Elektromobil s manuální převodovkou? Toyota chystá unikátní řešení
- Toyota bude své vozy nabízet i se simulovanou manuální převodovkou
- Jde o kompletně digitální verzi, řídit lze i bez jejího použití
- Jde o způsob, jak zachovat alespoň částečně duši klasických vozidel

Není žádnou novinkou, že Toyota chce i budoucím generacím zachovat vzpomínky na manuální převodovky. Trendem současné doby je kromě přechodu na elektrický pohon i postupné vymizení manuálního řazení. Spousta nových vozidel i s konvenčními pohony se do výroby dostává pouze s automatickými převodovkami. Jak chce ale Toyota docílit řazení u elektromotoru, který z podstaty své funkce žádnou převodovku nepotřebuje?
Patentové dokumenty vysvětlují princip
V nedávno zveřejněných dokumentech, skrze které Toyota žádá o patent své technologie, lze v detailu sledovat, jak se má taková převodovka pro elektromobil chovat. Speciální vlastností a naprosto typickou situací v běžném voze s manuální převodovkou je stav, kdy vůz může „chcípnout“. I na tuto funkci výrobce myslí. Vůz jako takový samozřejmě zhasnout nejde, půjde o určitou prodlevu v řízení a rozjezdu, kterou řidiči manuálu velmi věrně znají. Systém tedy má být velmi věrohodný.
Celý proces manuálního řazení je pouze simulací. Při jednotlivých zařazených stupních bude mít motor odlišnou charakteristiku výkonu a točivého momentu. Spolu s tím chce Toyota řidiči zprostředkovat více informací pomocí digitálního otáčkoměru i volnoběžných otáček. Když při rozjezdu nebudete důslední se spojkou, vůz elektronicky krátkodobě odpojí elektromotor od elektřiny a vytvoří dojem „chcípnutí“. Zda-li bude taková situace doplněna o zvukový projev, není v dokumentech uvedeno.

Čtěte také: Toyota do toho praští! Elektromobily bude vyrábět jako na běžícím páse
Jak moc bude řízení věrné? Toyota se inspiruje svými sportovními vozy
Patent ovšem do takových detailů nezabíhá. Běžně musíte vypnout zapalování a celý proces zopakovat, abyste se mohli znovu rozjet. Ani takový proces není blíže popsaný. Vše je vyvíjeno s cílem poskytnout v pokročilé automatické době řidiči více autenticity z dob, kdy řadící páka byla ve vozech naprostou samozřejmostí a bez její znalosti jste nebyli schopní vůz uvést do provozu, natož s ním pokračovat v jízdě.
Jelikož jde ale o součást plně elektrického vozu, lze simulaci kompletně vypnout a nechat se opět rozmazlovat komfortem moderní doby. Jak je známé, Toyota se nevrhla do vývoje desítek elektrických vozidel v době, kdy tak učinili všichni ostatní. Jde na to velmi pomalu a opatrně a je z jejich postoje cítit, že se nechtějí radosti a zábavy z jízdy konvenčními vozy jen tak lehce vzdát. Útěchou může být i to, že spalovací vozy, i když převážně hybridní, chtějí ve své nabídce ponechat jak dlouho to jen půjde. Návrat manuálního řazení tak může být dalším podobným bodem v plánech Toyoty, jak co nejvíce zachovat automobilový průmysl takovým, jak jej známe.
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.