Češi si stále k elektrickým vozidlům nevybudovali příliš pozitivní vztah. I když jsou schopní uznat výhody, které lokálně bezemisní vozy nabízejí, stále jim s nimi schází dostatečné zkušenosti a věří dosud zarytým předsudkům. Velkým milníkem je podle respondentů ale i pořizovací cena.
Počet elektrických vozidel se na českých silnicích zvyšuje velmi pomalu. Celoevropská data v tomto směru hovoří jasně a řadí Česko na předposlední příčku. Jedním z důvodů, proč tomu tak je, je i i velmi slabá míra zkušeností s takovými vozy. Pouhá pětina řidičů si dosud jízdu s elektromobilem vyzkoušela. Ani poté nejsou všichni zdaleka přesvědčeni i tom, že by pro ně byl vůz s bateriovým úložištěm prospěšný.
V mnoha případech je dnes na vině horší osvěta. 87 procent dotázaných se totiž neustále obává na způsob likvidace baterií a zda nejde o nepřiměřenou zátěž pro životní prostředí. Dvě třetiny lidí se pak obávají, že podporou elektromobility přispějí ke krachu tradičního automobilového průmyslu v Evropě. Kontrastem je nicméně pohodlí a bezhlučnost jízdy, kterou oceňují čtyři pětiny dotázaných. Bezemisní provoz a lepší jízdní vlastnosti je velkým pozitivem pro tři čtvrtiny.
Čtěte také: Objevte svět elektromobilů: 3 způsoby, jak si je v Česku vyzkoušet
I když by se v tomto směru dalo pokračovat mnohem dále, vysoká cena je nakonec vysokou překážkou. Jenže představa o korektní ceně je zatím velmi zkreslená. Lidé by byli ochotní za nový elektrický vůz zaplatit sotva 300 tisíc korun. V této cenové relaci je dnes obtížné sehnat i spalovací vůz. Je to třetinová cena oproti současné nabídce, snad jen výjimku tvoří nejlevnější elektromobil Dacia Spring za 419 900 Kč. Mnohé to ovšem vypovídá i o finanční situaci zájemců. Pokud by si již takový vůz pořídili, budou navíc požadovat, aby ujel na jedno nabití alespoň 500 kilometrů.
Takové dojezdy dnes již nejsou žádnou výjimkou, jsou ale stále více doménou dražších vozidel spolehlivě cenou přesahujících jeden milion korun. Častěji vídáme vozy s dojezdem alespoň 300 kilometrů. Taková porce je většinou dostatečná pro denní provoz, občané jsou ale stále zvyklí na jiné myšlení spojené s méně častým tankováním. I tak by si elektromobil nikdy nepořídila pětina dotázaných. Bez výhrad by si takový vůz ihned pořídila stejná pětina. Zlepšení názoru by tak zcela jistě pomohla lepší osvěta a přístup k informacím, ale i více možností, kde si zájemci mohou elektrické vozy vyzkoušet osobně.
Češi si stále k elektrickým vozidlům nevybudovali příliš pozitivní vztah. I když jsou schopní uznat výhody, které lokálně bezemisní vozy nabízejí, stále jim s nimi schází dostatečné zkušenosti a věří dosud zarytým předsudkům. Velkým milníkem je podle respondentů ale i pořizovací cena.
Počet elektrických vozidel se na českých silnicích zvyšuje velmi pomalu. Celoevropská data v tomto směru hovoří jasně a řadí Česko na předposlední příčku. Jedním z důvodů, proč tomu tak je, je i i velmi slabá míra zkušeností s takovými vozy. Pouhá pětina řidičů si dosud jízdu s elektromobilem vyzkoušela. Ani poté nejsou všichni zdaleka přesvědčeni i tom, že by pro ně byl vůz s bateriovým úložištěm prospěšný.
V mnoha případech je dnes na vině horší osvěta. 87 procent dotázaných se totiž neustále obává na způsob likvidace baterií a zda nejde o nepřiměřenou zátěž pro životní prostředí. Dvě třetiny lidí se pak obávají, že podporou elektromobility přispějí ke krachu tradičního automobilového průmyslu v Evropě. Kontrastem je nicméně pohodlí a bezhlučnost jízdy, kterou oceňují čtyři pětiny dotázaných. Bezemisní provoz a lepší jízdní vlastnosti je velkým pozitivem pro tři čtvrtiny.
Čtěte také: Objevte svět elektromobilů: 3 způsoby, jak si je v Česku vyzkoušet
I když by se v tomto směru dalo pokračovat mnohem dále, vysoká cena je nakonec vysokou překážkou. Jenže představa o korektní ceně je zatím velmi zkreslená. Lidé by byli ochotní za nový elektrický vůz zaplatit sotva 300 tisíc korun. V této cenové relaci je dnes obtížné sehnat i spalovací vůz. Je to třetinová cena oproti současné nabídce, snad jen výjimku tvoří nejlevnější elektromobil Dacia Spring za 419 900 Kč. Mnohé to ovšem vypovídá i o finanční situaci zájemců. Pokud by si již takový vůz pořídili, budou navíc požadovat, aby ujel na jedno nabití alespoň 500 kilometrů.
Takové dojezdy dnes již nejsou žádnou výjimkou, jsou ale stále více doménou dražších vozidel spolehlivě cenou přesahujících jeden milion korun. Častěji vídáme vozy s dojezdem alespoň 300 kilometrů. Taková porce je většinou dostatečná pro denní provoz, občané jsou ale stále zvyklí na jiné myšlení spojené s méně častým tankováním. I tak by si elektromobil nikdy nepořídila pětina dotázaných. Bez výhrad by si takový vůz ihned pořídila stejná pětina. Zlepšení názoru by tak zcela jistě pomohla lepší osvěta a přístup k informacím, ale i více možností, kde si zájemci mohou elektrické vozy vyzkoušet osobně.