Elektromobily jsou klíčem k čistší budoucnosti, potvrzují reálná čísla

Tesla Model 3 Quicksilver

Elektromobily pomáhají zlepšovat kvalitu ovzduší, potvrzuje nová studie

Jedním z důvodů, proč automobilky přechází na elektromobilitu, je snižování emisí skleníkových plynů. Oficiální čísla z Kalifornie a New Yorku přitom naznačují, že tato strategie funguje. S rostoucím podílem elektromobilů v ulicích skleníkových plynů skutečně ubývá.

Elektromobily přispívají k lepším životním podmínkám

California Air Resources Board (CARB), vládní agentura odpovědná za podporu a schvalování programů čisté energie ve státě, vydala zprávu, podle které elektromobily pomohly v roce 2022 snížit emise skleníkových plynů ve státě o 9,3 milionu metrických tun ve srovnání s předchozím rokem, tedy přibližně o 2,4 %. Takové snížení emisí přitom odpovídá odstranění 2,2 milionu automobilů se spalovacími motory z kalifornských silnic během jednoho roku.

Kalifornie je přitom v rámci Spojených států jedním z tahounů zelené revoluce. Už v roce 2004 schválila CARB přelomové nařízení o snížení emisí z dopravy, když zavedla první národních norem emisí skleníkových plynů. Od roku 2000 do roku 2022 klesly emise státu napříč sektory o 20 %, zatímco hrubý domácí produkt se zvýšil o 78 %. Největší podíl na snižování emisí má doprava. Pomohl však i rozvoj solární a větrné energetiky, které se aktuálně podílí na kalifornské výrobě elektřiny už z 30 %, stejně jako úsilí o snížení dalších průmyslových a zemědělských emisí metanu.

Pozitivní vliv elektromobility se projevuje i na opačném konci USA v New Yorku. Jak píše server InsideEVs, zdejší Komise pro taxi a limuzíny (TLC) uvedla, že stále větší elektrická flotila taxíků ve městě pomáhá snižovat emise oxidu uhličitého. V roce 2024 zatím provedly 14 milionů jízd s nulovými emisemi, což městu pomohlo ušetřit 19 000 tun oxidu uhličitého. To přitom odpovídá průměrným emisím vyprodukovanými téměř 3 800 domácnostmi.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Halfpoint / Shutterstock.com


Čtěte také: Čína ovládla elektromobilitu. Vyrábí 80 % všech baterií, svět totálně zaspal


Auta se spalovacími motory stále převládají

Navzdory posunu podíl elektromobilů na amerických silnicích roste stále pomalu. Loni sice přibylo asi 1,2 milionu elektromobilů, což se může zdát jako obrovské číslo. Na celkovém počtu prodaných nových automobilů se však podílely pouze ze 7,6 %. O tom, jak rychle tento podíl poroste, rozhodnou do značné míry i listopadové prezidentské volby. Republikánský kandidát Donald Trump se během kampaně nechal již několikrát slyšet, že by v případě svého zvolení zrušil zvýhodnění pro nákup elektromobilů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektromobily jsou klíčem k čistší budoucnosti, potvrzují reálná čísla

Tesla Model 3 Quicksilver

Elektromobily pomáhají zlepšovat kvalitu ovzduší, potvrzuje nová studie

Jedním z důvodů, proč automobilky přechází na elektromobilitu, je snižování emisí skleníkových plynů. Oficiální čísla z Kalifornie a New Yorku přitom naznačují, že tato strategie funguje. S rostoucím podílem elektromobilů v ulicích skleníkových plynů skutečně ubývá.

Elektromobily přispívají k lepším životním podmínkám

California Air Resources Board (CARB), vládní agentura odpovědná za podporu a schvalování programů čisté energie ve státě, vydala zprávu, podle které elektromobily pomohly v roce 2022 snížit emise skleníkových plynů ve státě o 9,3 milionu metrických tun ve srovnání s předchozím rokem, tedy přibližně o 2,4 %. Takové snížení emisí přitom odpovídá odstranění 2,2 milionu automobilů se spalovacími motory z kalifornských silnic během jednoho roku.

Kalifornie je přitom v rámci Spojených států jedním z tahounů zelené revoluce. Už v roce 2004 schválila CARB přelomové nařízení o snížení emisí z dopravy, když zavedla první národních norem emisí skleníkových plynů. Od roku 2000 do roku 2022 klesly emise státu napříč sektory o 20 %, zatímco hrubý domácí produkt se zvýšil o 78 %. Největší podíl na snižování emisí má doprava. Pomohl však i rozvoj solární a větrné energetiky, které se aktuálně podílí na kalifornské výrobě elektřiny už z 30 %, stejně jako úsilí o snížení dalších průmyslových a zemědělských emisí metanu.

Pozitivní vliv elektromobility se projevuje i na opačném konci USA v New Yorku. Jak píše server InsideEVs, zdejší Komise pro taxi a limuzíny (TLC) uvedla, že stále větší elektrická flotila taxíků ve městě pomáhá snižovat emise oxidu uhličitého. V roce 2024 zatím provedly 14 milionů jízd s nulovými emisemi, což městu pomohlo ušetřit 19 000 tun oxidu uhličitého. To přitom odpovídá průměrným emisím vyprodukovanými téměř 3 800 domácnostmi.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Halfpoint / Shutterstock.com


Čtěte také: Čína ovládla elektromobilitu. Vyrábí 80 % všech baterií, svět totálně zaspal


Auta se spalovacími motory stále převládají

Navzdory posunu podíl elektromobilů na amerických silnicích roste stále pomalu. Loni sice přibylo asi 1,2 milionu elektromobilů, což se může zdát jako obrovské číslo. Na celkovém počtu prodaných nových automobilů se však podílely pouze ze 7,6 %. O tom, jak rychle tento podíl poroste, rozhodnou do značné míry i listopadové prezidentské volby. Republikánský kandidát Donald Trump se během kampaně nechal již několikrát slyšet, že by v případě svého zvolení zrušil zvýhodnění pro nákup elektromobilů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."