10 nejčastějších dotazů na elektromobily a jejich fungování

Asi to každý majitel elektromobilu dobře zná. Dotazy typu: Kolik to jede? Jak často se musí dobíjet a kde.. atd. Pro mnohé z nás, kteří se zajímají o elektrické vozy už delší dobu, jsou některé z těchto otázek docela zábavné, jiné jsou přiměřené. Přinášíme vám nyní přehled 10 nejčastějších a někdy i velmi podivných dotazů, se kterými se majitelé elektrických vozů potýkají.

TOP 10

1. Co se stane, když do mého elektromobilu udeří blesk?

Vicky Parrott říká: “Existují ochranné pojistky, které zabrání poškození vozu nebo jeho baterie v nepravděpodobném případě úderu blesku. Stejně jako u všech typů automobilů půjde blesk kolem “klece” vnější karoserie a bezpečně do země. Pokud zrovna váš vůz dobíjíte, je možné, že proudový výboj může způsobit nějaké poškození jak v místě nabíjení, tak v interních obvodech vašeho vozu. Jeden majitel vozu Tesla oznámil chybové zprávy, které se objevily, když jeho auto bylo zasaženo při nabíjení, ale nedošlo k vážným škodám.”

2. Mohu vzít svůj elektromobil do automyčky?

Toto je dle statistiky skutečně jeden z velmi častých dotazů. Jeden vládní průzkum zjistil, že 42 % lidí si myslí, že by se vůz mohl zkratovat, nebo být jinak nebezpečný. Samozřejmě je to naprosto bezpečné díky “testu namočení”, který výrobci absolvují se všemi modely svých vozidel. Toto testovací prostředí věrně replikuje nejtěžší dešťové a záplavové podmínky, aby bylo zajištěno, že vůz je plně vodotěsný. Elektrické auto můžete umýt všemi stejnými způsoby, jako bežný vůz.

3. Potřebují elektromobily speciální pneumatiky?

Někteří lidé se obávají, zda potřebují speciální ekologické pneumatiky, a samozřejmě elektromobily se obvykle dodávají s pneumatikami s nízkým valivým odporem. Ale není to podmínka a můžete se samozřejmě obrátit i na dodavatele běžných pneumatik.

4. Mohu elektromobil dobíjet, když prší?

Odpověď je ANO. Vyhrazené domácí a veřejné stanice nabíjení automobilů jsou navrženy tak, aby byly odolné vůči povětrnostním podmínkám, stejně jako zásuvka v autě, takže je zcela bezpečné nechat nabíjet auto v dešti.

5. Jaká je typická vzdálenost mezi dobíjecími stanicemi?

Zde bude vždy záležet na destinaci. Např. průměrná vzdálenost mezi body nabíjení v Anglii je překvapivě nízká, pod méně než 4 kilometry. Samozřejmě nabíjecí body nejsou rovnoměrně rozloženy po celé Británii, což znamená, že v některých oblastech jsou mnohem delší vzdálenosti. Nabíjecí síť na hlavních trasách je nyní bohatá natolik, že dobíjení baterií by mělo být snadné o při plánování delších tras. Podle databáze dobíjecích bodů Zap-Map je v současné době téměř 19 000 bodů připojení na více než 6 500 lokalitách v celé zemi. Podobné údaje z České republiky zatím nemáme k dispozici. Nicméně po celé republice už se s elektromobilem, který ujede řekněme kolem 300 km na jedno nabití, v pohodě dostanete. V nejhorším případě zazvoníte u někoho doma a poprosíte o zásuvku.

6. Můžu mít v elektromobilu zvuk jako např. v Lamborgini?

Protože elektrické automobily jsou tak tiché, zvláště při nízkých rychlostech, v příštím roce přicházejí nová pravidla, která zajistí, že je uslyší chodci a zrakově postižené osoby. Byla dohodnuta norma, která znamená, že při nižších rychlostech bude vysílán jeden z nejrůznějších neznatelných zvuků, když zvuk vozu, který je v pohybu, je příliš tichý, než abyste si ho všimli. Ale jediné přípustné zvuky jsou omezeny na směs “tónových zvuků a bílého šumu” podobných běžnému motoru. Takže ne. Bohužel, si váš Nissan Leaf nebude moc hrát na 12-ti válcové monstrum.

7. Jak ovlivňuje rychlost jízdní dojezd?

Elektrické vozy jsou legendární pro jejich zrychlení. A ano, čím mocněji zrychlujete a my souhlasíme, že je to velmi návykové, tím kratší dojezd vám displej elektromobilu zobrazí. To je částečně důvod, proč existuje takový rozdíl mezi tím, co uvádí lesklá brožura, a skutečným reálným dojezdem. Pokud tak chcete dosáhnout co nejvyššího dojezdu, je výrazně efektivnější dosáhnout požadované rychlosti plynulým sešlapováním pedálu. Studie ukazují, že opakovaná výrazná akcelerace vám odebere z celkového dojezdu přibližně 20 % baterie. Současně s tím také platí, že čím nižší je konstatní aktuální rychlost, tím lépe.

