Automat i manuál? U elektromobilů od Fordu bude na vás, co kdy využijete

Ford přinese digitální řazení pro elektromobily. Manuální převodovka s klasickou pákou je sice falešná, ale umožní řídit s pocitem tradičního řazení.
Když se vám zasteskne po manuálu
Čím dál více výrobců chce svým uživatelům umožnit zachovat možnost řazení u vozidel bez standardní převodovky. Ač jsou automatické převodovky na trhu desítky let, při přechodu na elektrický pohon vnímají řidiči tento úbytek ještě hůře. Ford se proto přidává do skupiny výrobců, kteří chtějí řazení ve svých vozech ponechat.
Celá převodovka a manuální řazení ovšem funguje pouze na oko. Elektrický pohon ze své podstaty vícero převodových stupňů nepotřebuje a tak je tento zážitek zprostředkovaný pouze digitálně. Ať už jde o řazení pádly pod volantem nebo více standardní mini řadící pácu u Fordu, digitální převodovka pouze usměrňuje průběh výkonu elektromotoru a dodává podobný pocit jako u standardní planetové převodovky u spalovacích vozidel.
U Fordu dokonce na páce najdete běžný počet šesti převodových stupňů. Ve svém patentu automobilka upřesňuje, že volič převodových stupňů ve svém důsledku ovlivní tok elektrické energie z baterie k jednotlivým motorům. Dále ovlivní otáčky motorů i točivý moment. Čísla jsou na páce seřazena ve standardní dráze písmene H.

Nostalgie nutí automobilky k bizarním řešením
Ford chce tuto možnost nabídnout zákazníkům bez rozdílu typu pohonu. Falešnou převodovku proto bude možné pořídit od spalovacího automatu, přes hybridní vozy až po plně elektrické modely.
Abyste si nemysleli, že jen Ford se zbláznil a přináší komplikace na místa, na kterých se těšíme naopak na zjednodušení, podobným směrem se před pár lety vydala i Toyota. Ta svůj simulátor obohatila i o falešný spojkový pedál, který taktéž uměl ovlivnit točivý moment motorů.
Vůz, který bude vybaven starou dobrou řadící pákou, půjde nicméně ovládat i podle nejmodernějších standardů plně automaticky. Zda bude řidič chtít využít pohodlí nebo si občas „zakvedlá“ řadicí pákou, půjde přepnout jízdním režimem v nastavení jízdního režimu.
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.