Češi neví, jaké barvy jsou na semaforu. Oranžová tam opravdu není!
- Oranžová barva na semaforech nikdy oficiálně nebyla
- Přípravnou fázi zajišťuje barva žlutá, i když ji semafory často vykreslují odlišně
- Drobné odlišnosti v odstínech najdeme i u našich sousedů

Křižovatky řízení světelnými signály nám na silnicích pomáhají již dlouhou řadu let. Velmi zjednodušují průjezd složitějšími a frekventovanějšími úseky, kde se řidič nemusí spoléhat na značky určující přednost, stačí pouze následovat pokyny světelných ukazatelů. Jejich barevnost i význam fází je až na drobné odlišnosti celosvětově stejné. Kde se ovšem občas názory rozchází, je v barvách.
Semafor má jasná pravidla
Na naší planetě naštěstí nenajdete země, kde by se na červenou jezdilo a na zelenou stálo, podobně jako je tomu někdy u významu slov „Ano“ a „Ne“. Tyto dvě barvy většinou předmětem sporu nejsou. Tím je poslední nezmíněná, žlutá. Možná si teď říkáte, že na semaforu přeci žlutá nikdy nebyla. Pokynem k přípravě k jízdě a naopak blížící se červené přeci slouží oranžová. To je nejspíše jedna z nejčastějších otázek týkající se světelné signalizace.
Ač vám bude s „oranžovou“ rozumět prakticky každý účastník provozu nejen v naší zemi, zákon stanovuje druhou z barev semaforu jako žlutou. Jelikož ale není standardizovaný odstín žádné z barev, mohou se barvy lišit nejen podle výrobce světelného zařízení, ale i použité světelné technologie. Žlutý signál tak v praxi často svítí více oranžovým odstínem. Často se také nazývá barvou jantarovou.

Čtěte také: Řidiči, pozor! Nový zákon budí rozpaky, hloupé parkování vás bude bolet
I na červenou se dá legálně projet! Musíte ale vědět kdy a kam
Jak tedy již víme, určitý rozptyl odstínů je u semaforů možný a stejně drobné odlišnosti najdeme i v okolních zemích. O čem to ale platí dvojnásob, jsou fáze zařízení. Z evropských zemí jsme často zvyklí na čtyři fáze (Stůj, Připravit, Volno, Pozor!), na jihu Evropy a především za oceánem často vynechají přípravnou fázi a v žádné nesvítí více než jedno světlo současně. Při odbočení vpravo navíc řidič velmi často nemusí čekat na signál doplněný o zelenou šipku.
Ta se koneckonců dostává pryč z módy i v evropských a Čechy často navštěvovaných zemích. V Německu smíte na červenou odbočit vpravo, jestliže je semafor doplněný o značku se symbolem zelené šipky. Při vjezdu do křižovatky se musíte zachovat stejně jako u nás. Nejdříve musíte dát přednost vozům ve volném směru, poté se smíte zařadit. Podobné křižovatky se stálým povolením odbočení najdete čím dál více i ve Francii, Nizozemsku, či Švýcarsku. O drobné úpravě legislativy se uvažuje i v České republice.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.