8. Jak dlouho vydrží baterie elektromobilu? 

Tohle je velmi časté a diskutované téma. Každá baterie a nejen ta v elektromobilu má předem definovaný počet nabíjecích cyklů. Baterie tak časem svoji kapacitu ztrácí a vliv má na to samozřejmě i počet dobíjení. Nicméně ztráta je velmi nízká a velká část výrobců dnes na baterie dává takové záruky, že zde obavy nejsou na místě. Studie říkají, že kapacita baterii, které budou mít za sebou cca 160.000 km by měla být na hodnotě okolo 75 %, ale spíš více. Takové hodnoty bývají mnohdy i součástí záruk na uvedený vůz. Např. nová Hyundai Kona Electric uvádí záruku 8 let na akumulátory nebo 200.000 km. Samozřejmě, pokud kupujete ojetý elektromobil, stojí za to požádat o prohlídku auta s plně dobitým akumulátorem, abyste mohli snadno vidět, jaká je odhadovaná ztráta akumulátoru.

9. Může elektromobil táhnout karavan?

I zde odpovídáme – ANO! Ale pozor, týká se to jen některých modelů. Nejedná se o to, že elektrické vozy nejsou vhodné pro vlečení karavanů, je to proto, že jejich výrobci je obvykle sami neschválí pro tento způsob jízdy. Je to vše spojeno s kombinovanou hmotností vozidla a všeho, co je vlečeno. Elektrické automobily mají tendenci být těžší než konvenční modely, protože mají velké a těžké baterie, takže kombinovaná hmotnost auta a karavanu by ovlivnila brzdný účinek.

10. Lze elektromobil nastartovat přes startovací kabely?

Bohužel.. pokud máte hybrid, pak by zde neměla být žádná překážka, ale elektromobil je potřeba dobít a následně nastartovat vždy jen tak, že ho nejdříve dobijete standardním způsobem. A ani opačně se to příliš nedoporučuje. Takže pokud vás někdo požádá o pomoc se startovacím kabelem v ruce a odstaveným vozidlem, zkuste se jen hezky usmát a zamumlat něco o složitosti vašeho elektrického pohonu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

10 nejčastějších dotazů na elektromobily a jejich fungování

Asi to každý majitel elektromobilu dobře zná. Dotazy typu: Kolik to jede? Jak často se musí dobíjet a kde.. atd. Pro mnohé z nás, kteří se zajímají o elektrické vozy už delší dobu, jsou některé z těchto otázek docela zábavné, jiné jsou přiměřené. Přinášíme vám nyní přehled 10 nejčastějších a někdy i velmi podivných dotazů, se kterými se majitelé elektrických vozů potýkají.

TOP 10

1. Co se stane, když do mého elektromobilu udeří blesk?

Vicky Parrott říká: “Existují ochranné pojistky, které zabrání poškození vozu nebo jeho baterie v nepravděpodobném případě úderu blesku. Stejně jako u všech typů automobilů půjde blesk kolem “klece” vnější karoserie a bezpečně do země. Pokud zrovna váš vůz dobíjíte, je možné, že proudový výboj může způsobit nějaké poškození jak v místě nabíjení, tak v interních obvodech vašeho vozu. Jeden majitel vozu Tesla oznámil chybové zprávy, které se objevily, když jeho auto bylo zasaženo při nabíjení, ale nedošlo k vážným škodám.”

2. Mohu vzít svůj elektromobil do automyčky?

Toto je dle statistiky skutečně jeden z velmi častých dotazů. Jeden vládní průzkum zjistil, že 42 % lidí si myslí, že by se vůz mohl zkratovat, nebo být jinak nebezpečný. Samozřejmě je to naprosto bezpečné díky “testu namočení”, který výrobci absolvují se všemi modely svých vozidel. Toto testovací prostředí věrně replikuje nejtěžší dešťové a záplavové podmínky, aby bylo zajištěno, že vůz je plně vodotěsný. Elektrické auto můžete umýt všemi stejnými způsoby, jako bežný vůz.

3. Potřebují elektromobily speciální pneumatiky?

Někteří lidé se obávají, zda potřebují speciální ekologické pneumatiky, a samozřejmě elektromobily se obvykle dodávají s pneumatikami s nízkým valivým odporem. Ale není to podmínka a můžete se samozřejmě obrátit i na dodavatele běžných pneumatik.

4. Mohu elektromobil dobíjet, když prší?

Odpověď je ANO. Vyhrazené domácí a veřejné stanice nabíjení automobilů jsou navrženy tak, aby byly odolné vůči povětrnostním podmínkám, stejně jako zásuvka v autě, takže je zcela bezpečné nechat nabíjet auto v dešti.

