Češi mají hrozný zlozvyk. Ujíždějí od nehod, přitom jim za to hrozí tvrdé sankce

  • Za tři roky ujeli Češi od 55 tisíc nehod
  • Nehody s ublížením na zdraví naštěstí tvoří menší procento
  • Vedou hmotné škody
Nehoda automobilu

Poněkud nezaviněná nehoda automobilu, ilustrační | foto: Unsplash

Češi se na silnicích bohužel nechovají ukázkově. Nehody se samozřejmě stávají po celé Evropě i ve světě, ovšem v míře ujetí od dopravní nehody se dostáváme meziročně na stále vyšší čísla. Jen během posledních tří let došlo k téměř 55 tisícím nehodám, od kterých viníci ujeli. V nadpoloviční většině jde navíc pouze o materiální škodu bez újmy na zdraví. I v takovém případě se ale hříšníci vystavují vysokým postihům.

Nejvíce trpí zaparkované vozy

V téměř 70 % případů jde o střet se zaparkovaným vozem. Řidiči mají obavu, že když se k nehodě přiznají, přijdou o bonusy na svém povinném pojištění. Často také nezastaví řidiči, kteří mají strach z konfrontace státními policejními příslušníky. Na vině může být obecně strach, stres z komplikací nebo vědomí z porušení více dopravních přestupků. Od nehod tak ujíždí řidiči pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek nebo tací, kteří již dříve měli s přestupky či trestnou činností špatné zkušenosti.

Obyčejné ujetí od nehody je od letošního roku mnohonásobně více trestáno. Ve správním řízení hrozil postih 5 000 korun. Nyní je sazba pětinásobná, tedy 25 tisíc korun. V takovém případě hovoříme stále jen o dopravním přestupku. Jakmile je u nehody zraněná osoba, je ujetí od takové situace již považováno za trestný čin. V důsledku může být řidiči odebráno řidičské oprávnění i omezení osobní svobody na dobu i více než dvou let v závislosti na vážnosti nehody. Zákon definuje, že viník nehody je povinen poskytnout zraněné osobě první pomoc.

typ nehody kdy viník ujel z místa

Kdy viníci nejčastěji ujedou z místa nehody? | foto: CDV


Čtěte také: Bezpečnost nade vše. Tesla začínajícím řidičům omezí výkon a některé funkce


Předpoklady byly o třetinu nižší

Organizace zabývající se bezpečnostní na silničních komunikacích, BESIP, v rámci svého projektu Strategie odhadovala míru tohoto typu přestupku. Ve vzorku let 2021 – 2023 byly ovšem predikce ujetí od nehody překročeny o 29 %. V tabulce predikcí u těžce zraněných osob vyšly nejhůře kraje Plzeňský a Hlavní město Praha. Ve 40 procentech nehod šlo o střet se zranitelným účastníkem provozu. Tedy s chodcem, cyklistou nebo motorkářem. Smrtelných nehod se naštěstí stalo minimum.

Celé pětina střetů proběhla v noci za snížené viditelnosti. Téměř polovina ze všech nehod se stala na místních komunikacích v obcích. Kompletní data o nehodovosti a míře ujetí z místa dopravní nehody jsou dostupné online na webu Centra dopravního výzkumu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Češi mají hrozný zlozvyk. Ujíždějí od nehod, přitom jim za to hrozí tvrdé sankce

  • Za tři roky ujeli Češi od 55 tisíc nehod
  • Nehody s ublížením na zdraví naštěstí tvoří menší procento
  • Vedou hmotné škody
Nehoda automobilu

Poněkud nezaviněná nehoda automobilu, ilustrační | foto: Unsplash

Češi se na silnicích bohužel nechovají ukázkově. Nehody se samozřejmě stávají po celé Evropě i ve světě, ovšem v míře ujetí od dopravní nehody se dostáváme meziročně na stále vyšší čísla. Jen během posledních tří let došlo k téměř 55 tisícím nehodám, od kterých viníci ujeli. V nadpoloviční většině jde navíc pouze o materiální škodu bez újmy na zdraví. I v takovém případě se ale hříšníci vystavují vysokým postihům.

Nejvíce trpí zaparkované vozy

V téměř 70 % případů jde o střet se zaparkovaným vozem. Řidiči mají obavu, že když se k nehodě přiznají, přijdou o bonusy na svém povinném pojištění. Často také nezastaví řidiči, kteří mají strach z konfrontace státními policejními příslušníky. Na vině může být obecně strach, stres z komplikací nebo vědomí z porušení více dopravních přestupků. Od nehod tak ujíždí řidiči pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek nebo tací, kteří již dříve měli s přestupky či trestnou činností špatné zkušenosti.

Obyčejné ujetí od nehody je od letošního roku mnohonásobně více trestáno. Ve správním řízení hrozil postih 5 000 korun. Nyní je sazba pětinásobná, tedy 25 tisíc korun. V takovém případě hovoříme stále jen o dopravním přestupku. Jakmile je u nehody zraněná osoba, je ujetí od takové situace již považováno za trestný čin. V důsledku může být řidiči odebráno řidičské oprávnění i omezení osobní svobody na dobu i více než dvou let v závislosti na vážnosti nehody. Zákon definuje, že viník nehody je povinen poskytnout zraněné osobě první pomoc.

typ nehody kdy viník ujel z místa

Kdy viníci nejčastěji ujedou z místa nehody? | foto: CDV


Čtěte také: Bezpečnost nade vše. Tesla začínajícím řidičům omezí výkon a některé funkce


Předpoklady byly o třetinu nižší

Organizace zabývající se bezpečnostní na silničních komunikacích, BESIP, v rámci svého projektu Strategie odhadovala míru tohoto typu přestupku. Ve vzorku let 2021 – 2023 byly ovšem predikce ujetí od nehody překročeny o 29 %. V tabulce predikcí u těžce zraněných osob vyšly nejhůře kraje Plzeňský a Hlavní město Praha. Ve 40 procentech nehod šlo o střet se zranitelným účastníkem provozu. Tedy s chodcem, cyklistou nebo motorkářem. Smrtelných nehod se naštěstí stalo minimum.

Celé pětina střetů proběhla v noci za snížené viditelnosti. Téměř polovina ze všech nehod se stala na místních komunikacích v obcích. Kompletní data o nehodovosti a míře ujetí z místa dopravní nehody jsou dostupné online na webu Centra dopravního výzkumu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."