6 úrovní automatizace řízení: Rozlučte se s pedály a volantem

První pokusy o řízení vozidla elektronikou, kdy auto dokáže v některých ohledech zastoupit fungování řidiče a nebude tak potřeba veškeré součinnosti “člověka za volantem”, se objevovaly už před zhruba padesáti lety. Nicméně až nyní dochází díky rozvoji umělé inteligence k takovému posunu, že je možné se vytouženého cíle, kterým je plně autonomní řízení, snažit dosáhnout.

Tip: Očima autopilota Tesly: takhle vidí situaci na silnici (video)

Autonomní auta už na některých silnicích jezdí a nemusí to být vždy jen nějaký testovací okruh, či případy ze zahraničí. I když to legislativa zatím nedovoluje, i na českých silnicích už se prohánějí vozidla jedoucí takzvaně na autopilota.

Není ovšem jeden asistent či přímo autopilot jako druhý. Podle organizace SAE (Society of Automotive Engineers) jsou od roku 2016 přesně definovány jednotlivé úrovně automatizace řízení. Celkem jich je 6 – a zatímco úroveň 0 odpovídá vozidlům vyžadujícím výhradně manuální řízení řidičem, úroveň 5 je přiřazena vozidlům, v nichž plní veškeré úkoly řidiče elektronicky řízená technika.

V roce 2017 představené Audi A8 nabídlo jako první sériově vyráběný automobil na světě funkci autonomní jízdy v dopravní koloně, která dle klasifikace SAE odpovídá vysoce automatizované jízdě úrovně 3. Tento automobil přebírá řízení v dopravní zácpě nebo popojíždění v dopravní koloně na dálnici, při rychlosti jízdy až 60 km/hod. Řidič přitom v této definované situaci již nemusí trvale sledovat dění v okolí vozidla. Musí však být chopen vnímání, aby mohl převzít opět zodpovědnost za řízení, když jej k tomu systém vyzve. Vyšší úroveň zatím v sériově vyráběném vozidle nenajdeme, nicméně je jasné, že je jen otázkou času, než se to změní.

Úroveň 0 – manuální řízení

Řidič je trvale zodpovědný za řízení v podélném i příčném směru.

Úroveň 1 – asistovaná jízda

Asistenční systém může převzít řízení vozidla v podélném nebo příčném směru. Řidič je jím podporován, zůstává však odpovědný za řízení a musí být připraven v případě potřeby okamžitě řízení převzít. Příklad systému úrovně 1 v moderních automobilech je například adaptivní tempomat ACC.

Úroveň 2 – částečně automatizovaná jízda

Řidič může v některých případech předat systému nepřetržité řízení v podélném i příčném směru, avšak musí trvale sledovat jízdní situaci a v případě potřeby převzít řízení. Je tedy neustále odpovědný za řízení. Příkladem je první generace asistentů pro jízdu v dopravní koloně.

Úroveň 3 – vysoce automatizovaná jízda

Řidič již nemusí trvale sledovat řízení vozidla a v podélném a příčném směru a může se věnovat jiným činnostem. Systém automaticky rozpozná hranici, kdy již provozní podmínky neodpovídají rozsahu jeho funkčnosti. V tomto případě vyzve automobil v dostatečném předstihu řidiče, aby převzal řízení vozidla. Jako první v sériové výrobě splňuje tato kritéria funkce autonomní jízdy v dopravní koloně Audi AI traffic jam pilot pro Audi A8.

Úroveň 4 – zcela automatizovaná jízda

Systémy s funkčností úrovně 4 již nevyžadují žádnou podporu ze strany řidiče, jsou však omezeny pro určitou funkční oblast – například jízdu pro dálnici nebo v parkovací budově. Řidič může za těchto podmínek předat systému kompletní řízení. Řízení opět převezme zpět až v situaci, kdy vozidlo opustí definovanou oblast pro zcela automatizovanou jízdu. Příkladem využití takového systému v budoucnosti jsou robotizovaná vozidla taxislužby v centrech měst.

