Bude jedna výjimka! EU nakonec povolí prodej spalovacích aut i po roce 2035

Matouš Vrchota
  • Spalovací auta ani po roce 2035 neskončí
  • Automobilky s prodejem do 1 000 kusů ročně dostanou výjimku
  • Půjde především o výrobce drahých a supervýkonných aut
Pagani Huayra BC
Pagani Huayra BC

Zdá se, že je vymalováno. Podle nedávného rozhodnutí nebude na území EU počínaje rokem 2035 možné pořídit nový spalovací vůz. Je to sice ještě dvanáct let daleko, ale z pohledu výrobců je to naopak zatraceně brzy. S úbytkem nových modelů spalujících výhradně fosilní palivo se tak budeme potýkat mnohem dříve. A bude se to týkat především cenově dostupných aut. Ani nový výjimka běžným řidičům příliš nepomůže.

1 000 spalovacích aut ročně ekologům vadit nebude?

Objevil se totiž návrh, který bude moci pár výrobců použít, aby nepřišli kompletně o svůj byznys. Proč některé spalovací vozy dostanou výjimku a většina se musí uskromnit? Těch pár vyvolených totiž musí splnit podmínku výroby v nízkém nákladu. Jestliže automobilka prodá ročně méně než 1 000 kusů svých vozidel, smí i po roce 2035 prodávat konvenční spalovací vozy bez nutnosti pomoci elektrickým pohonem.

Radovat se tak mohou především výrobci luxusních a drahých sportovních a hyper sportovních vozidel. Těch se skutečně prodá ročně hrstka a limit tak splní vcelku hravě. Hovoříme o značkách Pagani, Koenigsegg nebo například Bugatti. Co ale třeba takové Lamborghini? Je to populární značka, prodeje má vyšší než zmíněná trojka dohromady a je tedy otázkou, zda by se ještě do této povolené skupiny vešla.

Koenigsegg Gemera
Koenigsegg Gemera

Čtěte také: Které země v EU jsou proti zákazu spalovacích aut? Jen Česko a dalších 6 států


Nový návrh EU má zase trhliny

Jestliže jde EU o omezení produkce zplodin, proč tedy Lamborghini nepovolit prodej tisícovky spalovacích vozů? Navíc elektrifikované modely by mohly prodávat dále a více. Tato část již není součástí nového návrhu Evropské komise a jedná se čistě o naší domněnku. Milovníci vůně benzínu se ale zatím stále dají v Evropském parlamentu očividně najít. Návrh prošel vcelku těsným poměrem. Z 600 zúčastněných bylo pro 340, 279 proti a 21 se zdrželo hlasování.

Cest, jak zachránit a co nejvíce oddálit odchod spalovacích automobilů, existuje samozřejmě více. Velké naděje se vsází na ekologické a uhlíkově neutrální syntetické palivo. To by mělo obměkčit i ty nejryzejší ekology, aby přestali tolik brojit proti proti milovaným spalovacím agregátům. Proč by ale takové výjimky nemohli využít i běžní výrobci a ve velmi nízkém nákladu pomoci řidičům, kterým jednoduše elektromobil ze závažných důvodů nevyhovuje?

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články