Spojené státy patří mezi pár zemí světa, kde je obecně povolené pravé odbočení na světelných křižovatkách, i když pro přímý směr svítí červené světlo. V posledních letech ale kvůli tomuto pravidlu výrazně přibylo nehod a střetů s cyklisty i chodci. Jednotlivá města i státy se tak postupně snaží tuto možnost zrušit. Celá federace ovšem spěje k plošnému zákazu.
Spousta měst tak nyní především v centrech měst instaluje dodatkové tabulky, které pravé odbočení „na červenou“ zakazují. Řidiči jsou vždy povinní zpomalit vozidlo natolik, aby dali přednost vozům ve volném směru, čím ke střetům s chodci naštěstí dochází v nízké rychlosti. I proto se jedná především o zranění a nikoliv k úmrtí. Čísla dokládající zvyšující se trend nicméně hovoří pro plošný zákaz.
Zrušení projednávají i velké aglomerace typu San Francisco, Los Angeles, Seattle i Denver. Z výpovědí zraněných vychází, že řidiči by se jednoduše neměli sami rozhodovat, kdy je odbočení na červenou bezpečné a kdy ne. Od toho mají sloužit světelné signály. Nicméně ani chodci nejsou vždy v úplném právu. Podobně jako řidiči, i oni se nechají jednoduše rozrušit okolní situací, nevěnují důležitou pozornost při přecházení a ke střetu tak dochází o to snáze.
Čtěte také: Od ledna 2024 mohou začít platit tato 3 nová pravidla. Prošla senátem
Tuto možnost mají řidiči ve Spojených státech již od roku 1980. Často zdlouhavá čekání na semaforu bylo vždy považováno za zbytečné produkování vyšších emisí. Pravidlo se ale nikdy neuchytilo v centrech velkých měst. Manhattan tímto způsobem rychleji neprojedete. Proti zákazu se nyní bouří velká řada skupin. Argumentují jinými podobnými povoleními, která se rušit nemají. Jedním z nich je takzvaná Idaho Stop. Při té cyklista smí na červenou projet v přímém směru, pokud před křižovatkou zastaví bicykl a přesvědčí se, že je bezpečné křížení projet. Řidiči se tak cítí být diskriminovaní.
Americkou vládou se tak nyní rozeznívají dva tábory. Ten více hlasitý ale zní ve prospěch ukončení benevolentní možnosti. Zatímco některé evropské země zvažují více volnosti pro své řidiče, Spojené státy již pomalu odpočítávají dny, kdy bude při pravém odbočení nutné počkat na zelený světelný signál. Návrh totiž má začít platit od roku 2025. Německo tento problém vyřešilo vcelku elegantně. Pokud je světelná křižovatka doplněna plechovou značkou se šipkou, smí řidič do křižovatky vjet i při svítící červené. Platnost tedy není celostátní, ale pouze na vybraných místech. V České republice tuto funkci plní pravá šipka (svítící) umístěná vedle červeného světla.
Spojené státy patří mezi pár zemí světa, kde je obecně povolené pravé odbočení na světelných křižovatkách, i když pro přímý směr svítí červené světlo. V posledních letech ale kvůli tomuto pravidlu výrazně přibylo nehod a střetů s cyklisty i chodci. Jednotlivá města i státy se tak postupně snaží tuto možnost zrušit. Celá federace ovšem spěje k plošnému zákazu.
Spousta měst tak nyní především v centrech měst instaluje dodatkové tabulky, které pravé odbočení „na červenou“ zakazují. Řidiči jsou vždy povinní zpomalit vozidlo natolik, aby dali přednost vozům ve volném směru, čím ke střetům s chodci naštěstí dochází v nízké rychlosti. I proto se jedná především o zranění a nikoliv k úmrtí. Čísla dokládající zvyšující se trend nicméně hovoří pro plošný zákaz.
Zrušení projednávají i velké aglomerace typu San Francisco, Los Angeles, Seattle i Denver. Z výpovědí zraněných vychází, že řidiči by se jednoduše neměli sami rozhodovat, kdy je odbočení na červenou bezpečné a kdy ne. Od toho mají sloužit světelné signály. Nicméně ani chodci nejsou vždy v úplném právu. Podobně jako řidiči, i oni se nechají jednoduše rozrušit okolní situací, nevěnují důležitou pozornost při přecházení a ke střetu tak dochází o to snáze.
Čtěte také: Od ledna 2024 mohou začít platit tato 3 nová pravidla. Prošla senátem
Tuto možnost mají řidiči ve Spojených státech již od roku 1980. Často zdlouhavá čekání na semaforu bylo vždy považováno za zbytečné produkování vyšších emisí. Pravidlo se ale nikdy neuchytilo v centrech velkých měst. Manhattan tímto způsobem rychleji neprojedete. Proti zákazu se nyní bouří velká řada skupin. Argumentují jinými podobnými povoleními, která se rušit nemají. Jedním z nich je takzvaná Idaho Stop. Při té cyklista smí na červenou projet v přímém směru, pokud před křižovatkou zastaví bicykl a přesvědčí se, že je bezpečné křížení projet. Řidiči se tak cítí být diskriminovaní.
Americkou vládou se tak nyní rozeznívají dva tábory. Ten více hlasitý ale zní ve prospěch ukončení benevolentní možnosti. Zatímco některé evropské země zvažují více volnosti pro své řidiče, Spojené státy již pomalu odpočítávají dny, kdy bude při pravém odbočení nutné počkat na zelený světelný signál. Návrh totiž má začít platit od roku 2025. Německo tento problém vyřešilo vcelku elegantně. Pokud je světelná křižovatka doplněna plechovou značkou se šipkou, smí řidič do křižovatky vjet i při svítící červené. Platnost tedy není celostátní, ale pouze na vybraných místech. V České republice tuto funkci plní pravá šipka (svítící) umístěná vedle červeného světla.