S každým automobilem se dá jezdit úsporněji, jen musíte vědět, jak na to. Je jedno, jestli máte spalovací auto, hybrid, či elektromobil. V každém případě zásadní je už výběr vozidla, protože musíte dobře vědět, kde s ním budete jezdit (město, dálnice, apod.), jak dlouhé trasy (denní i roční nájezd), ale celkově jaký je účel pořízení.
Pokud jste si pořídili hybridní auto, neměli byste zapomínat na následující pravidla, která jsou pro úspornou jízdu s hybridem naprosto zásadní a částečně se liší od jízdy s klasickým spalovákem. Pojďme si je tedy projít popořadě, protože dokáží nejen výrazným způsobem ušetřit vaše finance, ale také díky nim může být vaše auto o něco šetrnější k přírodě.
Kapitoly
Prevence je v životě obecně hrozně důležitá, což jistě víte. A platí to samozřejmě i v případě vašeho automobilu. Měli byste tak pravidelně navštěvovat servis a nechat odborníky, aby váš vůz udržovali v dobrém technickém stavu. V případě hybridního auta by se nemělo zapomínat na kola (geometrie, tlak v pneumatikách, letní/zimní obutí), brzdové kotouče, ložiska, autobaterii, či používání kvalitního motorového oleje, ani na trakční baterii.
Fyziku neošálíte. Jedním z hlavních důvodů, proč u aut roste spotřeba, je jejich vyšší hmotnost. A tu můžete částečně ovlivnit, například tím, že nebudete vozit zbytečné věci. Přestaňte vozit zimní řetězy v létě, nebo v případě dodávek odmontujte třetí řadu sedadel, pokud ji nevyužíváte. Kilogramy navíc máte i v případě, že jezdíte pořád s plnou nádrží a tankujete, aniž by vám palivo kleslo pod 50 %. Krátkodobě možná rozdíl nepoznáte, ale dlouhodobě to smysl má.
Náš další tip je podobný. Nejen na hmotnost, ale také aerodynamiku byste neměli zapomínat. Odpor vzduchu snížíte například tím, že budete mít při jízdě vyšší rychlostí zavřená okna, nebo nebudete na střeše vozit nosiče na kole, či střešní box, ba dokonce ani samotnou konstrukci v podobě příčníků. Tohle všechno se totiž negativně projeví na spotřebě, takže pokud chcete jezdit úsporně, myslete na to.
Naprostým základem úsporné jízdy, který platí pro všechny typy pohonů, je plynulost jízdy. K tomu potřebujete nejen dobrý cit v noze na pedálech, ale hlavně schopnost předvídání. Myslete na to, jak se asi zachovají ostatní kolem vás, jestli brzy padne červená na semaforu, nebo budete muset objíždět nějakou překážku.
Zacházejte s kinetickou energií tak, abyste jeli maximálně plynule a vyhněte se ostřejším reakcím, či zbytečnému plýtvání v podobě rychlejší jízdy. S hybridem se také vyplatí brzdit po delší dobu s menší razancí, protože dokážete narekuperovat zpátky do baterie více energie, kterou následně využijete ke snížení spotřeby díky jízdě na elektřinu.
Pokud jedete z kopce a vidíte před sebou následující stoupání do kopce, pak je opravdu nesmyslné zpomalovat, pokud nejde o bezpečnost či dodržení maximální povolené rychlosti. Každá „nevynucená“ ztráta rychlosti vám prostě zvyšuje spotřebu, protože auto následně musí vynaložit energii navíc k tomu, aby se zpátky dostalo na danou rychlost. Zdržte si větší rozestup od ostatních aut, budete mít větší prostor pro řešení situací a lepší využívání energie.
Dnešní automobily mají jednoduše geniální funkce, se kterými ušetří snad každý. Nebo se minimálně naučí princip úspornější jízdy. Příkladem je tlačítko pro Eco režim, který většinou elektronicky omezuje výkon vozidla a zpomaluje reakci pedálu na akceleraci. Tím zpravidla dosáhnete úspory paliva.
U některých aut dokonce Eco režim optimalizuje chod klimatizace, nebo vás upozorní na nesmyslně dlouho sešlápnutý plynový pedál. Některé automobily s pokročilejším tempomatem využívají navigaci k tomu, že si vůz sám plynule zpomalí před zatáčkou a následně zase plynule rozjede. Díky technologiím budete méně plýtvat.
Pokročilejší navigace, jako jsou například Google Mapy, vám mohou nabízet kromě nejrychlejších tras s ohledem na aktuální provoz a dopravní situace také velice chytré nejúspornější trasy. Proč byste totiž měli jet takovou trasou, kdy přijedete jen o pár minut dříve, ale bude vás to stát o 10 % paliva navíc? V nastavení aplikace si nezapomeňte vybrat, že jezdíte s hybridem. Budete dostávat lepší výsledky.
