Baterie „ze dřeva“? Švédská společnost Northvolt už na ní pracuje

  • Skutečně je možné vytvořit baterii na bázi dřeva?
  • Švédská firma Northvolt je o tom přesvědčena
  • Na severu Evropy vznikl společný podnik s ambiciózními cíli
Gigafactory Northvolt na výrobu baterií ze dřeva

Gigafactory Northvolt na výrobu baterií „ze dřeva“ | foto: Northvolt

Švédský výrobce baterií Northvolt zkoumá možnost vývoje baterií, které využívají uhlík obsažený ve dřevě z místních lesů. Společnost tak chce dosáhnout snížení nákladů a současně zlepšit dopad vlastní činnosti na životní prostředí. Společně s finskou dřevozpracující společností Stora Enso se Northvolt snaží tuto technologii výroby baterií rozšířit dále do Evropy.

Vyrobí Northvolt baterii „ze dřeva“?

Northvolt je výrobní firmou, kterou založili dva bývalí manažeři Tesly poté, co opustili první americkou Gigafactory v Nevadě. Původním cílem společnosti bylo vytvoření konceptu „gigafactory“ ve Skandinávii a výroba baterií pro elektromobily v objemu „gigawatthodin“.

Start-up si rychle dokázal zajistit finanční prostředky a začal spolupracovat s několika výrobci automobilů, včetně Volkswagenu, BMW a Volva. Tehdejší plány hovořily o výstavbě zařízení na výrobu baterií ve Švédsku. Koncem roku 2021 zahájil Northvolt výrobu článků ve své první gigafactory, a poté rychle následovaly zprávy o zřízení druhé švédské továrny, která by měla být realizovaná do roku 2025. V březnu letošního roku informovala firma o zřízení třetího výrobního závodu, s jehož výstavbou se počítá v Německu.

Cylindrické bateire StoreDot

Cylindrické bateire StoreDot, ilustrační | foto: StoreDot


Čtěte také: Konečně! V Norsku vyrostl největší závod na recyklaci baterií v Evropě


Firma chce využít potenciál dalekého severu

Kromě rozšíření své činnosti v Evropě pracuje Northvolt také na vývoji baterií s využitím jedinečných a udržitelných materiálů, jako je 100% recyklovaný nikl, mangan a kobalt. Nyní společnosti obrací svůj zájem do severských lesů. Podle tiskové zprávy uzavřela firma dohodu o společném vývoji a výrobě baterií, využívajících uhlík na bázi ligninu, produkovaný ze dřeva místních lesů. Cílem je úspěšně vyvinout první baterii, která bude obsahovat anodu, pocházející výhradně z evropských surovin. Výsledkem by byl článek, který by měl nižší cenu i uhlíkovou stopu.

Klíčovou složkou těchto baterií je lignin, rostlinný polymer, který se nachází v buněčných stěnách suchozemských rostlin. Stromy se skládají z 20–30 % ligninu, který v nich působí jako přirozené pojivo. Podle firmy Northvolt je lignin také jedním z největších obnovitelných zdrojů uhlíku vůbec. Prostřednictvím smlouvy o vývoji bude Stora Enso poskytovat anodový materiál na bázi ligninu z udržitelných zdrojů pod názvem „Lignode“ a Northvolt využije svou infrastrukturu výrobních závodů k řízení vývoje článků, výrobních procesů a dalších souvisejících postupů.

Bateriový článek společností Northvolt a Volvo

Bateriový článek společností Northvolt a Volvo | foto: Northvolt


Čtěte také: Ve Švédsku vyroste gigatovárna na baterie pro elektromobily Volvo a Polestar


Rozhodující bude konkurenceschopnost

Stora Enso provozuje průmyslovou výrobu ligninu ve Finsku od roku 2015. V současnosti má roční výrobní kapacitu 50 tisíc tun a je největším producentem ligninu na světě. I když projekt výroby „dřevěných“ baterií v současnosti existuje pouze v pilotní fázi, Stora Enso již pracuje na studii proveditelnosti průmyslové produkce své technologie Lignode.

