Amnesty International kárá výrobce elektrických aut. V čem je problém?

Baterie | foto: zhengjun/Depositphotos

Baterie | foto: zhengjun/Depositphotos

Nezisková organizace Amnesty International obvinila největší světové výrobce elektrických vozidel z přehlížení lidských práv kvůli jejich nečinnosti při řešení rizik v dodavatelských řetězcích surovin. Tímto chování mohly být komunity žijící v blízkosti dolů, kde se těží kobalt, lithium, nikl a měď, vystaveny vykořisťování, zdravotním rizikům a škodám na životním prostředí.

Nejlepší je Mercedes, BYD totálně propadl

Výsledky svého hodnocení lidskoprávních politik 13 výrobců elektromobilů zveřejnila Amnesty International v rámci 102stránkové zprávy. Firmy byly hodnoceny na základě škály od jednoho (nejhorší) do 90 (nejlepší) v oblastech, jako jsou politiky lidských práv, proces identifikace rizik, mapování a reportování dodavatelských řetězců a mechanismy nápravy. Nejlepší hodnocení obdržela společnost Mercedes-Benz s 51 body, následovaná Teslou (49 bodů) a Stellantis (42 bodů). Volkswagen. BMW a Ford shodně získaly 41 bodů.

Na opačném konci žebříčku skončila čínská společnost BYD s 11 body, zatímco Mitsubishi získalo 13 a Hyundai 21 bodů. Generální tajemnice Amnesty International Agnès Callamardové označila výsledky za obrovské zklamání a kritizovala BYD za nedostatečnou transparentnost ohledně dodržování lidských práv v dodavatelských řetězcích baterií. Podle Callamardové postrádají také Hyundai a Mitsubishi dostatečnou hloubku a informace o implementaci opatření v klíčových oblastech lidských práv.

Organizace dala všem výrobcům možnost reagovat na své závěry a jejich odpovědi byly plně zveřejněny ve zprávě. Hyundai ve svém prohlášení uvedlo, že přijalo hodnocení Amnesty International a že je odhodláno budovat udržitelný a etický dodavatelský řetězec, který respektuje lidská práva, chrání životní prostředí a zajišťuje bezpečnost. Naopak BYD a Mitsubishi se k výsledkům nevyjádřily.

Jak si vedou automobilky v dodržování lidských práv v souvislosti s těžbou surovin do baterií pro elektroauta | foto: Amnesty International

Jak si vedou automobilky v dodržování lidských práv v souvislosti s těžbou surovin do baterií pro elektroauta | foto: Amnesty International

Bateriový pas zmapuje dodavatelský řetězec

Evropská unie zavede od 1. února 2027 tzv. „bateriový pas“ pro baterie elektromobilů nad 2 kWh, což má zvýšit transparentnost dodavatelských řetězců. Volvo již pomocí blockchainu sleduje původ kobaltu a plánuje zavést vlastní bateriový pas do stejného termínu. Mercedes, BMW a Volkswagen rovněž podnikají kroky k zajištění odpovědného získávání surovin a větší transparentnosti.

Těžba kobaltu v Demokratické republice Kongo, která produkuje 70 % světových zásob, však zůstává problematická. Organizace Rights and Accountability in Development (RAID) varuje, že těžba znečišťuje vodu, poškozuje reprodukční zdraví žen a ohrožuje obživu farmářů a rybářů. Kobalt pro baterie elektromobilů je podle RAID často získáván za cenu vykořisťování konžských pracovníků, což těžební společnosti odmítají, označujíce své procesy za „čisté a udržitelné“.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Amnesty International kárá výrobce elektrických aut. V čem je problém?

Baterie | foto: zhengjun/Depositphotos

Baterie | foto: zhengjun/Depositphotos

Nezisková organizace Amnesty International obvinila největší světové výrobce elektrických vozidel z přehlížení lidských práv kvůli jejich nečinnosti při řešení rizik v dodavatelských řetězcích surovin. Tímto chování mohly být komunity žijící v blízkosti dolů, kde se těží kobalt, lithium, nikl a měď, vystaveny vykořisťování, zdravotním rizikům a škodám na životním prostředí.

Nejlepší je Mercedes, BYD totálně propadl

Výsledky svého hodnocení lidskoprávních politik 13 výrobců elektromobilů zveřejnila Amnesty International v rámci 102stránkové zprávy. Firmy byly hodnoceny na základě škály od jednoho (nejhorší) do 90 (nejlepší) v oblastech, jako jsou politiky lidských práv, proces identifikace rizik, mapování a reportování dodavatelských řetězců a mechanismy nápravy. Nejlepší hodnocení obdržela společnost Mercedes-Benz s 51 body, následovaná Teslou (49 bodů) a Stellantis (42 bodů). Volkswagen. BMW a Ford shodně získaly 41 bodů.

Na opačném konci žebříčku skončila čínská společnost BYD s 11 body, zatímco Mitsubishi získalo 13 a Hyundai 21 bodů. Generální tajemnice Amnesty International Agnès Callamardové označila výsledky za obrovské zklamání a kritizovala BYD za nedostatečnou transparentnost ohledně dodržování lidských práv v dodavatelských řetězcích baterií. Podle Callamardové postrádají také Hyundai a Mitsubishi dostatečnou hloubku a informace o implementaci opatření v klíčových oblastech lidských práv.

Organizace dala všem výrobcům možnost reagovat na své závěry a jejich odpovědi byly plně zveřejněny ve zprávě. Hyundai ve svém prohlášení uvedlo, že přijalo hodnocení Amnesty International a že je odhodláno budovat udržitelný a etický dodavatelský řetězec, který respektuje lidská práva, chrání životní prostředí a zajišťuje bezpečnost. Naopak BYD a Mitsubishi se k výsledkům nevyjádřily.

Jak si vedou automobilky v dodržování lidských práv v souvislosti s těžbou surovin do baterií pro elektroauta | foto: Amnesty International

Jak si vedou automobilky v dodržování lidských práv v souvislosti s těžbou surovin do baterií pro elektroauta | foto: Amnesty International

Bateriový pas zmapuje dodavatelský řetězec

Evropská unie zavede od 1. února 2027 tzv. „bateriový pas“ pro baterie elektromobilů nad 2 kWh, což má zvýšit transparentnost dodavatelských řetězců. Volvo již pomocí blockchainu sleduje původ kobaltu a plánuje zavést vlastní bateriový pas do stejného termínu. Mercedes, BMW a Volkswagen rovněž podnikají kroky k zajištění odpovědného získávání surovin a větší transparentnosti.

Těžba kobaltu v Demokratické republice Kongo, která produkuje 70 % světových zásob, však zůstává problematická. Organizace Rights and Accountability in Development (RAID) varuje, že těžba znečišťuje vodu, poškozuje reprodukční zdraví žen a ohrožuje obživu farmářů a rybářů. Kobalt pro baterie elektromobilů je podle RAID často získáván za cenu vykořisťování konžských pracovníků, což těžební společnosti odmítají, označujíce své procesy za „čisté a udržitelné“.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."