Hydraulicky ovládaná kotoučová nebo bubnová brzda patří již léta k moderní automobilové technice. Brzdový specialista Brembo však stále vidí potenciál ve využití nové brzdové technologie k výraznému zkrácení reakčních časů a tím k dosažení kratší brzdné dráhy. Italové nyní novou technologii, kterou vyvíjeli 10 let, představili pod hlavičkou Sensify.
Sensify kombinuje aktuální produktové portfolio firmy Brembo, které se skládá z brzdových třmenů, kotoučů a brzdových destiček, s digitální technologií a umělou inteligencí. Vytváří tak zcela novou platformu, která digitálně řídí brzdový systém pomocí softwaru, predikčních algoritmů a vyspělým vyhodnocováním dat. Na přední nápravě funguje klasický hydraulický systém, který je nyní ovládán elektricky. Brzdy zadní nápravy ovládá elektromechanický systém. Elektronické komponenty jsou zcela nové.
Hydraulický brzdový okruh již není řízen klasickým brzdovým pedálem, ale zařízením, které převádí pohyb pedálu na brzdný proces. Signály jsou zpracovávány dvěma řídicími jednotkami, samostatně pro každou osu. Elektronika na přední nápravě řídí hydraulickou jednotku, která následně ovládá brzdový třmen přes konvenční brzdové vedení. Elektrický servomotor na brzdovém třmenu je ovládán přímo na zadní nápravě. Pro řidiče a jeho pocit z brzdění by se nemělo nic měnit.
Čtěte také: Proč se u elektromobilů používají nejen kotoučové, ale i bubnové brzdy?
Když řidič sešlápne pedál, elektronika rozpozná požadavek na brzdění a s ohledem na všechna data související s jízdou a prediktivními algoritmy jej předá brzdovým třmenům. Vlastní proces brzdění je zahájen během pouhých 100 milisekund. Brzdná síla může být selektivně přiřazena každému kolu. U menších vozů může být brzdový systém Sensify navržen i s čistě elektromechanickými třmeny na přední nápravě. U větších vozů je hydraulický mezistupeň nutný z důvodu zvýšené brzdné síly pro vyšší hmotnost, protože servomotory nevyvíjejí potřebnou sílu.
Řízení pomocí servomotorů má také tu výhodu, že brzdové obložení se nemusí dotýkat brzdových kotoučů jako u hydraulických systémů. Bez tření se také snižuje opotřebení obložení a vznikající otěr. Menší tření také znamená menší jízdní odpor, což snižuje spotřebu a zvyšuje dojezd elektromobilů.
Systém Sensify také dává výrobcům automobilů větší svobodu ve vývoji. Je také snazší provádět úpravy, například v případě přestaveb pro tělesně postižené, protože brzda nemusí být nutně svázána s pedálem. Z této technologie budou těžit i budoucí autonomní auta – protože tam, kde není řidič, nepotřebujete k fungující brzdě brzdový pedál. Elektronické ovládání brzd navíc umožňuje i různé režimy brzdění, jak je v současnosti známe z jízdních programů. Systém také lze bezdrátově aktualizovat.
Předpokládáme, že se brzdový systém Brembo Sensify objeví v provozu od roku 2024. O jakou značku aut půjde zatím Italové nechtějí prozradit. Brembo každopádně při zavádění systému vsadilo na vozy Tesla.
Hydraulicky ovládaná kotoučová nebo bubnová brzda patří již léta k moderní automobilové technice. Brzdový specialista Brembo však stále vidí potenciál ve využití nové brzdové technologie k výraznému zkrácení reakčních časů a tím k dosažení kratší brzdné dráhy. Italové nyní novou technologii, kterou vyvíjeli 10 let, představili pod hlavičkou Sensify.
Sensify kombinuje aktuální produktové portfolio firmy Brembo, které se skládá z brzdových třmenů, kotoučů a brzdových destiček, s digitální technologií a umělou inteligencí. Vytváří tak zcela novou platformu, která digitálně řídí brzdový systém pomocí softwaru, predikčních algoritmů a vyspělým vyhodnocováním dat. Na přední nápravě funguje klasický hydraulický systém, který je nyní ovládán elektricky. Brzdy zadní nápravy ovládá elektromechanický systém. Elektronické komponenty jsou zcela nové.
Hydraulický brzdový okruh již není řízen klasickým brzdovým pedálem, ale zařízením, které převádí pohyb pedálu na brzdný proces. Signály jsou zpracovávány dvěma řídicími jednotkami, samostatně pro každou osu. Elektronika na přední nápravě řídí hydraulickou jednotku, která následně ovládá brzdový třmen přes konvenční brzdové vedení. Elektrický servomotor na brzdovém třmenu je ovládán přímo na zadní nápravě. Pro řidiče a jeho pocit z brzdění by se nemělo nic měnit.
Čtěte také: Proč se u elektromobilů používají nejen kotoučové, ale i bubnové brzdy?
Když řidič sešlápne pedál, elektronika rozpozná požadavek na brzdění a s ohledem na všechna data související s jízdou a prediktivními algoritmy jej předá brzdovým třmenům. Vlastní proces brzdění je zahájen během pouhých 100 milisekund. Brzdná síla může být selektivně přiřazena každému kolu. U menších vozů může být brzdový systém Sensify navržen i s čistě elektromechanickými třmeny na přední nápravě. U větších vozů je hydraulický mezistupeň nutný z důvodu zvýšené brzdné síly pro vyšší hmotnost, protože servomotory nevyvíjejí potřebnou sílu.
Řízení pomocí servomotorů má také tu výhodu, že brzdové obložení se nemusí dotýkat brzdových kotoučů jako u hydraulických systémů. Bez tření se také snižuje opotřebení obložení a vznikající otěr. Menší tření také znamená menší jízdní odpor, což snižuje spotřebu a zvyšuje dojezd elektromobilů.
Systém Sensify také dává výrobcům automobilů větší svobodu ve vývoji. Je také snazší provádět úpravy, například v případě přestaveb pro tělesně postižené, protože brzda nemusí být nutně svázána s pedálem. Z této technologie budou těžit i budoucí autonomní auta – protože tam, kde není řidič, nepotřebujete k fungující brzdě brzdový pedál. Elektronické ovládání brzd navíc umožňuje i různé režimy brzdění, jak je v současnosti známe z jízdních programů. Systém také lze bezdrátově aktualizovat.
Předpokládáme, že se brzdový systém Brembo Sensify objeví v provozu od roku 2024. O jakou značku aut půjde zatím Italové nechtějí prozradit. Brembo každopádně při zavádění systému vsadilo na vozy Tesla.