Znáte hlavní důvod, proč je spalovací motor prostě horší než elektromotor?

Matouš Vrchota
  • Z technologického hlediska je potřeba nahradit spalovací motor efektivnějším pohonem
  • Elektrický motor nabízí okamžitý výkon, točivý moment a dvojnásobnou efektivitu provozu
  • Při vychytání pár drobností nezbude spalovákům již žádná výhoda
elektromotor Mahle SCT
elektromotor Mahle SCT

Debaty ohledně výhodnosti elektrického vozu oproti konvenčnímu spalovacímu patrně nikdy nezmizí. Argumentů se najde vcelku hodně a čím dál více se přiklání k lokálně bezemisní variantě bateriových elektrických vozidel. Jde především o technickou stránku výroby a provozu. Výhody, které nám poskytují tradiční spalovací vozy, se tak dostávají do ústraní a snižuje se u nich jejich významnost.

Rychlé tankování a dojezd přes 1 000 km

Začněme tím, co máme na spalovacích vozech nejraději. Zpravidla je to jejich nenáročnost při tankování a jejich dlouhý dojezd. Ať má vůz nádrž na 40 nebo 80 litrů, její doplnění trvá na čerpacích stanicích nejvýše vyšší jednotky minut. Na levnějších stanicích si sice musíte vystát frontu, tato volba je ale čistě na řidiči, zda chce ušetřit korunu na jednom litru paliva. S plnou nádrží pak ujedete u úspornými vznětovými vozy k trasy přesahující 1 000 km. Napadnou vás nějaké další výhody?

V tuto chvíli se většina příznivých zpráv přesouvá na stranu druhého typu vozidel. Když se dnes zeptáte prakticky každého majitele elektromobilu na největší přednosti, zmíní především servisní nenáročnost. Tomu musíme dát zcela za pravdu. Elektrický motor je ve své podstatě velmi jednoduchý stroj. Skládá se z jediné pohyblivé části (rotoru), která je prakticky bezúdržbová a zvládne vůz pohánět vysoké statisíce kilometrů bez nutného zásahu. Odpadá pravidelná výměna oleje, řemenných či řetězových spojení i porucha převodovek. Elektromobily si vystačí s jedním stálým převodem a naprostým minimem pohyblivých částí a systémů, které jsou u spalovacích agregátů nejčastější příčinou vzniku poruch.


Čtěte také: Spalováky jsou stále spolehlivější. Elektromobily trápí spíše drobnosti


Spalovák je jedna velká teplárna

Zcela nepopiratelnou výhodou je ovšem samotný elektrický pohon. Spalovací motor má v lepším případě účinnost kolem 40 procent. Jen samotný start vozu generuje velmi vysoké množství odpadního tepla, které vozidlo není schopné nijak pro svůj pohyb zužitkovat. Přičíst můžeme i nelineární průběh výkonu i točivého momentu, který se u každého převodového stupně liší. Efektivita elektrického motoru se pohybuje mezi 85 – 95 procent, což je i dvojnásobně vyšší hodnota. Odpadního tepla proto vzniká naprosté minimum a většina energie je přenesena tam, kde jí očekáváme.

V tomto článku neřešíme praktické využití osob žijících na sídlištích bez možnosti vlastního nabíjení nebo pořizovací ceny vozidel. Jde o srovnání dvou velmi odlišných technologií. Zatímco víme, že hranice efektivity spalovacích motorů z dlouhodobého hlediska výše neposuneme, má elektromotor zaručeně větší význam. Tankování vozů se stále zdá být levnější, pokud nemůžete dobíjet doma za výhodnější ceny. Když si ale uvědomíme, že dvě třetiny až polovinu těchto nákladů vypustíme do okolí v podobě tepla a nebezpečných látek, vychází i samotný provoz spalovacího vozu dráže, než-li u elektrického modelu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články