Jeden z majitelů elektromobilu ve Velké Británii napadl automobilku Tesla kvůli tomu, že nedodržela sliby týkající se funkce systému autonomního řízení. Po podání soudní žaloby získal uživatel finanční vyrovnání představující navrácení kupní ceny systému Full Self Driving i s úroky.
Asistenční systém Tesla Full Self Driving (Tesla FSD) je k dispozici od roku 2016. Tesla v té době uvedla, že všechny její automobily mají hardware, se kterým jsou schopny plně autonomního řízení. Systém se začal prodávat za částku 3 000 dolarů, i když se ceny v čase pohybovaly směrem nahorů i dolů. Ani v současnosti ale software stále nefunguje. Zatímco Tesla v loňském roce konečně vydala betaverzi FSD pro všechny uživatele ve Spojených státech (poté co jí zhruba rok poskytovala jen vybraným uživatelům), vozidla Tesla ve skutečnosti stále nejsou schopna plně automatického řízení.
Systém je stále na „úrovni 2“ stupnice automatizace řízení, což znamená, že odpovědnost za vozidlo plně nese řidič. I s nainstalovaným systémem FSD se musí řidič věnovat řízení, jelikož Full Self Driving mnohdy dělá nebezpečná a nepředvídatelná rozhodnutí. V průběhu času systém zvedá obočí regulačním orgánům, vyvolává spory a politické kampaně, které tvrdí, že Tesla svůj systém řízení propaguje nekorektně zejména proto, že jej nazývá plně samořiditelným, i když tomu tak není.
Čtěte také: Levný elektromobil Tesla změní svět, jak jej znáte. Původně byl Musk proti
FSD Beta sice plní některé sliby, ale zdaleka ne všechny. Jmenovitě jde o rozpoznávání semaforů a automatizovanou jízdu v ulicích města. I když posledně jmenovaná položka stále není dostupná bez dozoru, byla zpřístupněna zákazníkům minimálně v Severní Americe. Začátkem letošního roku byla FSD Beta uvedená i v několika dalších oblastech mimo Severní Ameriku. Spojené království ale mezi dané lokality nepatří a rok 2023 není rokem 2019. To je zdrojem celého problému.
Žalobu podal majitel Tesly Edward Butler, který celý proces popsal ve vláknu na fóru Tesla Motors Club. Butler v roce 2019 koupil Teslu Model 3 společně s možností FSD za cenu 5 800 liber, tedy asi 165 tisíc korun. Uživatel nyní tvrdí, že Tesla nesplnila konkrétní sliby související s možností automatického řízení a tím porušila zákon o právech spotřebitelů z roku 2015. Uživatel požadoval vrácení ceny systému včetně úroků a odstranění funkce FSD ze svého vozidla.
Muž konkrétně citoval webovou stránku společnosti Tesla, která v roce 2019 uvedla, že rozpoznávání semaforů a automatická jízda v ulicích přijdou „později v tomto roce“. Vzhledem k tomu, že Butler zakoupil vozidlo výhradně z webu a bez zkušebních jízd, byl popis webové stránky součástí kupní smlouvy. Od té doby Tesla sice zprovoznila rozpoznávání semaforů i ve Velké Británii, ale funkce byla spuštěna až v září 2020, tedy po termínu, který si sama automobilka stanovila. Nyní, téměř o čtyři roky později, automobilka stále nezavedla automatickou jízdu v anglických městech.
Butler oznámil Tesle svůj záměr podat žalobu, na který ale společnost nereagovala. Muž následně podal žalobu prostřednictvím webové stránky Money Claim Online a jeho případ byl přidělen místnímu soudu. Jakmile bylo stanoveno datum soudního líčení, Tesla Buttlerovi nabídla nabídku na vyrovnání, které ale zahrnovalo pouze vrácení počáteční ceny bez úroků. Navíc si automobilka přidala klauzuli, která zákazníkovi bránila mluvit o vyrovnání nebo poskytovat informace o postupu jak se domáhat podobného nároku.
Butler tato omezení neakceptoval a sdělil Tesle, že na žádné nároky s těmito podmínkami nepřistoupí. Po dalších jednáních a hrozbě, že bude pokračovat v soudní při, automobilka uznala zákazníkův nárok na vyrovnání a souhlasila s uhrazením vyšší částky bez zahrnutí klauzule o mlčenlivosti.
Vyrovnání nakonec skončilo na částce 8 015,22 liber včetně úroků a soudních poplatků (asi 227 tisíc korun). I když nejde v žádném případě o právní precedens, ukazuje se, že minimálně ve Velké Británii existuje silný argument proti Tesle kvůli porušení zákona Velké Británie o klamavé reklamě.
