Auto s pohonem na elektřinu z glycerolu: zvítězí na Pikes Peak?

Luboš Srb

Elektrický závodní vůz od Volkswagenu chce získat nový rekord na supernáročném závodu Pikes Peak, který se uskuteční již 24. června.

Volkswagen ID. R
Volkswagen ID. R

Závod na vrchol hory Pikes Peak ve výšce 4300 m nad mořem je extrémní kvůli nečekaným změnám, které na trati během závodu s celkem 156 zatáčkami a 7procentním stoupáním nastávají – mění se tepelné a tlakové podmínky, a s nimi i samotná silnice.

V roce 2015 se přepisovaly dějiny, když vůbec poprvé vyhrál elektromobil. Sice se jednalo o speciál Drive-eO PP03, který měl v souhrnu všech pěti elektromotorů výkon 1020 kW a točivý moment 2160 Nm, nicméně byl zkrátka ze všech nejrychlejší.

V nadcházejícím již 101. ročníku závodu Pikes Peak se objeví další elektromobil, který chce dosáhnout rekordního času. Závodní vůz Volkswagen I.D. R Pikes Peak je speciál přímo připravený pro extrémně náročné podmínky, které panují na jednom z nejtěžších závodů světa. Elektrický pohon poskytuje celkový nejvyšší výkon 500 kW (680 koní), se kterým zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,25 sekundy – rychleji než monopost Formule 1.

https://youtu.be/RSw2wYun7do

„U závodního vozu nepotřebujeme maximální dojezd, ale nejvyšší možný dodávaný výkon,“ vysvětluje vedoucí týmu Marc-Christian Bertram rozdíly od sériově vyráběných vozů.

A pokud jde o baterii a nabíjení, elektrický speciál od Volkswagenu využívá elektřinu vyráběnou přenosným generátorem, který spaluje nikoliv agregát naftu, ale glycerol. Při spalování této kapaliny – z chemického hlediska se jedná o cukrový alkohol, který vzniká jako odpadní produkt například při výrobě bionafty – nevznikají téměř žádné škodlivé plyny ani zbytky. Samotný glycerol není jedovatý a dokonce je schválený k používání v potravinářském a kosmetickém průmyslu jako přídatná látka E422. Jde tedy o ekologické řešení, které se na závodu ještě nikdy neobjevilo.

„Glycerolem poháněný generátor zásobuje před tréninky a závodem ekologickou elektrickou energií nejen závodní vůz I.D. R Pikes Peak, ale také všechna elektrická zařízení v naší servisní zóně,“ vysvětluje Marc-Christian Bertram. „Od počítačů inženýrů až po kávovar,“ dodává Bertram.

Jestli bude útok na stávající traťový rekord v kategorii elektromobilů úspěšný, zjistíme již 24. června.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články