V tomhle řidiči chybují. Jak se zachováte, když svítí na semaforu červená i zelená?

  • Semafory se směrovými signály nejsou pro řidiče stále srozumitelné
  • Cíl zvýšit propustnost křižovatky tak často způsobí větší zmatky a zdržení
  • Jaké kombinace směrových signálů mohou na semaforu nastat?
Světelné signalizační zařízení, semafor

Světelné signalizační zařízení, ilustrační foto

Řidiči jsou často zmatení, pokud na semaforu kromě kulatého barevného signálu vidí i stejně zbarvené šipky. Ty mají za úkol dopravu zjednodušit a především učinit provoz plynulejší. Jedno takové zmatené místo nyní řidiči popisují při průjezdu Třebíčí na Vysočině. Lokalit s podobným řízením křižovatky se přitom v Česku nachází stovky. Také máte v šipkách na semaforu zmatek?

Zelené šipky na semaforu upravují i přednosti v jízdě

Než se pustíme do popisu, připomeňme si tři situace, kdy se na křižovatce můžete setkat s barevnými šipkami. Zelená šipka nacházející se v bílém čtverci umístěná na protilehlém okraji křižovatky (při odbočování vlevo) je takzvaná vyklízecí šipka a odbočující vozy při ní mají přednost před ostatními účastníky provozu. Doplňková zelená šipka na pravé straně od signálu Stůj umožňuje řidiči odbočujícímu vpravo projet i při nutnosti zastavení v přímém směru. Zde však platí nutnost dání přednosti vozidlům ve volném směru, tedy na silnici, na kterou řidič odbočuje.

Třetím případem jsou semafory, které místo kulatého barevného signálu používají stejně barevné šipky. I v případě, že svítí kulatý signál červeně a současně je vedle něj ve stejné velikosti semafor se zelenou šipkou, případně i s přímým směrem, musí před hranicí křižovatky zastavit pouze vozidla odbočující ve směru, pro který signál Volno nesvítí. Může jít o oba případy odbočení mimo přímý směr. Často je vícero světelných signálů použito na vícepruhových silnicích. Pruh odbočující vlevo často mění kruhové signály za směrové, jejich význam je pak více než jasný. Semafor platí pouze pro vozy odbočující v tomto směru.

Semafor se směrovou šipkou

Semafor se směrovou šipkou, svítit může zeleně nejen pro odbočování, ale i pro směr rovně | foto: YT


Čtěte také: Češi neví, jaké barvy jsou na semaforu. Oranžová tam opravdu není!


Řidiči často zmatkují a vytváří zbytečné zácpy

Pruhy ovšem často sdílí více možností pokračování v jízdě. Jestliže je v jednom směru umožněna jízda vpřed i odbočení vlevo i vpravo, může upřesnění volného směru pomoci plynulosti dopravy. Propustnost křižovatky se zvýší a pruhy umožňující odbočení vlevo jsou následně uvolněné současně. Na semaforech mohou nastat pouze omezené varianty směrové propustnosti.

Přímý směr bývá označen samostatně nebo v kombinaci s pravým odbočením. Pravé nebo levé odbočení však mohou mít oddělené světelné signály. Signál stůj pak platí vždy pro všechny směry, které nejsou vyznačené zelenou šipkou. Při správném použití se řidiči nemusí bát přestupku projetí křižovatky „na červenou“.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

V tomhle řidiči chybují. Jak se zachováte, když svítí na semaforu červená i zelená?

  • Semafory se směrovými signály nejsou pro řidiče stále srozumitelné
  • Cíl zvýšit propustnost křižovatky tak často způsobí větší zmatky a zdržení
  • Jaké kombinace směrových signálů mohou na semaforu nastat?
Světelné signalizační zařízení, semafor

Světelné signalizační zařízení, ilustrační foto

Řidiči jsou často zmatení, pokud na semaforu kromě kulatého barevného signálu vidí i stejně zbarvené šipky. Ty mají za úkol dopravu zjednodušit a především učinit provoz plynulejší. Jedno takové zmatené místo nyní řidiči popisují při průjezdu Třebíčí na Vysočině. Lokalit s podobným řízením křižovatky se přitom v Česku nachází stovky. Také máte v šipkách na semaforu zmatek?

Zelené šipky na semaforu upravují i přednosti v jízdě

Než se pustíme do popisu, připomeňme si tři situace, kdy se na křižovatce můžete setkat s barevnými šipkami. Zelená šipka nacházející se v bílém čtverci umístěná na protilehlém okraji křižovatky (při odbočování vlevo) je takzvaná vyklízecí šipka a odbočující vozy při ní mají přednost před ostatními účastníky provozu. Doplňková zelená šipka na pravé straně od signálu Stůj umožňuje řidiči odbočujícímu vpravo projet i při nutnosti zastavení v přímém směru. Zde však platí nutnost dání přednosti vozidlům ve volném směru, tedy na silnici, na kterou řidič odbočuje.

Třetím případem jsou semafory, které místo kulatého barevného signálu používají stejně barevné šipky. I v případě, že svítí kulatý signál červeně a současně je vedle něj ve stejné velikosti semafor se zelenou šipkou, případně i s přímým směrem, musí před hranicí křižovatky zastavit pouze vozidla odbočující ve směru, pro který signál Volno nesvítí. Může jít o oba případy odbočení mimo přímý směr. Často je vícero světelných signálů použito na vícepruhových silnicích. Pruh odbočující vlevo často mění kruhové signály za směrové, jejich význam je pak více než jasný. Semafor platí pouze pro vozy odbočující v tomto směru.

Semafor se směrovou šipkou

Semafor se směrovou šipkou, svítit může zeleně nejen pro odbočování, ale i pro směr rovně | foto: YT


Čtěte také: Češi neví, jaké barvy jsou na semaforu. Oranžová tam opravdu není!


Řidiči často zmatkují a vytváří zbytečné zácpy

Pruhy ovšem často sdílí více možností pokračování v jízdě. Jestliže je v jednom směru umožněna jízda vpřed i odbočení vlevo i vpravo, může upřesnění volného směru pomoci plynulosti dopravy. Propustnost křižovatky se zvýší a pruhy umožňující odbočení vlevo jsou následně uvolněné současně. Na semaforech mohou nastat pouze omezené varianty směrové propustnosti.

Přímý směr bývá označen samostatně nebo v kombinaci s pravým odbočením. Pravé nebo levé odbočení však mohou mít oddělené světelné signály. Signál stůj pak platí vždy pro všechny směry, které nejsou vyznačené zelenou šipkou. Při správném použití se řidiči nemusí bát přestupku projetí křižovatky „na červenou“.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."