Audi při nehodě „vystřelilo“ své baterie. Šlo o bezpečnostní záměr výrobce?

Matouš Vrchota
  • Může vystřelovací baterie zvýšit bezpečnost elektromobilů?
  • Při nebezpečí vzniku požáru jde zajisté o velmi zajímavou vlastnost
  • Hašení samotné baterie by požárníkům usnadnilo její likvidaci
Audi e-tron
Audi e-tron

Elektrické vozy u nezávislých bezpečnostních agentur již získávají rekordně vysoká hodnocení. Výrobci automobilů využívají svých nových znalostí ve vylepšení chování vozidla v případě nebezpečí. Ve velké míře v bezpečnosti pomáhá i nižší těžiště díky úložišti energie umístěného v podlaze. Nyní se ukazuje, že toto umístění je více strategické, než se myslelo.

Nevídaná bezpečnostní vlastnost, která má smysl

V Britské Kolumbii havarovalo elektrické SUV Audi e-tron. Co je však na této nehodě neobvyklé, jsou díly nalezené mimo vozidlo. Při nárazu totiž vozidlo vystřelilo z podvozku celý bateriový modul v zájmu zachování maximálního bezpečí pro svoji posádku. Právě bateriové články mohou při nehodě napáchat nejvíce škody kvůli své hořlavosti.

Ze zveřejněného videa lze vypozorovat, že po nárazu začala baterie doutnat. Pokud by zůstala připevněna na podvozku vozu, s velkou pravděpodobností by došlo k požáru. Následné hašení by mělo být snazší i kvůli úbytku hmotnosti a celkové velikosti baterie. Řidiči vozidel vyvázli s lehkými zraněními, které je neohrožují na životech.

Baterie Audi e-tron při nehodě vystřelila z vozidla
Baterie Audi e-tron při nehodě vystřelila z vozidla

Čtěte také: Expanze Číny pokračuje. V Německu vyrostla „gigatovárna“ na baterie


Samotná baterie může způsobit sekundární nehody

Na první pohled by se mohlo zdát, že se jednalo o vadu vozu a že baterie nebyla cíleně oddělena od vozu. Audi se k této vlastnosti ani k nehodě zatím oficiálně nevyjádřilo. Z druhé strany by se dalo spekulovat o tom, aby katapultovaná baterie nezpůsobila více škody, než je nutné. Požár vozidla zajisté není žádoucí, ale mnohaset kilový modul baterie v kinetické energii může způsobit vážné druhotné zranění a nehody.

I takové nehody ale v konečném dopadu pomáhají technologie dále posouvat a budovat ještě bezpečnější vozidla. Třeba takové systémy v další verzi dostanou vlastní verzi nafukovacích vaků včetně hasících prostředků, aby nebyly pro své okolí tolik nebezpečné.

Video


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články