Auta od Xiaomi se budou prodávat i mimo Čínu. Expanze má začít již za 2 roky

Pavel Škopek
Xiaomi SU7 na ulici | foto: Xiaomi
Xiaomi SU7 na ulici | foto: Xiaomi

Elektromobil Xiaomi SU7 je hitem čínského trhu a firma chce jít dál. V roce 2027 plánuje expanzi do světa a netají se ambicemi stát se rivalem Tesly.

Xiaomi chce dobýt svět

Elona Muska možná čeká nová noční můra. Xiaomi, známé spíš díky telefonům než automobilům, zažilo v červnu elektrizující úspěch. Na svůj nový elektromobil SU7 nasbíralo 200 tisíc objednávek během tří minut. A to nejzásadnější teprve přichází. Šéf firmy Lei Jun potvrdil, že se vážně zvažuje vstup na globální trh už v roce 2027.

SUV SU7 se v červnu stalo nejprodávanějším vozem ve své třídě na čínském trhu. V tzv. E-segmentu, kde soupeří výkonné a prostorné modely, překonalo i zavedené značky. Tesla naopak v Číně ztrácí půdu pod nohama. Ve druhém čtvrtletí klesly její prodeje meziročně o 6,8 procenta a předtím zaznamenala osm měsíců v řadě s negativní bilancí. V květnu sice celkovému trhu dominoval BYD, ale Xiaomi si ukrojilo největší díl v segmentu, kde dřív vládla právě Tesla.

S levnými elektromobily přitom Xiaomi nepočítá. Lei Jun vyloučil, že by se do automobilového segmentu zapojila i subznačka Redmi, která se dosud soustředí na cenově dostupné telefony. Jeho ambice jsou mnohem výše. Ačkoliv zatím nebyly oznámeny žádné konkrétní kroky k zahraniční expanzi, už samotné zvažování vyvolalo pozornost. Pokud SU7 uspěje i mimo Čínu, Tesla získá vážného konkurenta, se kterým zatím nepočítala.

Xiaomi YU7 | foto: Xiaomi
Xiaomi YU7 | foto: Xiaomi

Domácí poptávka má přednost

Než se Xiaomi podívá do světa, čeká ho náročný domácí úkol. Zájem o nový model je obrovský a firma teď musí upřednostnit čínské zákazníky. Během hodiny firma přijala 289 tisíc předobjednávek, z toho 240 tisíc bylo zaplaceno nevratně do 18 hodin. Firma proto prioritizuje čínský trh a plánuje navýšení výroby.

Zákaznická data přitom potvrzují, že Xiaomi oslovuje novou generaci. Průměrnému kupci modelu YU7 je 33 let a třetinu objednávek tvoří ženy, což je výrazný nárůst oproti 25,5 procenta u předchozího modelu SU7. Nejvíce vozů míří do Šanghaje, Chang-čou a Pekingu, tedy do stejných měst, kde se tradičně daří i Tesle s Modelem Y.

Zájem však převyšuje kapacity výrobních linek natolik, že čekací doba u standardního YU7 je až 15 měsíců. Lei Jun dokonce veřejně doporučil, aby lidé, kteří potřebují auto ihned, zvážili alternativy od konkurence jako Xpeng G7, Li Auto i8 nebo Teslu Model Y. Stejně jako loni při uvedení SU7 jmenoval i další konkurenty, včetně modelů Luxeed S7, Nio ET5 a Xpeng P7. Xiaomi tak čelí první velké zkoušce, než vůbec stihne zamířit za hranice.

Zdroj: YiCai Global


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články