Velmi důležité nyní budou další podrobnosti, týkající se potenciálu a ceny baterií, a také to, jak články dopadnou v porovnání s tradičními grafitovými nebo novějšími křemíkovými anodami. Držíme palce a „klepeme na dřevo“.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Baterie „ze dřeva“? Švédská společnost Northvolt už na ní pracuje

  • Skutečně je možné vytvořit baterii na bázi dřeva?
  • Švédská firma Northvolt je o tom přesvědčena
  • Na severu Evropy vznikl společný podnik s ambiciózními cíli
Gigafactory Northvolt na výrobu baterií ze dřeva

Gigafactory Northvolt na výrobu baterií „ze dřeva“ | foto: Northvolt

Švédský výrobce baterií Northvolt zkoumá možnost vývoje baterií, které využívají uhlík obsažený ve dřevě z místních lesů. Společnost tak chce dosáhnout snížení nákladů a současně zlepšit dopad vlastní činnosti na životní prostředí. Společně s finskou dřevozpracující společností Stora Enso se Northvolt snaží tuto technologii výroby baterií rozšířit dále do Evropy.

Vyrobí Northvolt baterii „ze dřeva“?

Northvolt je výrobní firmou, kterou založili dva bývalí manažeři Tesly poté, co opustili první americkou Gigafactory v Nevadě. Původním cílem společnosti bylo vytvoření konceptu „gigafactory“ ve Skandinávii a výroba baterií pro elektromobily v objemu „gigawatthodin“.

Start-up si rychle dokázal zajistit finanční prostředky a začal spolupracovat s několika výrobci automobilů, včetně Volkswagenu, BMW a Volva. Tehdejší plány hovořily o výstavbě zařízení na výrobu baterií ve Švédsku. Koncem roku 2021 zahájil Northvolt výrobu článků ve své první gigafactory, a poté rychle následovaly zprávy o zřízení druhé švédské továrny, která by měla být realizovaná do roku 2025. V březnu letošního roku informovala firma o zřízení třetího výrobního závodu, s jehož výstavbou se počítá v Německu.

Cylindrické bateire StoreDot

Cylindrické bateire StoreDot, ilustrační | foto: StoreDot


Čtěte také: Konečně! V Norsku vyrostl největší závod na recyklaci baterií v Evropě


Firma chce využít potenciál dalekého severu

Kromě rozšíření své činnosti v Evropě pracuje Northvolt také na vývoji baterií s využitím jedinečných a udržitelných materiálů, jako je 100% recyklovaný nikl, mangan a kobalt. Nyní společnosti obrací svůj zájem do severských lesů. Podle tiskové zprávy uzavřela firma dohodu o společném vývoji a výrobě baterií, využívajících uhlík na bázi ligninu, produkovaný ze dřeva místních lesů. Cílem je úspěšně vyvinout první baterii, která bude obsahovat anodu, pocházející výhradně z evropských surovin. Výsledkem by byl článek, který by měl nižší cenu i uhlíkovou stopu.

Klíčovou složkou těchto baterií je lignin, rostlinný polymer, který se nachází v buněčných stěnách suchozemských rostlin. Stromy se skládají z 20–30 % ligninu, který v nich působí jako přirozené pojivo. Podle firmy Northvolt je lignin také jedním z největších obnovitelných zdrojů uhlíku vůbec. Prostřednictvím smlouvy o vývoji bude Stora Enso poskytovat anodový materiál na bázi ligninu z udržitelných zdrojů pod názvem „Lignode“ a Northvolt využije svou infrastrukturu výrobních závodů k řízení vývoje článků, výrobních procesů a dalších souvisejících postupů.

Bateriový článek společností Northvolt a Volvo

Bateriový článek společností Northvolt a Volvo | foto: Northvolt


Čtěte také: Ve Švédsku vyroste gigatovárna na baterie pro elektromobily Volvo a Polestar


Rozhodující bude konkurenceschopnost

Stora Enso provozuje průmyslovou výrobu ligninu ve Finsku od roku 2015. V současnosti má roční výrobní kapacitu 50 tisíc tun a je největším producentem ligninu na světě. I když projekt výroby „dřevěných“ baterií v současnosti existuje pouze v pilotní fázi, Stora Enso již pracuje na studii proveditelnosti průmyslové produkce své technologie Lignode.

Velmi důležité nyní budou další podrobnosti, týkající se potenciálu a ceny baterií, a také to, jak články dopadnou v porovnání s tradičními grafitovými nebo novějšími křemíkovými anodami. Držíme palce a „klepeme na dřevo“.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."