Manuál se vrací. Ferrari chystá limitované modely pro puristy

Ferrari chystá návrat manuální převodovky. Bude exkluzivní, určená jen pro limitované modely a fanoušky čistého řidičského zážitku.
Manuální převodovka jako exkluzivní prvek
Ferrari chystá překvapivý tah. Po více než dekádě chystá návrat klasické manuální převodovky, a to v limitovaných modelech pro ty nejnáročnější fanoušky. V době, kdy většina supersportů sází na dvouspojkové automaty a technologickou dokonalost, chce značka oživit řidičský zážitek v jeho nejčistší podobě. Nový „gated“ manuál by mohl být nejen poctou tradici, ale i jasným signálem, že mechanická radost z jízdy má u Ferrari stále své místo.
Neznamená to však, že by se manuál stal u Ferrari opět standardem. Dostat by ho měli pouze budoucí limitované modely pro ty nejnáročnější fanoušky řidičského zážitku. „Pokud jde o mechanické řazení, je to něco, co by mohlo být v budoucnu, v závislosti na produktu,“ uvedl pro server CarSales hlavní šéf vývoje Ferrari, Gianmaria Fulgenzi.
Ferrari dosud důsledně odmítalo manuální převodovky kvůli negativnímu dopadu na výkon, ale podle Fulgenziho by mohl výjimku dostat pravděpodobně některý z modelů řady Icona, které vzdávají hold dědictví značky a jsou určeny spíše k obdivování a specifickému stylu jízdy. Mezi dosavadní limitované vozy této řady patří například Ferrari Monza SP1 a SP2 či Daytona SP3. Celkově lze očekávat, že návrat manuální převodovky u Ferrari bude spíše výjimečnou událostí než začátkem nové éry. Půjde o exkluzivní a sběratelsky atraktivní nabídku pro omezený okruh klientů.

Manuál jako odkaz a rarita ve světě automatů
Plánovaný návrat manuálu přichází v době, kdy automobilový průmysl míří opačným směrem – směrem k elektromobilitě, automatizaci a asistovanému řízení. Tím více je krok Ferrari vnímán jako prohlášení o hodnotě klasického řízení. V praxi by mohly být ovlivněny zejména skupiny zákazníků, kteří hledají silné emocionální spojení s vozem a nostalgii po době, kdy manuální řazení bylo standardem.
Zatímco řada jiných značek, včetně například Porsche, se zavázala zachovat manuál co nejdéle, Ferrari zatím zůstávalo výjimkou. Návrat manuální převodovky, byť jen v omezeném měřítku, by mu umožnil nabídnout fanouškům vůz, která nesází jen na výkon, ale i na zážitek. Výhodou manuálu je přímější kontrola a hlubší zapojení řidiče, nevýhodou pak nižší efektivita v porovnání s moderními automaty.
Zajímavostí je, že i v oblasti elektromobility se objevují snahy o zavedení manuálního režimu. Nedávno jsme psali, že Ford pracuje na systému, který nabídne řidičům volbu mezi automatem a simulovaným manuálem. Ukazuje se tak, že zájem o aktivní řízení přetrvává napříč technologiemi. Ferrari se však v tomto ohledu nesnaží o kompromis, ale o návrat k mechanickým základům, bez elektronických prostředníků.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.