrývá smutnou pravdu. Splnění klimatických cílů může dopadnout fiaskem
Trh s ojetými elektromobily v ČR se začíná roztáčet
„Přestože v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel nepatři Česká republika mezi zeměmi Evropské unie k premiantům, sekundární trh získává na dynamice. Zatímco za celý loňský rok bylo registrováno 733 ojetých elektromobilů, jen v prvních šesti měsících to již bylo 661, přičemž k nejoblíbenějším elektrickým ojetinám patří letos BMW, Tesla a Volkswagen,“ řekl Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.
Vůbec nejoblíbenější značkou bateriových vozidel se stala Škoda s 2 722 prodanými kusy. Na druhém místě se umístila Tesla, která dosáhla 1 600 prodaných kusů a jen o pár vozidel méně (1 541 kusů) prodal Volkswagen. Nejregistrovanějším modelem v České republice byla za posledních šest měsíců Škoda Enyaq (782 kusů) a druhé místo obsadil s propastným rozdílem Hyundai Kona (97 kusů).
„Cenová dostupnost ojetých vozidel, spolehlivost a nízké provozní náklady spolu s rozšiřující se veřejnou dobíjecí infrastrukturou mají v tomto ohledu na celkový počet registrací bezesporu pozitivní vliv,“ dodal pověřenec ministra dopravy.

Čtěte také: E.ON zvyšuje ceny za nabíjení elektromobilů. Nově zaplatíte až o 50 % navíc!
V porovnání s EU jsme pořád pozadu
Ačkoliv tato čísla mohou na první pohled vzbudit radost, pohled na graf, který porovnává jednotlivé státy Evropské unie nás vrátí nohama na zem.
„Přibližně každé 10. letos registrované nové osobní vozidlo v EU bylo bateriové elektrické. S 2% podílem BEV patřila letos České republice 24. příčka, za námi s 1,9% podílem skončilo Chorvatsko a s 1,7% podílem Slovensko. V ostatních zemích V4 se BEV podílely 2,3% v Polsku a 3,9 % v Maďarsku. Největší podíly BEV byly letos evidovány ve Švédsku (27,6 %), v Nizozemsku (19,2 %) a Dánsku (16,6%),“ uvádí Ing. Jindřich Frič Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu.