Není žádnou novinkou, že Toyota chce i budoucím generacím zachovat vzpomínky na manuální převodovky. Trendem současné doby je kromě přechodu na elektrický pohon i postupné vymizení manuálního řazení. Spousta nových vozidel i s konvenčními pohony se do výroby dostává pouze s automatickými převodovkami. Jak chce ale Toyota docílit řazení u elektromotoru, který z podstaty své funkce žádnou převodovku nepotřebuje?
V nedávno zveřejněných dokumentech, skrze které Toyota žádá o patent své technologie, lze v detailu sledovat, jak se má taková převodovka pro elektromobil chovat. Speciální vlastností a naprosto typickou situací v běžném voze s manuální převodovkou je stav, kdy vůz může „chcípnout“. I na tuto funkci výrobce myslí. Vůz jako takový samozřejmě zhasnout nejde, půjde o určitou prodlevu v řízení a rozjezdu, kterou řidiči manuálu velmi věrně znají. Systém tedy má být velmi věrohodný.
Celý proces manuálního řazení je pouze simulací. Při jednotlivých zařazených stupních bude mít motor odlišnou charakteristiku výkonu a točivého momentu. Spolu s tím chce Toyota řidiči zprostředkovat více informací pomocí digitálního otáčkoměru i volnoběžných otáček. Když při rozjezdu nebudete důslední se spojkou, vůz elektronicky krátkodobě odpojí elektromotor od elektřiny a vytvoří dojem „chcípnutí“. Zda-li bude taková situace doplněna o zvukový projev, není v dokumentech uvedeno.
Čtěte také: Toyota do toho praští! Elektromobily bude vyrábět jako na běžícím páse
Patent ovšem do takových detailů nezabíhá. Běžně musíte vypnout zapalování a celý proces zopakovat, abyste se mohli znovu rozjet. Ani takový proces není blíže popsaný. Vše je vyvíjeno s cílem poskytnout v pokročilé automatické době řidiči více autenticity z dob, kdy řadící páka byla ve vozech naprostou samozřejmostí a bez její znalosti jste nebyli schopní vůz uvést do provozu, natož s ním pokračovat v jízdě.
Jelikož jde ale o součást plně elektrického vozu, lze simulaci kompletně vypnout a nechat se opět rozmazlovat komfortem moderní doby. Jak je známé, Toyota se nevrhla do vývoje desítek elektrických vozidel v době, kdy tak učinili všichni ostatní. Jde na to velmi pomalu a opatrně a je z jejich postoje cítit, že se nechtějí radosti a zábavy z jízdy konvenčními vozy jen tak lehce vzdát. Útěchou může být i to, že spalovací vozy, i když převážně hybridní, chtějí ve své nabídce ponechat jak dlouho to jen půjde. Návrat manuálního řazení tak může být dalším podobným bodem v plánech Toyoty, jak co nejvíce zachovat automobilový průmysl takovým, jak jej známe.
Není žádnou novinkou, že Toyota chce i budoucím generacím zachovat vzpomínky na manuální převodovky. Trendem současné doby je kromě přechodu na elektrický pohon i postupné vymizení manuálního řazení. Spousta nových vozidel i s konvenčními pohony se do výroby dostává pouze s automatickými převodovkami. Jak chce ale Toyota docílit řazení u elektromotoru, který z podstaty své funkce žádnou převodovku nepotřebuje?
V nedávno zveřejněných dokumentech, skrze které Toyota žádá o patent své technologie, lze v detailu sledovat, jak se má taková převodovka pro elektromobil chovat. Speciální vlastností a naprosto typickou situací v běžném voze s manuální převodovkou je stav, kdy vůz může „chcípnout“. I na tuto funkci výrobce myslí. Vůz jako takový samozřejmě zhasnout nejde, půjde o určitou prodlevu v řízení a rozjezdu, kterou řidiči manuálu velmi věrně znají. Systém tedy má být velmi věrohodný.
Celý proces manuálního řazení je pouze simulací. Při jednotlivých zařazených stupních bude mít motor odlišnou charakteristiku výkonu a točivého momentu. Spolu s tím chce Toyota řidiči zprostředkovat více informací pomocí digitálního otáčkoměru i volnoběžných otáček. Když při rozjezdu nebudete důslední se spojkou, vůz elektronicky krátkodobě odpojí elektromotor od elektřiny a vytvoří dojem „chcípnutí“. Zda-li bude taková situace doplněna o zvukový projev, není v dokumentech uvedeno.
Čtěte také: Toyota do toho praští! Elektromobily bude vyrábět jako na běžícím páse
Patent ovšem do takových detailů nezabíhá. Běžně musíte vypnout zapalování a celý proces zopakovat, abyste se mohli znovu rozjet. Ani takový proces není blíže popsaný. Vše je vyvíjeno s cílem poskytnout v pokročilé automatické době řidiči více autenticity z dob, kdy řadící páka byla ve vozech naprostou samozřejmostí a bez její znalosti jste nebyli schopní vůz uvést do provozu, natož s ním pokračovat v jízdě.
Jelikož jde ale o součást plně elektrického vozu, lze simulaci kompletně vypnout a nechat se opět rozmazlovat komfortem moderní doby. Jak je známé, Toyota se nevrhla do vývoje desítek elektrických vozidel v době, kdy tak učinili všichni ostatní. Jde na to velmi pomalu a opatrně a je z jejich postoje cítit, že se nechtějí radosti a zábavy z jízdy konvenčními vozy jen tak lehce vzdát. Útěchou může být i to, že spalovací vozy, i když převážně hybridní, chtějí ve své nabídce ponechat jak dlouho to jen půjde. Návrat manuálního řazení tak může být dalším podobným bodem v plánech Toyoty, jak co nejvíce zachovat automobilový průmysl takovým, jak jej známe.