Snem Elona Muska je skutečné autonomní auto, které nebude potřebovat volant. Generální ředitel automobilky Tesla ostatně již dlouhá léta propaguje autonomní vozidla jako budoucnost dopravy. Mimochodem na stejné vizi si už vylámal zuby Apple, když utopil miliardy při neúspěšném vývoji Apple Car. Tesla, která již dnes nabízí zákazníkům technologie Enhanced Autopilot a FSD (Full Self-Driving), je však přece jen dál. Jestli to stačí na plně autonomní vůz bychom se měli dozvědět už 8. srpna, na kdy slibuje představení Robotaxi.
Když Musk na začátku dubna Robotaxi ohlásil, řadu současných majitelů Tesel napadlo, co bude s nimi. Zvlášť to platilo u těch, kteří předem zaplatili tisíce dolarů za doplněk Full Self-Driving (FSD) s vidinou, že jejich auto bude v budoucnu plně autonomní. To sice zatím není, ale blíží se tomu. Jak se ale liší Full Self-Driving (FSD) od funkce Enhanced Autopilot, kterou Tesla také nabízí?
První rozdíl je v ceně. Enhanced Autopilot, který si mohou objednat i čeští zákazníci, vyjde na tisíc korun. Naproti tomu za FSD dáte 200 tisíc korun (ale kvůli legislativě jsou jeho schopnosti v Evropě omezené), američtí zákazníci pak 12 000 dolarů (279 tisíc Kč), což je sice méně než předchozích 15 000 dolarů (349 tisíc Kč), ale i tak to mnoho lidí od jeho pořízení odrazuje. Ke zvýšení zájmu příliš nepomohlo ani zavedení předplatného 199 dolarů (4 600 Kč).
V souvislosti s uvolněním nové verze softwaru pro autonomní řízení FSD Beta v12 na konci března proto Tesla sáhla k bezprecedentnímu kroku a zapnula ho zdarma na měsíc u všech vozů Tesla ve Spojených státech. Cílem akce, o které jsme psali, bylo zpropagovat systém autonomní jízdy mezi svými zákazníky.
Čtěte také: Na Teslu se sype jeden problém za druhým. Musk narychlo ruší návštěvu Indie
Funkce Enhanced Autopilot svým trochu nabubřelým názvem poněkud klame tělem. Zdaleka není tím, co si představíme pod označením autopilot. Ve skutečnosti umí jen o něco víc než různé pokročilé asistenty u jiných značek. Třebaže některé jeho schopnosti jsou užitečné. Při jízdě po dálnici umí vedle adaptivního tempomatu automaticky přejíždět do optimálního pruhu pro sjezd nebo nájezd, stejně jako předjíždět pomalá vozidla ve vašem jízdním pruhu. Pokud máte problémy s podélným i příčným parkováním, vůz zaparkuje za vás klepnutím na jediné tlačítko na středovém panelu. Díky funkci Smart Summon pak vůz zvládne zaparkovat ve stísněných prostorách i z nich vyjet, aniž byste v autě vůbec seděli.
Naproti tomu FSD už se blíží tomu, co nám vytane na mysli, když řekneme autonomní jízda. Tesly s FSD (Schopnost plně autonomního řízení) mohou samostatně řídit na dálnicích, včetně předjíždění a následování dopravního proudu. Totéž však dokážou i v městském provozu, včetně průjezdu křižovat a semaforu. Vedle světel na semaforu a ostatního dopravního značení umí detekovat různé objekty na silnici, včetně cyklistů, chodců a dalších vozidel. V ideálních podmínkách může FSD řídit auto bez zásahu řidiče a na YouTube a sociálních sítích se objevuje řada videí, na kterých se řidiči Tesly věnují zcela jiným činnostem než řízení a sledování provozu. Nicméně správně by stále měli být připraveni kdykoli zasáhnout.
Již zmiňovaná FSD Beta v12 má znamenat obrovský posun ke zcela autonomní jízdě. Obsahuje totiž významná vylepšení samoučícího se algoritmu Tesly, který tak lépe zvládá různé nástrahy silničního provozu.
