Volkswagen chce uzavřít tři závody, desítky tisíc lidí přijdou o místo

Německá automobilka Volkswagen plánuje uzavřít nejméně tři německé závody, zrušit desítky tisíc pracovních míst a snížit platy o 10 procent. Proti tomu se pochopitelně zvedl velmi tvrdý odpor zástupců zaměstnanců, kteří mají v dozorčí radě firmy velké zastoupení.
První uzavření závodu Volkswagen
Tento krok by znamenal první uzavření domácích závodů v 87leté historii společnosti. Zároveň by rozpoutal tuhý boj s odbory, které mají v automobilce velkou moc. Volkswagen má v Německu přes 300 tisíc zaměstnanců.
Prodeje aut klesají
Vedení automobilky varovalo, že je nutné přikročit k radikálním opatřením, protože největší evropský výrobce automobilů čelí silné čínské konkurenci, jeho prodeje na hlavních trzích klesají a přechod na elektrická vozidla se prodražuje.
Odbory vyhrožují stávkami
Daniela Cavallo, vedoucí podnikové rady Volkswagenu, která zastupuje zaměstnance a má polovinu křesel v dozorčí radě, v pondělí řekla zaměstnancům hlavního závodu společnosti ve Wolfsburgu, že manažeři automobilky mají dva dny na to, aby změnili své plány, jinak se mohou připravit na stávky.

Malé zisky, velké náklady
V pondělním prohlášení Thomas Schäfer, šéf firemní značky VW, uvedl, že provoz některých německých závodů je dvakrát nákladnější než u konkurenčních automobilek. „V současné době vyděláváme příliš málo a současně nám stále rostou náklady na energii, materiál a personál. To nemůže fungovat dlouhodobě.“
Odpor, který si nedovede nikdo představit
Volkswagen čeká velmi náročné vyjednávání, proti jsou odbory ale i zástupci státu. Thorsten Gröger, hlavní vyjednavač v největších německých odborech IG Metall varoval, že snižování nákladů vyvolá „odpor, jaký si nikdy nedovede představit“. Mluvčí německého sociálnědemokratického premiéra zareagoval prohlášením, že stát bude vést s firmou hovory o ochraně pracovních míst. Německá spolková země Dolní Sasko ovládá 20 procent hlasovacích práv a staví se na stranu odborů s tím, že prioritou je udržení pracovních míst.
Autor článku

Psaní se věnuji už dlouhá léta, nejvíce mě zajímají nejnovější technologie. Začínala jsem jako IT redaktorka, postupně se přesunula i do oblasti elektromobility a energetiky, kde se právě teď děje mnoho zajímavého.
Psaní se věnuji už dlouhá léta, nejvíce mě zajímají nejnovější technologie. Začínala jsem jako IT redaktorka, postupně se přesunula i do oblasti elektromobility a energetiky, kde se právě teď děje mnoho zajímavého.