Úroveň 5 – autonomní jízda

Vozidlo má kompletní kontrolu nad řízením v podélném i příčném směru. Systémy úrovně 5 nevyžadují v žádné situaci pomoc řidiče. Autonomní vozidla nemusejí být vybavena ani pedály, volantem a dalšími prvky pro manuální ovládání.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

6 úrovní automatizace řízení: Rozlučte se s pedály a volantem

První pokusy o řízení vozidla elektronikou, kdy auto dokáže v některých ohledech zastoupit fungování řidiče a nebude tak potřeba veškeré součinnosti “člověka za volantem”, se objevovaly už před zhruba padesáti lety. Nicméně až nyní dochází díky rozvoji umělé inteligence k takovému posunu, že je možné se vytouženého cíle, kterým je plně autonomní řízení, snažit dosáhnout.

Tip: Očima autopilota Tesly: takhle vidí situaci na silnici (video)

Autonomní auta už na některých silnicích jezdí a nemusí to být vždy jen nějaký testovací okruh, či případy ze zahraničí. I když to legislativa zatím nedovoluje, i na českých silnicích už se prohánějí vozidla jedoucí takzvaně na autopilota.

Není ovšem jeden asistent či přímo autopilot jako druhý. Podle organizace SAE (Society of Automotive Engineers) jsou od roku 2016 přesně definovány jednotlivé úrovně automatizace řízení. Celkem jich je 6 – a zatímco úroveň 0 odpovídá vozidlům vyžadujícím výhradně manuální řízení řidičem, úroveň 5 je přiřazena vozidlům, v nichž plní veškeré úkoly řidiče elektronicky řízená technika.

V roce 2017 představené Audi A8 nabídlo jako první sériově vyráběný automobil na světě funkci autonomní jízdy v dopravní koloně, která dle klasifikace SAE odpovídá vysoce automatizované jízdě úrovně 3. Tento automobil přebírá řízení v dopravní zácpě nebo popojíždění v dopravní koloně na dálnici, při rychlosti jízdy až 60 km/hod. Řidič přitom v této definované situaci již nemusí trvale sledovat dění v okolí vozidla. Musí však být chopen vnímání, aby mohl převzít opět zodpovědnost za řízení, když jej k tomu systém vyzve. Vyšší úroveň zatím v sériově vyráběném vozidle nenajdeme, nicméně je jasné, že je jen otázkou času, než se to změní.

Úroveň 0 – manuální řízení

Řidič je trvale zodpovědný za řízení v podélném i příčném směru.

Úroveň 1 – asistovaná jízda

Asistenční systém může převzít řízení vozidla v podélném nebo příčném směru. Řidič je jím podporován, zůstává však odpovědný za řízení a musí být připraven v případě potřeby okamžitě řízení převzít. Příklad systému úrovně 1 v moderních automobilech je například adaptivní tempomat ACC.

Úroveň 2 – částečně automatizovaná jízda

Řidič může v některých případech předat systému nepřetržité řízení v podélném i příčném směru, avšak musí trvale sledovat jízdní situaci a v případě potřeby převzít řízení. Je tedy neustále odpovědný za řízení. Příkladem je první generace asistentů pro jízdu v dopravní koloně.

Úroveň 3 – vysoce automatizovaná jízda

Řidič již nemusí trvale sledovat řízení vozidla a v podélném a příčném směru a může se věnovat jiným činnostem. Systém automaticky rozpozná hranici, kdy již provozní podmínky neodpovídají rozsahu jeho funkčnosti. V tomto případě vyzve automobil v dostatečném předstihu řidiče, aby převzal řízení vozidla. Jako první v sériové výrobě splňuje tato kritéria funkce autonomní jízdy v dopravní koloně Audi AI traffic jam pilot pro Audi A8.

Úroveň 4 – zcela automatizovaná jízda

Systémy s funkčností úrovně 4 již nevyžadují žádnou podporu ze strany řidiče, jsou však omezeny pro určitou funkční oblast – například jízdu pro dálnici nebo v parkovací budově. Řidič může za těchto podmínek předat systému kompletní řízení. Řízení opět převezme zpět až v situaci, kdy vozidlo opustí definovanou oblast pro zcela automatizovanou jízdu. Příkladem využití takového systému v budoucnosti jsou robotizovaná vozidla taxislužby v centrech měst.

Úroveň 5 – autonomní jízda

Vozidlo má kompletní kontrolu nad řízením v podélném i příčném směru. Systémy úrovně 5 nevyžadují v žádné situaci pomoc řidiče. Autonomní vozidla nemusejí být vybavena ani pedály, volantem a dalšími prvky pro manuální ovládání.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."