O budoucnosti elektrického pohonu dnes nejspíše nikdo nepochybuje. Kde se názory mnohem více rozchází, je to, kdy tato doba skutečně nastane. Evropská unie by takový krok nejraději viděla již nyní. Jenže podle nejnovější studie amerického úřadu pro energetiku nevypadají dopady alternativních pohonů za poslední desetiletí vůbec přívětivě.
V národních laboratořích v Argonne došli k zajímavým, ale částečně i depresivním hodnotám. Bez pochyb lze potvrdit, že od roku 2010 popularita elektrických vozidel jednoznačně vzrostla. Od té doby do konce loňského roku ale stále mají pouhý 4% podíl na celém trhu. Je nutné dodat, že většina čísel je relativních pro severoamerický trh. Za tuto dobu Američané pořídili přes 2,1 milionu plug-in hybridních a čistě elektrických aut.
V globálním měřítku jsou prodeje přeci jen o něco lepší. Do konce letošího roku je predikováno dosažení hodnoty 26 milionů provozovaných elektrických a plug-in hybridních vozidel. Téměř 40 % registrovaných vozidel je zapsaných v Kalifornii. Ta je poslední dobou velmi známá pro svá prohlášení o brzkém zákazu prodejů spalovacích vozidel. V současnou chvíli elektromobilitu ve Spojených státech podporuje 12 států. Všechny elektromobily ale i tak tvoří pouze 1 % provozovaných vozidel.
Čtěte také: Euro 7 zpřísní pravidla pro diesely, ale i elektromobily. Co stojí v návrhu?
Ta nejpesimističtější čísla vycházejí z úspory produkce emisí do ovzduší. Za deset let vzrůstající popularity ušetřily elektřinou poháněná vozidla ve Spojených státech pouhé dny jízdy spalovacích vozidel. Do ovzduší se dostalo o 5,4 metrických tun spalin méně. Za deset let je to menší hodnota, než by se předpokládalo.
Ovšem není třeba se touto hodnotou příliš dlouze trápit. Jen za minulý rok se prodej elektromobilů zdvojnásobil. Jednak je větší nabídka vozidel, ale i neustále se zvyšující a zkvalitňující se nabíjecí infrastruktura. I vzhledem k cílům Pařížské dohody a blížícímu se zákazu prodeje spalovacích vozidel se bude poměr lokálně bezemisních vozidel stále zvyšovat.
O budoucnosti elektrického pohonu dnes nejspíše nikdo nepochybuje. Kde se názory mnohem více rozchází, je to, kdy tato doba skutečně nastane. Evropská unie by takový krok nejraději viděla již nyní. Jenže podle nejnovější studie amerického úřadu pro energetiku nevypadají dopady alternativních pohonů za poslední desetiletí vůbec přívětivě.
V národních laboratořích v Argonne došli k zajímavým, ale částečně i depresivním hodnotám. Bez pochyb lze potvrdit, že od roku 2010 popularita elektrických vozidel jednoznačně vzrostla. Od té doby do konce loňského roku ale stále mají pouhý 4% podíl na celém trhu. Je nutné dodat, že většina čísel je relativních pro severoamerický trh. Za tuto dobu Američané pořídili přes 2,1 milionu plug-in hybridních a čistě elektrických aut.
V globálním měřítku jsou prodeje přeci jen o něco lepší. Do konce letošího roku je predikováno dosažení hodnoty 26 milionů provozovaných elektrických a plug-in hybridních vozidel. Téměř 40 % registrovaných vozidel je zapsaných v Kalifornii. Ta je poslední dobou velmi známá pro svá prohlášení o brzkém zákazu prodejů spalovacích vozidel. V současnou chvíli elektromobilitu ve Spojených státech podporuje 12 států. Všechny elektromobily ale i tak tvoří pouze 1 % provozovaných vozidel.
Čtěte také: Euro 7 zpřísní pravidla pro diesely, ale i elektromobily. Co stojí v návrhu?
Ta nejpesimističtější čísla vycházejí z úspory produkce emisí do ovzduší. Za deset let vzrůstající popularity ušetřily elektřinou poháněná vozidla ve Spojených státech pouhé dny jízdy spalovacích vozidel. Do ovzduší se dostalo o 5,4 metrických tun spalin méně. Za deset let je to menší hodnota, než by se předpokládalo.
Ovšem není třeba se touto hodnotou příliš dlouze trápit. Jen za minulý rok se prodej elektromobilů zdvojnásobil. Jednak je větší nabídka vozidel, ale i neustále se zvyšující a zkvalitňující se nabíjecí infrastruktura. I vzhledem k cílům Pařížské dohody a blížícímu se zákazu prodeje spalovacích vozidel se bude poměr lokálně bezemisních vozidel stále zvyšovat.