Zlom? Číňané už začínají stavět továrnu na přelomové ultralevné baterie
- Čínský BYD nepolevuje
- V posledním čtvrtletí vyrobil více elektromobilů než Tesla
- Teď oznamuje, že začíná stavět továrnu na ultralevné sodíkové baterie

Levné elektromobily, to je něco, na co svět čeká jako na smilování. Auto na baterky si stále ve většině zemí pořizuje jen malé procento zákazníků, nicméně zásadním způsobem by to dokázal změnit vynález levnější baterie, která se nevýraznějším způsobem podepisuje na vyšší pořizovací ceně elektromobilu.
BYD má eso v rukávu
Že by se to v dohledné době mohlo změnit, hovoří různé zprávy ze světa. Podle automobilek je jedním z klíčů ke zlevnění elektromobilů například sodík-iontová baterie, u které se nahrazuje drahé lithium za mnohem levnější sodík.
Jako správnou cestu to nyní vidí také čínský BYD, který dokázal v posledním kvartálu loňského roku vyrobit poprvé více elektromobilů než americká Tesla, čímž vznikl předpoklad, že v roce 2024 předběhne i v ročních číslech nejznámějšího a největšího výrobce elektrických aut.
BYD ve spolupráci s Huaihai údajně investuje zhruba 10 miliard čínských jenů, v přepočtu asi 204 miliard korun, do nové továrny v Číně, kde se budou vyrábět levnější sodíkové baterie do elektromobilů. Roční produkční kapacita má být 30 GWh.

Čtěte také: Levný elektromobil Tesla změní svět, jak jej znáte. Původně byl Musk proti
Zlevní sodíkové baterie budoucí elektromobily?
Předpokládá se, že ano. Sodíkové baterie jsou levnější, protože místo lithia využívají sodík. Nicméně mají i jednu velkou nevýhodu oproti Li-Ion bateriím, a tou je nižší energetická hustota. Pak tedy potřebujete mít větší baterie, abyste dosáhli stejné kapacity, nebo obětovat kapacitu a tedy také dojezd elektromobilu.
Již dříve své plány s výrobou sodík-iontových baterií oznámily vedle automobilky BYD i další čínské firmy, např. CATL, Zoolnasm, JAC, či švédský Northvolt. Uvidíme možná již v letošním roce, jaký to nakonec bude mít vliv na pokles ceny elektromobilů a dosažení slíbované cenové parity mezi elektrickými a spalovacími auty.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.