S hybridem se jezdí trochu jinak a platí to i pro zrychlování. Nebojte se dynamicky zrychlovat, protože dřívějším dosažením požadované rychlosti budete plně využívat hybridní systém. Samozřejmě neznamená to, abyste jezdili „hlava-nehlava“, ale prostě nebáli se plyn sešlápnout klidně o něco více a poté lehce ubrat, čímž vůz využije úspornější elektrický pohon.
Například Toyoty a Lexusy využívají převodovku e-CVT, která sama upravuje otáčky motoru tak, aby vždy pracoval v optimálním rozmezí otáček. A jejich technologie je natolik sofistikovaná, že se nemusíte starat prakticky o nic víc, než práci s pedálem a plynulost jízdy, s maximálním předvídáním vše, co se kolem vás děje a jak zbytečně nepřicházet o drahocenou energii.
Doporučujeme také sledovat šikovné ukazatele, které v hybridech zpravidla najdete. Jde například o ukazatel využití výkonu pohonu, kde vidíte, jestli jste v „úspornější“ sekci Eco nebo „méně úsporné“ sekci Power. Snažte se vyvarovat tomu, abyste jezdili v sekci Power po delší dobu.
Někdy se vyplatí také sledovat animaci toho, kdy jedete na spalovací motor, kdy na elektromotor a kdy na oba současně. Pomůže vám to lépe přemýšlet nad fungováním systému. A třeba na parkovišti si zapněte manuálně EV režim pro jízdu, která bude nejen úspornější, ale také tišší.
Jak se ještě vyhnout zbytečným ztrátám a snížit spotřebu? Jednoduše tím, že budete vždy startovat vůz až těsně předtím, než vyrazíte a vypnete jej hned poté, co dojedete do cíle. V hybridech je sice po „nastartovaní“ (či spíše zapnutí – pozn. redakce) většinou příjemné ticho, neznamená to, že by se v tu chvíli nespotřebovávala žádná energie. Většinou hned jede klimatizace, zapnete světla, rádio, apod.
Znali jste všechny tyto tipy pro úspornější jízdu s hybridním automobilem? A co dalšího byste doporučili ostatním čtenářům? Napište své zkušenosti a rady do diskuze pod článkem.
S každým automobilem se dá jezdit úsporněji, jen musíte vědět, jak na to. Je jedno, jestli máte spalovací auto, hybrid, či elektromobil. V každém případě zásadní je už výběr vozidla, protože musíte dobře vědět, kde s ním budete jezdit (město, dálnice, apod.), jak dlouhé trasy (denní i roční nájezd), ale celkově jaký je účel pořízení.
Pokud jste si pořídili hybridní auto, neměli byste zapomínat na následující pravidla, která jsou pro úspornou jízdu s hybridem naprosto zásadní a částečně se liší od jízdy s klasickým spalovákem. Pojďme si je tedy projít popořadě, protože dokáží nejen výrazným způsobem ušetřit vaše finance, ale také díky nim může být vaše auto o něco šetrnější k přírodě.
Kapitoly
Prevence je v životě obecně hrozně důležitá, což jistě víte. A platí to samozřejmě i v případě vašeho automobilu. Měli byste tak pravidelně navštěvovat servis a nechat odborníky, aby váš vůz udržovali v dobrém technickém stavu. V případě hybridního auta by se nemělo zapomínat na kola (geometrie, tlak v pneumatikách, letní/zimní obutí), brzdové kotouče, ložiska, autobaterii, či používání kvalitního motorového oleje, ani na trakční baterii.
Fyziku neošálíte. Jedním z hlavních důvodů, proč u aut roste spotřeba, je jejich vyšší hmotnost. A tu můžete částečně ovlivnit, například tím, že nebudete vozit zbytečné věci. Přestaňte vozit zimní řetězy v létě, nebo v případě dodávek odmontujte třetí řadu sedadel, pokud ji nevyužíváte. Kilogramy navíc máte i v případě, že jezdíte pořád s plnou nádrží a tankujete, aniž by vám palivo kleslo pod 50 %. Krátkodobě možná rozdíl nepoznáte, ale dlouhodobě to smysl má.
Náš další tip je podobný. Nejen na hmotnost, ale také aerodynamiku byste neměli zapomínat. Odpor vzduchu snížíte například tím, že budete mít při jízdě vyšší rychlostí zavřená okna, nebo nebudete na střeše vozit nosiče na kole, či střešní box, ba dokonce ani samotnou konstrukci v podobě příčníků. Tohle všechno se totiž negativně projeví na spotřebě, takže pokud chcete jezdit úsporně, myslete na to.
