Tereza Čížková, vedoucí Oddělení inovací v dopravě na Ministerstvu dopravy, v internetovém rozhovoru uvedla, že autonomní řízení na českých silnicích bychom si mohli užít už příští rok, přesněji od 1. ledna 2026.
Důvod, proč na prosazení autonomního řízení Ministerstvo dopravy tolik tlačí, přitom není ani tak, to, aby si řidiči užívali pohodlí, nebo aby měli majitelé Tesly možnost využít všech jejích jízdních schopností: „Automatizovaná vozidla by měla přispět k bezpečnosti,“ prohlásila Tereza Čížková.
To ale není všechno, dále by mělo autonomní řízení přispívat k efektivitě: „Dopravu budeme umět zefektivnit, k tomu přispějí pilotní provozy autonomních shuttlů, které budou přepravovat lidi a náklad bez řidiče.“
Tereza Čížková uvádí, že v nedaleké budoucnosti budeme zkoušet pokročilejší stupně autodopravy. Současný stav je takový, že je možné využívat asistenční systémy do úrovně 2. Ty umí brzdit, udržovat se v pruzích, řidič ale musí dávat pozor na provoz a reagovat okamžitě. Díky novele zákona řidiči nebudou muset sledovat, co se děje kolem nich, ale budou si moci číst a odpočívat.
Ministerstvo nebude vymezovat konkrétní části dálnic, kde se bude moci autonomní řízení použít: „Výrobce umožní použití na jakékoliv dálnici. Bude to spíš o výrobci, měla by to být celá dálniční síť s omezením při uzavírkách.“ Vozidlo vyhodnotí, jestli umí samo řídit a poté autonomní řízení nabídne: „Nepřechází automaticky do autonomního režimu. Systém rozpozná, jestli má všechna data, aby mohl sám řídit.“
Ministerstvo připravuje novelu dvou zákonů, které jsou nyní v připomínkovém řízení: „Máme ambici novelu prosadit v příštím roce. Pokud bude určité auto schválené, bude možné na českých dálnicích systém aktivovat. Auta v Česku zatím nejsou, nelze je zde provozovat a výrobci je na trh neuvádí. Pokud zákon vejde v platnost, potom výrobci mohou auta nabízet. Autonomní řízení patří k trendům automobilismu a do budoucna bude modelů více.“
Tereza Čížková, vedoucí Oddělení inovací v dopravě na Ministerstvu dopravy, v internetovém rozhovoru uvedla, že autonomní řízení na českých silnicích bychom si mohli užít už příští rok, přesněji od 1. ledna 2026.
Důvod, proč na prosazení autonomního řízení Ministerstvo dopravy tolik tlačí, přitom není ani tak, to, aby si řidiči užívali pohodlí, nebo aby měli majitelé Tesly možnost využít všech jejích jízdních schopností: „Automatizovaná vozidla by měla přispět k bezpečnosti,“ prohlásila Tereza Čížková.
To ale není všechno, dále by mělo autonomní řízení přispívat k efektivitě: „Dopravu budeme umět zefektivnit, k tomu přispějí pilotní provozy autonomních shuttlů, které budou přepravovat lidi a náklad bez řidiče.“
Tereza Čížková uvádí, že v nedaleké budoucnosti budeme zkoušet pokročilejší stupně autodopravy. Současný stav je takový, že je možné využívat asistenční systémy do úrovně 2. Ty umí brzdit, udržovat se v pruzích, řidič ale musí dávat pozor na provoz a reagovat okamžitě. Díky novele zákona řidiči nebudou muset sledovat, co se děje kolem nich, ale budou si moci číst a odpočívat.
Ministerstvo nebude vymezovat konkrétní části dálnic, kde se bude moci autonomní řízení použít: „Výrobce umožní použití na jakékoliv dálnici. Bude to spíš o výrobci, měla by to být celá dálniční síť s omezením při uzavírkách.“ Vozidlo vyhodnotí, jestli umí samo řídit a poté autonomní řízení nabídne: „Nepřechází automaticky do autonomního režimu. Systém rozpozná, jestli má všechna data, aby mohl sám řídit.“
Ministerstvo připravuje novelu dvou zákonů, které jsou nyní v připomínkovém řízení: „Máme ambici novelu prosadit v příštím roce. Pokud bude určité auto schválené, bude možné na českých dálnicích systém aktivovat. Auta v Česku zatím nejsou, nelze je zde provozovat a výrobci je na trh neuvádí. Pokud zákon vejde v platnost, potom výrobci mohou auta nabízet. Autonomní řízení patří k trendům automobilismu a do budoucna bude modelů více.“