EU pohřbí sportovní auta v podobě, v jaké je známe. Chce zakázat karbon

Blíží se zákaz karbonu? Evropská unie chce omezit materiál, na kterém stojí svět supersportů, letectví i moderních technologií.
Hrozí konec lehkých a rychlých aut?
Karbonové vlákno představuje lehký, pevný a extrémně odolný materiál, který se stal jednou z neodmyslitelných součástí moderního motorsportu. Od 80. let, kdy přišel McLaren s karbonovým monokokem ve Formuli 1, se karbon stal klíčovým prvkem při výrobě supersportů i závodních vozů.
Není divu, ve srovnání s ocelí nebo hliníkem jsou karbonová vlákna mnohem lehčí, což pro závodníky znamená vyšší výkon, lepší ovladatelnost a nižší spotřebu. V dnešní době tento materiál používají nejen takové značky jako Ferrari, Lamborghini nebo Porsche, ale také výrobci elektromobilů. Nová evropská legislativa ale může znamenat konec tohoto materiálu.
Evropský parlament zařadil karbonové vlákno do návrhu na seznam nebezpečných materiálů, společně s kadmiem, rtutí nebo šestimocným chromem. Změna je součástí revize směrnice o vozidlech s ukončenou životností, která má za cíl snížit negativní dopady likvidace vozidel na životní prostředí. Podle zákonodárců mohou rozpadlé části karbonových dílů vytvářet mikročástice, které jsou škodlivé při kontaktu s pokožkou nebo sliznicemi a mohou také narušovat funkci citlivých zařízení.
Je ohrožena budoucnost supersportů?
Pokud bude změna schválena, začne platit od roku 2029. A to může být zásadní problém. Až 65 % konstrukce supersportu Lexus LFA tvoří právě karbon. Také Ferrari, Lamborghini a další supersporty si bez tohoto materiálu představíme jen těžko. Novou legislativu budou muset respektovat i v Německu a Itálii, kde sídlí největší evropští výrobci sportovních aut. Karbon tak může zmizet nejen ze silnic, ale i ze závodních tratí.

Nejde jen o automobily
Automobilový průmysl spotřebuje asi 20 % světové produkce karbonových vláken, ale zdaleka není jediný, kdo by byl zákazem zasažen. Karbon je klíčovým materiálem také v leteckém průmyslu, kde slouží pro snižování hmotnosti letadel a používají ho Boeing i Airbus.
Hrozící zákaz způsobil rychlý propad akcií tří japonských gigantů, společností Teijin, Toray Industries a Mitsubishi Chemical, kteří společně ovládají více než polovinu světového trhu s karbonem. Celý tento trh měl v roce 2024 hodnotu 5,5 miliardy dolarů a do roku 2035 se očekává růst až na 17 miliard.
Zákaz karbonu by také mohl znamenat značný krok zpět ve vývoji moderních technologií. Nejde jen o auta, ale i o širší dopady na inovace v dopravě, energetice či sportovním vybavení. Výrobci i průmyslové asociace se pravděpodobně postaví proti návrhu a budou se snažit najít kompromis, například způsob bezpečnější recyklace nebo ochrany pracovníků.
Co bude dál?
Zatím se jedná o návrh. Konečné schválení může trvat měsíce i roky a je otázkou, zda vůbec projde. Očekává se, že odpor výrobců aut i letadel bude silný. Současně je jisté, že debata o udržitelnosti a bezpečnosti materiálů dostala nový impuls a že karbon není nedotknutelný. Pokud by návrh prošel, bude muset automobilový svět hledat novou, stejně lehkou a odolnou náhradu. A to nebude snadné.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".