Jeden z majitelů elektromobilu ve Velké Británii napadl automobilku Tesla kvůli tomu, že nedodržela sliby týkající se funkce systému autonomního řízení. Po podání soudní žaloby získal uživatel finanční vyrovnání představující navrácení kupní ceny systému Full Self Driving i s úroky.
Asistenční systém Tesla Full Self Driving (Tesla FSD) je k dispozici od roku 2016. Tesla v té době uvedla, že všechny její automobily mají hardware, se kterým jsou schopny plně autonomního řízení. Systém se začal prodávat za částku 3 000 dolarů, i když se ceny v čase pohybovaly směrem nahorů i dolů. Ani v současnosti ale software stále nefunguje. Zatímco Tesla v loňském roce konečně vydala betaverzi FSD pro všechny uživatele ve Spojených státech (poté co jí zhruba rok poskytovala jen vybraným uživatelům), vozidla Tesla ve skutečnosti stále nejsou schopna plně automatického řízení.
Systém je stále na „úrovni 2“ stupnice automatizace řízení, což znamená, že odpovědnost za vozidlo plně nese řidič. I s nainstalovaným systémem FSD se musí řidič věnovat řízení, jelikož Full Self Driving mnohdy dělá nebezpečná a nepředvídatelná rozhodnutí. V průběhu času systém zvedá obočí regulačním orgánům, vyvolává spory a politické kampaně, které tvrdí, že Tesla svůj systém řízení propaguje nekorektně zejména proto, že jej nazývá plně samořiditelným, i když tomu tak není.
Čtěte také: Levný elektromobil Tesla změní svět, jak jej znáte. Původně byl Musk proti
FSD Beta sice plní některé sliby, ale zdaleka ne všechny. Jmenovitě jde o rozpoznávání semaforů a automatizovanou jízdu v ulicích města. I když posledně jmenovaná položka stále není dostupná bez dozoru, byla zpřístupněna zákazníkům minimálně v Severní Americe. Začátkem letošního roku byla FSD Beta uvedená i v několika dalších oblastech mimo Severní Ameriku. Spojené království ale mezi dané lokality nepatří a rok 2023 není rokem 2019. To je zdrojem celého problému.
Žalobu podal majitel Tesly Edward Butler, který celý proces popsal ve vláknu na fóru Tesla Motors Club. Butler v roce 2019 koupil Teslu Model 3 společně s možností FSD za cenu 5 800 liber, tedy asi 165 tisíc korun. Uživatel nyní tvrdí, že Tesla nesplnila konkrétní sliby související s možností automatického řízení a tím porušila zákon o právech spotřebitelů z roku 2015. Uživatel požadoval vrácení ceny systému včetně úroků a odstranění funkce FSD ze svého vozidla.
Muž konkrétně citoval webovou stránku společnosti Tesla, která v roce 2019 uvedla, že rozpoznávání semaforů a automatická jízda v ulicích přijdou „později v tomto roce“. Vzhledem k tomu, že Butler zakoupil vozidlo výhradně z webu a bez zkušebních jízd, byl popis webové stránky součástí kupní smlouvy. Od té doby Tesla sice zprovoznila rozpoznávání semaforů i ve Velké Británii, ale funkce byla spuštěna až v září 2020, tedy po termínu, který si sama automobilka stanovila. Nyní, téměř o čtyři roky později, automobilka stále nezavedla automatickou jízdu v anglických městech.
Butler oznámil Tesle svůj záměr podat žalobu, na který ale společnost nereagovala. Muž následně podal žalobu prostřednictvím webové stránky Money Claim Online a jeho případ byl přidělen místnímu soudu. Jakmile bylo stanoveno datum soudního líčení, Tesla Buttlerovi nabídla nabídku na vyrovnání, které ale zahrnovalo pouze vrácení počáteční ceny bez úroků. Navíc si automobilka přidala klauzuli, která zákazníkovi bránila mluvit o vyrovnání nebo poskytovat informace o postupu jak se domáhat podobného nároku.
Butler tato omezení neakceptoval a sdělil Tesle, že na žádné nároky s těmito podmínkami nepřistoupí. Po dalších jednáních a hrozbě, že bude pokračovat v soudní při, automobilka uznala zákazníkův nárok na vyrovnání a souhlasila s uhrazením vyšší částky bez zahrnutí klauzule o mlčenlivosti.
Vyrovnání nakonec skončilo na částce 8 015,22 liber včetně úroků a soudních poplatků (asi 227 tisíc korun). I když nejde v žádném případě o právní precedens, ukazuje se, že minimálně ve Velké Británii existuje silný argument proti Tesle kvůli porušení zákona Velké Británie o klamavé reklamě.