5. Jaká je typická vzdálenost mezi dobíjecími stanicemi?

Zde bude vždy záležet na destinaci. Např. průměrná vzdálenost mezi body nabíjení v Anglii je překvapivě nízká, pod méně než 4 kilometry. Samozřejmě nabíjecí body nejsou rovnoměrně rozloženy po celé Británii, což znamená, že v některých oblastech jsou mnohem delší vzdálenosti. Nabíjecí síť na hlavních trasách je nyní bohatá natolik, že dobíjení baterií by mělo být snadné o při plánování delších tras. Podle databáze dobíjecích bodů Zap-Map je v současné době téměř 19 000 bodů připojení na více než 6 500 lokalitách v celé zemi. Podobné údaje z České republiky zatím nemáme k dispozici. Nicméně po celé republice už se s elektromobilem, který ujede řekněme kolem 300 km na jedno nabití, v pohodě dostanete. V nejhorším případě zazvoníte u někoho doma a poprosíte o zásuvku.

6. Můžu mít v elektromobilu zvuk jako např. v Lamborgini?

Protože elektrické automobily jsou tak tiché, zvláště při nízkých rychlostech, v příštím roce přicházejí nová pravidla, která zajistí, že je uslyší chodci a zrakově postižené osoby. Byla dohodnuta norma, která znamená, že při nižších rychlostech bude vysílán jeden z nejrůznějších neznatelných zvuků, když zvuk vozu, který je v pohybu, je příliš tichý, než abyste si ho všimli. Ale jediné přípustné zvuky jsou omezeny na směs “tónových zvuků a bílého šumu” podobných běžnému motoru. Takže ne. Bohužel, si váš Nissan Leaf nebude moc hrát na 12-ti válcové monstrum.

7. Jak ovlivňuje rychlost jízdní dojezd?

Elektrické vozy jsou legendární pro jejich zrychlení. A ano, čím mocněji zrychlujete a my souhlasíme, že je to velmi návykové, tím kratší dojezd vám displej elektromobilu zobrazí. To je částečně důvod, proč existuje takový rozdíl mezi tím, co uvádí lesklá brožura, a skutečným reálným dojezdem. Pokud tak chcete dosáhnout co nejvyššího dojezdu, je výrazně efektivnější dosáhnout požadované rychlosti plynulým sešlapováním pedálu. Studie ukazují, že opakovaná výrazná akcelerace vám odebere z celkového dojezdu přibližně 20 % baterie. Současně s tím také platí, že čím nižší je konstatní aktuální rychlost, tím lépe.

8. Jak dlouho vydrží baterie elektromobilu? 

Tohle je velmi časté a diskutované téma. Každá baterie a nejen ta v elektromobilu má předem definovaný počet nabíjecích cyklů. Baterie tak časem svoji kapacitu ztrácí a vliv má na to samozřejmě i počet dobíjení. Nicméně ztráta je velmi nízká a velká část výrobců dnes na baterie dává takové záruky, že zde obavy nejsou na místě. Studie říkají, že kapacita baterii, které budou mít za sebou cca 160.000 km by měla být na hodnotě okolo 75 %, ale spíš více. Takové hodnoty bývají mnohdy i součástí záruk na uvedený vůz. Např. nová Hyundai Kona Electric uvádí záruku 8 let na akumulátory nebo 200.000 km. Samozřejmě, pokud kupujete ojetý elektromobil, stojí za to požádat o prohlídku auta s plně dobitým akumulátorem, abyste mohli snadno vidět, jaká je odhadovaná ztráta akumulátoru.

9. Může elektromobil táhnout karavan?

I zde odpovídáme – ANO! Ale pozor, týká se to jen některých modelů. Nejedná se o to, že elektrické vozy nejsou vhodné pro vlečení karavanů, je to proto, že jejich výrobci je obvykle sami neschválí pro tento způsob jízdy. Je to vše spojeno s kombinovanou hmotností vozidla a všeho, co je vlečeno. Elektrické automobily mají tendenci být těžší než konvenční modely, protože mají velké a těžké baterie, takže kombinovaná hmotnost auta a karavanu by ovlivnila brzdný účinek.

10. Lze elektromobil nastartovat přes startovací kabely?

Bohužel.. pokud máte hybrid, pak by zde neměla být žádná překážka, ale elektromobil je potřeba dobít a následně nastartovat vždy jen tak, že ho nejdříve dobijete standardním způsobem. A ani opačně se to příliš nedoporučuje. Takže pokud vás někdo požádá o pomoc se startovacím kabelem v ruce a odstaveným vozidlem, zkuste se jen hezky usmát a zamumlat něco o složitosti vašeho elektrického pohonu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."