Na podzim valem ubývá světla. To sebou přináší poněkud náročné podmínky pro účastníky dopravního provozu. Problémem jsou zejména chodci a cyklisté, kteří jsou neosvětleni. Kvůli zhoršené viditelnosti na podzim narůstá počet dopravních nehod.
Podle statistik Besipu může zhoršená viditelnost za každé 9. úmrtí na našich silnicích. Nejhorší měsíce jsou z hlediska viditelnosti právě říjen až únor. To by měli mít na paměti jak řidiči, tak chodci a cyklisté, kteří jsou ohroženi nejvíce.
Řidiči by měli pozorně sledovat pohyb chodců a cyklistů v silničním provozu a uzpůsobit tomu rychlost své jízdy. Chodci a cyklisté si zase musí uvědomit, že jejich cesty do práce či školy a zpátky domů se velmi často odehrávají za tmy a šera. Musí proto dbát na to, aby byli pro své okolí dostatečně viditelní.
Za minulý rok došlo na českých silnicích k 8 289 nehodám, při nichž hrála roli snížená viditelnost (ať už vlivem zhoršených povětrnostních podmínek nebo vlivem denní doby). Při takových nehodách zemřelo 51 lidí, 161 jich bylo těžce zraněno a 2 480 jich bylo zraněno lehce. Nejčastěji zemřelými při takových typech nehod jsou právě chodci či cyklisté.
Podle zákona mají chodci povinnost být vybaveni reflexními prvky v případě, že se pohybují mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo okraji vozovky tam, kde není veřejné osvětlení. „K vaší bezpečné cestě do školy či práce rozhodně přispěje, když se reflexními prvky vybavíte vždy, když vás zkrátka řidiči nemusí vidět tak dobře, jako za bílého dne. Reflexní materiál je v noci vidět na 3krát větší vzdálenost než bílé oblečení a více než 10krát větší vzdálenost než oblečení modré. Zatímco v reflexním oblečení vás řidič uvidí již na vzdálenost 200 metrů, v tmavém oblečení je to pouze 18 metrů,“ zdůrazňuje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.
Pro cyklisty platí povinnost mít za snížené viditelnosti, tedy nejen za tmy, ale i za šera či deště, bílé světlo vpředu a červené světlo vzadu.
„V podzimním období se starší děti vrací ze sportovních aktivit a kroužků za tmy. Při jízdě na kole či koloběžce přitom často nejsou vůbec osvětleny zadním a předním světlem. Rodiče by měli zkontrolovat, že děti mají funkční světla a naučit je, že v tomto období je nejlepší světla zapínat vždy, a chránit se tak před srážkou s autem. Platí to pro koloběžku, stejně jako pro kolo. Jezdec na koloběžce není dle silničních pravidel chodec, ale cyklista, se všemi povinnostmi, které k tomu patří,“ zdůraznil Neřold.
Na podzim valem ubývá světla. To sebou přináší poněkud náročné podmínky pro účastníky dopravního provozu. Problémem jsou zejména chodci a cyklisté, kteří jsou neosvětleni. Kvůli zhoršené viditelnosti na podzim narůstá počet dopravních nehod.
Podle statistik Besipu může zhoršená viditelnost za každé 9. úmrtí na našich silnicích. Nejhorší měsíce jsou z hlediska viditelnosti právě říjen až únor. To by měli mít na paměti jak řidiči, tak chodci a cyklisté, kteří jsou ohroženi nejvíce.
Řidiči by měli pozorně sledovat pohyb chodců a cyklistů v silničním provozu a uzpůsobit tomu rychlost své jízdy. Chodci a cyklisté si zase musí uvědomit, že jejich cesty do práce či školy a zpátky domů se velmi často odehrávají za tmy a šera. Musí proto dbát na to, aby byli pro své okolí dostatečně viditelní.
Za minulý rok došlo na českých silnicích k 8 289 nehodám, při nichž hrála roli snížená viditelnost (ať už vlivem zhoršených povětrnostních podmínek nebo vlivem denní doby). Při takových nehodách zemřelo 51 lidí, 161 jich bylo těžce zraněno a 2 480 jich bylo zraněno lehce. Nejčastěji zemřelými při takových typech nehod jsou právě chodci či cyklisté.
Podle zákona mají chodci povinnost být vybaveni reflexními prvky v případě, že se pohybují mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo okraji vozovky tam, kde není veřejné osvětlení. „K vaší bezpečné cestě do školy či práce rozhodně přispěje, když se reflexními prvky vybavíte vždy, když vás zkrátka řidiči nemusí vidět tak dobře, jako za bílého dne. Reflexní materiál je v noci vidět na 3krát větší vzdálenost než bílé oblečení a více než 10krát větší vzdálenost než oblečení modré. Zatímco v reflexním oblečení vás řidič uvidí již na vzdálenost 200 metrů, v tmavém oblečení je to pouze 18 metrů,“ zdůrazňuje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.
Pro cyklisty platí povinnost mít za snížené viditelnosti, tedy nejen za tmy, ale i za šera či deště, bílé světlo vpředu a červené světlo vzadu.
„V podzimním období se starší děti vrací ze sportovních aktivit a kroužků za tmy. Při jízdě na kole či koloběžce přitom často nejsou vůbec osvětleny zadním a předním světlem. Rodiče by měli zkontrolovat, že děti mají funkční světla a naučit je, že v tomto období je nejlepší světla zapínat vždy, a chránit se tak před srážkou s autem. Platí to pro koloběžku, stejně jako pro kolo. Jezdec na koloběžce není dle silničních pravidel chodec, ale cyklista, se všemi povinnostmi, které k tomu patří,“ zdůraznil Neřold.