Audi e-tron Sportback: dvě varianty, obě se sportovním duchem
Budoucnost je elektrická, tvrdí Audi. A pokračuje v rozšiřování své rodinky elektromobilů. Po větším a v některých ohledech možná trochu neohrabaném SUV modelu Audi e-tron nyní Němci představili podstatně sportovnější plně elektrické kupé Audi e-tron Sportback.
e-tron coby SUV v některých směrech potěšil, v jiných zklamal. Nové dle slov automobilky „dynamické SUV s geny kupé“ by mělo být v mnoha směrech podstatně zajímavější. V Tesle už určitě podrobně studují veškeré specifikace, které v Ingolstadtu vymysleli a pro jejich novou variantu e-tron Sportback zvolili.
Ve dvou variantách
Jedná se vlastně rovnou o dvě verze, odlišné výbavou a cenou. Vybavěnější elektromobil Audi e-tron Sportback 55 quattro se může pochlubit celkovým výkonem až 300 kW s točivým momentem až 664 Nm a pohonem všech kol, díky čemuž zrychlí z 0 na 100 km/hod za 5,7 sekund a má max. rychlost až 200 km/hod. S 95kWh baterií (využitelných 86,5 kWh) slibuje dojezd až 446 km na jedno nabití (WLTP), přičemž umožňuje rychlonabíjení výkonem až 150 kW. Cena by měla být pod hranicí 2 milionů korun.
Odlehčenější a cenově dostupnější varianta Audi e-tron Sportback 50 quattro nabídne nižší výkon, pomalejší zrychlení, kratší dojezd či pomalejší nabíjení. Ale změny u tohoto elektromobilu nejsou nijak extra výrazné. Posuďte sami – výkon má 230 kW s točivým momentem až 540 Nm a pohonem všech kol, zrychlení na stovku za 6,8 sekund, max. rychlost 190 km/hod, baterie má kapacitu 71 kWh (využitelných 64,7 kWh) a slibuje dojezd až 347 km (WLTP), či nabíjení výkonem až 120 kW. I odlehčenější verze tedy bude stále poměrně dost zajímavá. Uvidíme, jestli i cenově.
Sportovní duch a inovace
e-tron Sportback má stejně jako SUV e-tron (test) jednu specialitu. Oba elektromotory u výkonnější verze poskytují běžně při jízdě 265 kW a točivým momentem 561 Nm, ovšem pokud řidič přejde z provozního režimu D na S a sešlápne pedál plynu až na podlahu, aktivuje režim Boost. V něm poskytuje systém pohonu výkon 300 kW a točivý moment 664 Nm po dobu 8 sekund. Na přání jsou opět dodávaná virtuální vnější zpětná zrcátka.
Co bylo naopak vylepšené, je hodnota součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,25, čímž překonává i svůj sesterský SUV model Audi e-tron. A vylepšena byla také rekuperace. Baterie je opět zabudovaná v podlaze a pracuje s nominálním napětím 396 V, ovšem u Sportbacku dokáže díky vylepšenému systému rekuperace získávat při brzdění ještě více energie zpět do baterie, úroveň lze volit pomocí páček na volantu.
Problematické nabíjení?
Pokud jde o nabíjení, bohužel Audi opět umístilo nabíjecí porty ze strany auta hned vedle předních dveří, což přidělává problémy při parkování u některých dobíjecích stanic. Můžete si sice dokoupit i druhý slot na druhé straně auta a využít tak nabíjení skrze druhou stranu e-tronu, ovšem rychlonabíjení zvládá jen jeden ze slotů a druhý se hodí maximálně tak v garáži pro nabíjení přes Wallbox, protože zvládá AC max. 22 kW. První slot si poradí s AC max. 11 kW. Nicméně co se nedá e-tronu upřít, je rychlonabíjení (až 150 kW), kdy za necelých 30 minut dobijete baterie na 80 % kapacity.
Objem zavazadlového prostoru je 615 litrů, včetně 60 litrů ve velké odkládací schránce pod přední kapotou (podobně jako u Tesly), v níž je uložena sada nářadí a nabíjecí kabel. Pokud jde o interiér, k dispozici je 12,3″ digitální panel, dále 12,1″ informační displej, který slouží i jako zábavní, telefonní i navigační systém a speciální nastavení e-tronu, nebo 8,6″ spodní displej pro vkládání textu a ovládání komfortních funkcí včetně klimatizace. Potvrzení opět probíhá pohodlně s haptickým a akustickým impulzem.
Cena a dostupnost
Nové Audi e-tron Sportback bude možné objednávat koncem roku 2019, přičemž uvedení na evropský trh je plánováno na jaro 2020. Konkrétně v České republice bude e-tron Sportback k dispozici ve dvou výkonových verzích, v obou případech bude standardně prodloužená záruka na 4 roky nebo 120 000 kilometrů.
https://www.youtube.com/watch?v=RUWMMRRUVZQ
Cena pro český trh ještě nebyla stanovena, ovšem ze zahraničí víme, že bude lehce nad hranicí 70 tisíc EUR, v přepočtu kolem 1,8 milionu korun. Za odlehčenější variantu by měla být o něco nižší a hodně také bude záležet na volitelné výbavě, kromě jiného jako je např. druhý nabíjecí port, či virtuální zpětná zrcátka.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.