Nejen výhodnější nákup potravin, ale také nezastavitelný růst cen pohonných hmot přiměl Čechy k tomu, aby ve velkém jezdili do Polska. Aktuálně na některých čerpacích stanicích mohou natankovat benzin za pouhých 6,02 zlotého, což v přepočtu vychází na zhruba 32 Kč za litr benzinu. V Česku už průměrná „celorepubliková“ cena benzinu podle dat CCS překročila hranici 40 Kč za litr, v Praze dokonce 42 Kč za litr. Rozdíl tedy oproti Polsku dělá už kolem 10 Kč na litru. U nafty je situace podobná.
Kolik ušetříte, když pojedete natankovat do Polska? Pokud vezmeme jako modelový příklad nádrž o objemu 40 litrů, dělá to úsporu ve výši 400 korun. Někteří Češi přitom nejedou jen čistě pro benzin či naftu, ale svůj „výlet“ do Polska spojí s nákupem dlouhodobě levnějších potravin. Kdo chce ušetřit ještě víc, bere si palivo také do kanystru, což bylo vloni v podobné situaci zakázáno, letos to zatím „prochází“.
A proč je cena pohonných hmot v sousedním Polsku o tolik nižší, než v Česku? Například Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS, se domnívá, že by mohl v zemi existovat pokyn, aby se paliva nezdražovala. Orlen je totiž v Polsku polostátní a šéfem je politik Daniel Obajtek. Vzhledem k blížícím se volbám by nemuselo být nejvhodnější, kdyby začali voliči za růst cen benzinu a nafty ovlivňovat právě vládu. Takže se cena „uměle“ drží níže, než tomu je na světovém trhu.
Nejen výhodnější nákup potravin, ale také nezastavitelný růst cen pohonných hmot přiměl Čechy k tomu, aby ve velkém jezdili do Polska. Aktuálně na některých čerpacích stanicích mohou natankovat benzin za pouhých 6,02 zlotého, což v přepočtu vychází na zhruba 32 Kč za litr benzinu. V Česku už průměrná „celorepubliková“ cena benzinu podle dat CCS překročila hranici 40 Kč za litr, v Praze dokonce 42 Kč za litr. Rozdíl tedy oproti Polsku dělá už kolem 10 Kč na litru. U nafty je situace podobná.
Kolik ušetříte, když pojedete natankovat do Polska? Pokud vezmeme jako modelový příklad nádrž o objemu 40 litrů, dělá to úsporu ve výši 400 korun. Někteří Češi přitom nejedou jen čistě pro benzin či naftu, ale svůj „výlet“ do Polska spojí s nákupem dlouhodobě levnějších potravin. Kdo chce ušetřit ještě víc, bere si palivo také do kanystru, což bylo vloni v podobné situaci zakázáno, letos to zatím „prochází“.
A proč je cena pohonných hmot v sousedním Polsku o tolik nižší, než v Česku? Například Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS, se domnívá, že by mohl v zemi existovat pokyn, aby se paliva nezdražovala. Orlen je totiž v Polsku polostátní a šéfem je politik Daniel Obajtek. Vzhledem k blížícím se volbám by nemuselo být nejvhodnější, kdyby začali voliči za růst cen benzinu a nafty ovlivňovat právě vládu. Takže se cena „uměle“ drží níže, než tomu je na světovém trhu.