Baterie od Tesly jsou často označovány jako nejmodernější a nejpokročilejší. Ať už je porovnámě po stránce energetické hustoty nebo třeba pokud jde o podíl využití vzácných kovů.
Baterie Tesla mají ve světě elektromobilů aktuálně největší energetickou hustotu a přitom používají nejméně vzácného kovu jako je kobalt, ale také pouze asi 2 % lithia. Proč se tedy jmenují Li-Ion? Kvůli historickému vývoji, dnes by se už měly označovat úplně jinak.
„Lithium má v našich bateriích podíl jen asi 2 %. Takže je to jako sůl v salátu: jde o velmi malé množství celkové hmoty a také poměrné malá část nákladů. Ale zní to, jako by to bylo něco velkého, protože se to jmenuje „lithium ion“, takže naše baterie by se měly jmenovat spíše „nikl grafit“, protože obsahují nejvíce niklu a grafitu.“ řekl Elon Musk, CEO Tesly.
A podobné je to i v případě využití kobaltu. Tesla neustále své baterie vyvíjí a po technologické stránce posouvá dál, třeba u nejnovějšího elektromobilu Model 3 se kobalt podílí jen 2,8 %, kdežto současné baterie u Volkswagenu (pro nový elektromobil ID Neo) mají něco mezi 12-14 % kobaltu. Je to tedy výrazně více.
Tip: Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z „tužkové“ baterie?
Kobalt je stejně jako lithium kontroverzním prvkem u současných baterií. Vždyť jde o vzácný kov, který se těží i poměrně drastickou cestou v zemích jako je Republika Kongo, a to v dost hrozných podmínkách. Z tohoto důvodu se například automobilka BMW rozhodla, že si na původ kobaltu dá velký pozor a bude jej odebírat pouze z “čistých” zdrojů. A podobně se rozhodl i Volkswagen, který má přísné podmínky, pokud jde o způsoby těžby kobaltu, což je jedině dobře.
Volkswagen očekává, že příští generace baterií u jeho elektromobilů bude mít taktéž snížený obsah kobaltu, a to zhruba na polovinu. Oproti Tesle to tedy bude stále o něco více a bude potřeba další zlepšování. Nicméně automobilka tvrdí, že je aktuálně důležité, aby taková baterie splňovala její přísné nároky na kvalitu.
U Tesly dokázali během vývoje Modelu S až po současný Model 3 snížit průměrnou spotřebu kobaltu ve svých elektromobilech o 59 %, což je velký posun. Podle Elona Muska je dokonce cílem vytvořit baterie, u kterých se nebude kobalt používat vůbec. To by byl další významný krok, neboť cena tohoto vzácného prvku jde v poslední době nahorů a nezanedbatelně to tak ovlivňuje náklady nejen na pořízení baterií, ale i samotného elektromobilu. Baterie je totiž nejnákladnější položka.
zdroj: Teslarati
Baterie od Tesly jsou často označovány jako nejmodernější a nejpokročilejší. Ať už je porovnámě po stránce energetické hustoty nebo třeba pokud jde o podíl využití vzácných kovů.
Baterie Tesla mají ve světě elektromobilů aktuálně největší energetickou hustotu a přitom používají nejméně vzácného kovu jako je kobalt, ale také pouze asi 2 % lithia. Proč se tedy jmenují Li-Ion? Kvůli historickému vývoji, dnes by se už měly označovat úplně jinak.
„Lithium má v našich bateriích podíl jen asi 2 %. Takže je to jako sůl v salátu: jde o velmi malé množství celkové hmoty a také poměrné malá část nákladů. Ale zní to, jako by to bylo něco velkého, protože se to jmenuje „lithium ion“, takže naše baterie by se měly jmenovat spíše „nikl grafit“, protože obsahují nejvíce niklu a grafitu.“ řekl Elon Musk, CEO Tesly.
A podobné je to i v případě využití kobaltu. Tesla neustále své baterie vyvíjí a po technologické stránce posouvá dál, třeba u nejnovějšího elektromobilu Model 3 se kobalt podílí jen 2,8 %, kdežto současné baterie u Volkswagenu (pro nový elektromobil ID Neo) mají něco mezi 12-14 % kobaltu. Je to tedy výrazně více.
Tip: Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z „tužkové“ baterie?
Kobalt je stejně jako lithium kontroverzním prvkem u současných baterií. Vždyť jde o vzácný kov, který se těží i poměrně drastickou cestou v zemích jako je Republika Kongo, a to v dost hrozných podmínkách. Z tohoto důvodu se například automobilka BMW rozhodla, že si na původ kobaltu dá velký pozor a bude jej odebírat pouze z “čistých” zdrojů. A podobně se rozhodl i Volkswagen, který má přísné podmínky, pokud jde o způsoby těžby kobaltu, což je jedině dobře.
Volkswagen očekává, že příští generace baterií u jeho elektromobilů bude mít taktéž snížený obsah kobaltu, a to zhruba na polovinu. Oproti Tesle to tedy bude stále o něco více a bude potřeba další zlepšování. Nicméně automobilka tvrdí, že je aktuálně důležité, aby taková baterie splňovala její přísné nároky na kvalitu.
U Tesly dokázali během vývoje Modelu S až po současný Model 3 snížit průměrnou spotřebu kobaltu ve svých elektromobilech o 59 %, což je velký posun. Podle Elona Muska je dokonce cílem vytvořit baterie, u kterých se nebude kobalt používat vůbec. To by byl další významný krok, neboť cena tohoto vzácného prvku jde v poslední době nahorů a nezanedbatelně to tak ovlivňuje náklady nejen na pořízení baterií, ale i samotného elektromobilu. Baterie je totiž nejnákladnější položka.
zdroj: Teslarati