Američané přišli na fígl, jak snížit dobu nabíjení na naprosté minimum
- General Motors vymýšlí způsoby rychlejšího nabíjení
- Místo jednoho nabíjecího portu chce nabídnout rovnou dva
- Druhý port umí nabíjet i jiné vozidlo nebo pracovní stroj

V elektromobilitě se pomalu začínáme dostávat do fáze, kdy jsou luxusnější vozy schopné pokrýt běžné nároky na dojezd mnoha zákazníků. Aby toho ale byly vozy schopné dosáhnout, vozí si sebou baterie o velikosti 100 i více kWh. Stále zabere celkem dost času tak velké baterie opět nabít na plnou kapacitu. Automobilka GM si je takového problému vědoma a začíná podnikat kroky k jeho řešení.
GMC Hummer nabitý za poloviční dobu? To je velké lákadlo
Třeba takový GMC Hummer SUV má baterii o obrovské kapacitě 200 kWh. Dostat se zpět na plnou kapacitu vyžaduje hodiny strávené na nabíječce. General Motors chce tento proces urychlit. Pomoci v tom má dvojice nabíjecích portů. Společnost si tuto variantu nechala patentovat.
Pojďme se na řešení podívat více zblízka. GM nabízí upravenou variantu baterie Ultium pro velké vozy a SUV. Taková baterie se skládá ze dvou vrstev. Každá z nich je tvořena paketem o velikosti zhruba 100 kWh. Oba pakety jsou spojené, ale v případě potřeby se mohou chovat jako dva nezávislé. Technika propojení většinou uživatele tak podrobně zajímat nebude, alespoň po dobu, po kterou budou baterie uchovávat energii potřebnou pro jízdu.

Čtěte také: GM poodhaluje pokročilý systém Ultifi, ze kterého mají konkurenti neklidné spaní
Jeden z portů, který bude vedený jako hlavní, umožní nabíjení 800 V, ten sekundární bude mít pouze poloviční napětí. Díky nastavení a úpravě softwaru bude mít uživatel rozšíření možnosti pro nabíjení vozu. Po připojení 350kW nabíječky můžete běžně nabíjet celou baterii. Druhým, obousměrným konektorem, pak můžete připojit do série další vozidlo, například při nedostatku nabíjecích kabelů u stojanu.
Nabijte dva vozy jednou přípojkou
Pokud nebude k dispozici rychlá nabíječka, můžete pomocí dvou kabelů nabít baterii rychleji, například pomocí dvou 150kW kabelů. Obě baterie se tak budou nabíjet paralelně. Patent dokonce zmiňuje možnost v budoucnu navýšit voltáž sekundárního portu na 800 V. V takovém případě byste baterie “naládovali” během okamžiku. Tahle možnost ale zatím zůstává pouze jako myšlenka na papíře.
Takové ultra rychlé nabíjení ale není podstatnou částí patentu. Tou je skutečně možnost dvojitého zapojení nabíječky, které umožní dvě vrstvy na sobě položených baterií Ultium. Tato varianta nabíjení by se mohla osvědčit především u vozidel s nižším dojezdem. Praktické využití by mohl patent mít u nákladních a stavebních strojů, které pro svůj provoz spotřebují enormní množství energie. Jeden 800V nabíjecí port by pak takové stroje zastavil na příliš dlouhou dobu.

Čtěte také: Tesla Semi si vyzkoušela chystaný Megacharger, pilotní výroba začne ještě letos
Tesla Megacharger nabídne nabíjecí výkon až 1 000 kW
Tesla pro své komerční elektrické kamiony Semi plánuje vystavět nové nabíjecí Megachargery s teoretickým výkonem přesahujícím 1 MW (1 000 kW).
Je dobré vědět, že se všichni neuchylují jen k jedné variantě, ale dokáží přicházet i s odlišnými způsoby rychlejšího dobíjení.
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.