Snem Elona Muska je skutečné autonomní auto, které nebude potřebovat volant. Generální ředitel automobilky Tesla ostatně již dlouhá léta propaguje autonomní vozidla jako budoucnost dopravy. Mimochodem na stejné vizi si už vylámal zuby Apple, když utopil miliardy při neúspěšném vývoji Apple Car. Tesla, která již dnes nabízí zákazníkům technologie Enhanced Autopilot a FSD (Full Self-Driving), je však přece jen dál. Jestli to stačí na plně autonomní vůz bychom se měli dozvědět už 8. srpna, na kdy slibuje představení Robotaxi.
Když Musk na začátku dubna Robotaxi ohlásil, řadu současných majitelů Tesel napadlo, co bude s nimi. Zvlášť to platilo u těch, kteří předem zaplatili tisíce dolarů za doplněk Full Self-Driving (FSD) s vidinou, že jejich auto bude v budoucnu plně autonomní. To sice zatím není, ale blíží se tomu. Jak se ale liší Full Self-Driving (FSD) od funkce Enhanced Autopilot, kterou Tesla také nabízí?
První rozdíl je v ceně. Enhanced Autopilot, který si mohou objednat i čeští zákazníci, vyjde na tisíc korun. Naproti tomu za FSD dáte 200 tisíc korun (ale kvůli legislativě jsou jeho schopnosti v Evropě omezené), američtí zákazníci pak 12 000 dolarů (279 tisíc Kč), což je sice méně než předchozích 15 000 dolarů (349 tisíc Kč), ale i tak to mnoho lidí od jeho pořízení odrazuje. Ke zvýšení zájmu příliš nepomohlo ani zavedení předplatného 199 dolarů (4 600 Kč).
V souvislosti s uvolněním nové verze softwaru pro autonomní řízení FSD Beta v12 na konci března proto Tesla sáhla k bezprecedentnímu kroku a zapnula ho zdarma na měsíc u všech vozů Tesla ve Spojených státech. Cílem akce, o které jsme psali, bylo zpropagovat systém autonomní jízdy mezi svými zákazníky.
Čtěte také: Na Teslu se sype jeden problém za druhým. Musk narychlo ruší návštěvu Indie
Funkce Enhanced Autopilot svým trochu nabubřelým názvem poněkud klame tělem. Zdaleka není tím, co si představíme pod označením autopilot. Ve skutečnosti umí jen o něco víc než různé pokročilé asistenty u jiných značek. Třebaže některé jeho schopnosti jsou užitečné. Při jízdě po dálnici umí vedle adaptivního tempomatu automaticky přejíždět do optimálního pruhu pro sjezd nebo nájezd, stejně jako předjíždět pomalá vozidla ve vašem jízdním pruhu. Pokud máte problémy s podélným i příčným parkováním, vůz zaparkuje za vás klepnutím na jediné tlačítko na středovém panelu. Díky funkci Smart Summon pak vůz zvládne zaparkovat ve stísněných prostorách i z nich vyjet, aniž byste v autě vůbec seděli.
Naproti tomu FSD už se blíží tomu, co nám vytane na mysli, když řekneme autonomní jízda. Tesly s FSD (Schopnost plně autonomního řízení) mohou samostatně řídit na dálnicích, včetně předjíždění a následování dopravního proudu. Totéž však dokážou i v městském provozu, včetně průjezdu křižovat a semaforu. Vedle světel na semaforu a ostatního dopravního značení umí detekovat různé objekty na silnici, včetně cyklistů, chodců a dalších vozidel. V ideálních podmínkách může FSD řídit auto bez zásahu řidiče a na YouTube a sociálních sítích se objevuje řada videí, na kterých se řidiči Tesly věnují zcela jiným činnostem než řízení a sledování provozu. Nicméně správně by stále měli být připraveni kdykoli zasáhnout.
Již zmiňovaná FSD Beta v12 má znamenat obrovský posun ke zcela autonomní jízdě. Obsahuje totiž významná vylepšení samoučícího se algoritmu Tesly, který tak lépe zvládá různé nástrahy silničního provozu.