Naprostým základem úsporné jízdy, který platí pro všechny typy pohonů, je plynulost jízdy. K tomu potřebujete nejen dobrý cit v noze na pedálech, ale hlavně schopnost předvídání. Myslete na to, jak se asi zachovají ostatní kolem vás, jestli brzy padne červená na semaforu, nebo budete muset objíždět nějakou překážku.
Zacházejte s kinetickou energií tak, abyste jeli maximálně plynule a vyhněte se ostřejším reakcím, či zbytečnému plýtvání v podobě rychlejší jízdy. S hybridem se také vyplatí brzdit po delší dobu s menší razancí, protože dokážete narekuperovat zpátky do baterie více energie, kterou následně využijete ke snížení spotřeby díky jízdě na elektřinu.
Pokud jedete z kopce a vidíte před sebou následující stoupání do kopce, pak je opravdu nesmyslné zpomalovat, pokud nejde o bezpečnost či dodržení maximální povolené rychlosti. Každá „nevynucená“ ztráta rychlosti vám prostě zvyšuje spotřebu, protože auto následně musí vynaložit energii navíc k tomu, aby se zpátky dostalo na danou rychlost. Zdržte si větší rozestup od ostatních aut, budete mít větší prostor pro řešení situací a lepší využívání energie.
Dnešní automobily mají jednoduše geniální funkce, se kterými ušetří snad každý. Nebo se minimálně naučí princip úspornější jízdy. Příkladem je tlačítko pro Eco režim, který většinou elektronicky omezuje výkon vozidla a zpomaluje reakci pedálu na akceleraci. Tím zpravidla dosáhnete úspory paliva.
U některých aut dokonce Eco režim optimalizuje chod klimatizace, nebo vás upozorní na nesmyslně dlouho sešlápnutý plynový pedál. Některé automobily s pokročilejším tempomatem využívají navigaci k tomu, že si vůz sám plynule zpomalí před zatáčkou a následně zase plynule rozjede. Díky technologiím budete méně plýtvat.
Pokročilejší navigace, jako jsou například Google Mapy, vám mohou nabízet kromě nejrychlejších tras s ohledem na aktuální provoz a dopravní situace také velice chytré nejúspornější trasy. Proč byste totiž měli jet takovou trasou, kdy přijedete jen o pár minut dříve, ale bude vás to stát o 10 % paliva navíc? V nastavení aplikace si nezapomeňte vybrat, že jezdíte s hybridem. Budete dostávat lepší výsledky.
S hybridem se jezdí trochu jinak a platí to i pro zrychlování. Nebojte se dynamicky zrychlovat, protože dřívějším dosažením požadované rychlosti budete plně využívat hybridní systém. Samozřejmě neznamená to, abyste jezdili „hlava-nehlava“, ale prostě nebáli se plyn sešlápnout klidně o něco více a poté lehce ubrat, čímž vůz využije úspornější elektrický pohon.
Například Toyoty a Lexusy využívají převodovku e-CVT, která sama upravuje otáčky motoru tak, aby vždy pracoval v optimálním rozmezí otáček. A jejich technologie je natolik sofistikovaná, že se nemusíte starat prakticky o nic víc, než práci s pedálem a plynulost jízdy, s maximálním předvídáním vše, co se kolem vás děje a jak zbytečně nepřicházet o drahocenou energii.
Doporučujeme také sledovat šikovné ukazatele, které v hybridech zpravidla najdete. Jde například o ukazatel využití výkonu pohonu, kde vidíte, jestli jste v „úspornější“ sekci Eco nebo „méně úsporné“ sekci Power. Snažte se vyvarovat tomu, abyste jezdili v sekci Power po delší dobu.
Někdy se vyplatí také sledovat animaci toho, kdy jedete na spalovací motor, kdy na elektromotor a kdy na oba současně. Pomůže vám to lépe přemýšlet nad fungováním systému. A třeba na parkovišti si zapněte manuálně EV režim pro jízdu, která bude nejen úspornější, ale také tišší.
Jak se ještě vyhnout zbytečným ztrátám a snížit spotřebu? Jednoduše tím, že budete vždy startovat vůz až těsně předtím, než vyrazíte a vypnete jej hned poté, co dojedete do cíle. V hybridech je sice po „nastartovaní“ (či spíše zapnutí – pozn. redakce) většinou příjemné ticho, neznamená to, že by se v tu chvíli nespotřebovávala žádná energie. Většinou hned jede klimatizace, zapnete světla, rádio, apod.
Znali jste všechny tyto tipy pro úspornější jízdu s hybridním automobilem? A co dalšího byste doporučili ostatním čtenářům? Napište své zkušenosti a rady do diskuze pod článkem.