Češi se na silnicích bohužel nechovají ukázkově. Nehody se samozřejmě stávají po celé Evropě i ve světě, ovšem v míře ujetí od dopravní nehody se dostáváme meziročně na stále vyšší čísla. Jen během posledních tří let došlo k téměř 55 tisícím nehodám, od kterých viníci ujeli. V nadpoloviční většině jde navíc pouze o materiální škodu bez újmy na zdraví. I v takovém případě se ale hříšníci vystavují vysokým postihům.
V téměř 70 % případů jde o střet se zaparkovaným vozem. Řidiči mají obavu, že když se k nehodě přiznají, přijdou o bonusy na svém povinném pojištění. Často také nezastaví řidiči, kteří mají strach z konfrontace státními policejními příslušníky. Na vině může být obecně strach, stres z komplikací nebo vědomí z porušení více dopravních přestupků. Od nehod tak ujíždí řidiči pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek nebo tací, kteří již dříve měli s přestupky či trestnou činností špatné zkušenosti.
Obyčejné ujetí od nehody je od letošního roku mnohonásobně více trestáno. Ve správním řízení hrozil postih 5 000 korun. Nyní je sazba pětinásobná, tedy 25 tisíc korun. V takovém případě hovoříme stále jen o dopravním přestupku. Jakmile je u nehody zraněná osoba, je ujetí od takové situace již považováno za trestný čin. V důsledku může být řidiči odebráno řidičské oprávnění i omezení osobní svobody na dobu i více než dvou let v závislosti na vážnosti nehody. Zákon definuje, že viník nehody je povinen poskytnout zraněné osobě první pomoc.
Čtěte také: Bezpečnost nade vše. Tesla začínajícím řidičům omezí výkon a některé funkce
Organizace zabývající se bezpečnostní na silničních komunikacích, BESIP, v rámci svého projektu Strategie odhadovala míru tohoto typu přestupku. Ve vzorku let 2021 – 2023 byly ovšem predikce ujetí od nehody překročeny o 29 %. V tabulce predikcí u těžce zraněných osob vyšly nejhůře kraje Plzeňský a Hlavní město Praha. Ve 40 procentech nehod šlo o střet se zranitelným účastníkem provozu. Tedy s chodcem, cyklistou nebo motorkářem. Smrtelných nehod se naštěstí stalo minimum.
Celé pětina střetů proběhla v noci za snížené viditelnosti. Téměř polovina ze všech nehod se stala na místních komunikacích v obcích. Kompletní data o nehodovosti a míře ujetí z místa dopravní nehody jsou dostupné online na webu Centra dopravního výzkumu.
Češi se na silnicích bohužel nechovají ukázkově. Nehody se samozřejmě stávají po celé Evropě i ve světě, ovšem v míře ujetí od dopravní nehody se dostáváme meziročně na stále vyšší čísla. Jen během posledních tří let došlo k téměř 55 tisícím nehodám, od kterých viníci ujeli. V nadpoloviční většině jde navíc pouze o materiální škodu bez újmy na zdraví. I v takovém případě se ale hříšníci vystavují vysokým postihům.
V téměř 70 % případů jde o střet se zaparkovaným vozem. Řidiči mají obavu, že když se k nehodě přiznají, přijdou o bonusy na svém povinném pojištění. Často také nezastaví řidiči, kteří mají strach z konfrontace státními policejními příslušníky. Na vině může být obecně strach, stres z komplikací nebo vědomí z porušení více dopravních přestupků. Od nehod tak ujíždí řidiči pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek nebo tací, kteří již dříve měli s přestupky či trestnou činností špatné zkušenosti.
Obyčejné ujetí od nehody je od letošního roku mnohonásobně více trestáno. Ve správním řízení hrozil postih 5 000 korun. Nyní je sazba pětinásobná, tedy 25 tisíc korun. V takovém případě hovoříme stále jen o dopravním přestupku. Jakmile je u nehody zraněná osoba, je ujetí od takové situace již považováno za trestný čin. V důsledku může být řidiči odebráno řidičské oprávnění i omezení osobní svobody na dobu i více než dvou let v závislosti na vážnosti nehody. Zákon definuje, že viník nehody je povinen poskytnout zraněné osobě první pomoc.
Čtěte také: Bezpečnost nade vše. Tesla začínajícím řidičům omezí výkon a některé funkce
Organizace zabývající se bezpečnostní na silničních komunikacích, BESIP, v rámci svého projektu Strategie odhadovala míru tohoto typu přestupku. Ve vzorku let 2021 – 2023 byly ovšem predikce ujetí od nehody překročeny o 29 %. V tabulce predikcí u těžce zraněných osob vyšly nejhůře kraje Plzeňský a Hlavní město Praha. Ve 40 procentech nehod šlo o střet se zranitelným účastníkem provozu. Tedy s chodcem, cyklistou nebo motorkářem. Smrtelných nehod se naštěstí stalo minimum.
Celé pětina střetů proběhla v noci za snížené viditelnosti. Téměř polovina ze všech nehod se stala na místních komunikacích v obcích. Kompletní data o nehodovosti a míře ujetí z místa dopravní nehody jsou dostupné online na webu Centra dopravního výzkumu.