Studie odkrývá smutnou pravdu. Splnění klimatických cílů může dopadnout fiaskem

Samuel Novotný
  • Téměř celý svět směřuje do roku 2050 k cíli uhlíkové neutrality
  • Nová studie ale tvrdí, že je kvůli nedostatku mědi nedosažitelný
  • Řešení problému jsou ošemetná a nejistá
Měď, ilustrační obrázek
Měď, ilustrační obrázek

Jako by nestačilo, že svět elektromobility sužuje nedostatek součástek, údajně se řítí další problém. Nová studie totiž tvrdí, že na světě nebude dostatek mědi k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Pokud se problém nijak nevyřeší, tak se plán nepodaří splnit do daného termínu a celá situace s uhlíkovou neutralitou se značně protáhne.

Uhlíková neutralita do roku 2050? Hmm…

Analytická společnost S&P Global přišla se studií, dle které nás v příštím desetiletí čeká období velkého nedostatku mědi. Poptávka po kovu by totiž do roku 2035 měla vzrůst až na dvojnásobek té dnešní. Místo 25 milionů tun ročně by tak šlo až o 50, což může být velký problém. Měď je přece jen důležitou surovinou pro výrobu elektrických vozidel.

Výhledy na rok 2035 počítají s globálním nedostatkem až 10 milionů tun kovu ročně. To dělá 20 % očekávané poptávky, jejíž uspokojení bude klíčové pro dosažení klimatických cílů na rok 2050. I po započítání potenciálních řešení bude dle firmy nabídka stále menší jak poptávka. Kvůli tomu bude v nejlepším scénáři nedostatek činit 1,6 milionu tun ročně.

Recyklace baterie elektromobilu
Recyklace baterie elektromobilu

Čtěte také: Mají pravdu! Studie odhalila další nečekaný benefit jízdy elektromobilem


Řešení je na dohled

Nedostatek je dle analytika Kena Hoffmana zatím pouze teoretický. Vyšší ceny mědi, které budou způsobeny větší poptávkou, by totiž mohly vyústit v navýšení dodávek či snížení poptávky po kovu. „Lékem na vysoké ceny mědi jsou vysoké ceny elektromobilů. Trhy mají tendenci se přizpůsobit,“ prohlásil Hoffman.

Bitva rozhodně není předem prohraná, existuje hned několik dalších potenciálních řešení. Jedním z nich je nalezení a těžba nových ložisek. Velkou roli hraje samozřejmě i recyklace a navýšení těžební kapacity ve stávajících nalezištích. Dalším řešením by mohl být technologický pokrok, díky kterému by měď nebyla pro výrobu elektromobilů tolik potřeba.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články