Životu nebezpečná vychytávka. Proč se vyhnout zapuštěným klikám u dveří?

  • Německý ADAC varuje před elektrickými výsuvnými klikami u aut
  • V případě nehody mohou způsobit problémy záchranářům
  • Kritika míří hlavně na Teslu, ale týká se i dalších výrobců
Klika dveří Tesla Model 3

Klika dveří Tesla Model 3 | foto: Tesla

Zapuštěné kliky u dveří, které při nepoužívání dokonale splývají s karosérií, jsou jedním poznávacích znamení všech elektromobilů Tesla a nejen jich. Oblibu si získávají i u celé řady dalších výrobců, jako je Mercedes nebo BMW. Není divu, vypadá to elegantně, působí to dražším dojmem než klasické mechanické kliky a zlepšuje to aerodynamiku vozu. Přesto tento módní typ klik může být podle německého automotoklubu ADAC nebezpečný až život ohrožující.

Ztěžují záchranu při nehodě

Pro záchranu osob z havarovaného vozidla je vždy důležité, aby záchranáři byli schopni rychle, snadno a intuitivně otevřít vozidlo zvenčí. Zejména, pokud dojde k požáru vozidla, hraje roli každá sekunda. Z pohledu ADAC však výsuvné kliky, které zcela zmizí v kapotě, pokud se nepoužívají, mohou tento úkol záchranným složkám tento úkol ztížit, zejména pokud nemají s daným typem klik zkušenosti.

Jako bezpečnější označuje mechanické zapuštěné kliky, které je možné vyklopit ručně stisknutím přední části rukojeti. Mnoho řešení však používá elektrický pohon, který automaticky vysune rukojeť v případě, že ji potřebujete použít. Pokud však nehoda způsobí přerušení napájení, klika dveří automobilu se nevysune úplně nebo jen částečně a cestující se bez cizí pomoci nemusí dostat z auta včas.

ADAC připouští, že v rámci nárazových testů organizace Euro NCAP se také testují a vyhodnocují síly při otevírání dveří a kontroluje se i zda se vozidlo při poškození automaticky odemkne. Výsuvné kliky dveří v těchto testech zatím nevykazovaly žádné abnormality. Podle zpráv z médií už se však v minulosti stala řada případů, kdy měli záchranáři při nehodě problém se do vozu s tímto typem klik dostat.

Tesla Model 3

Tesla Model 3 po nehodě | foto: Yan Chang / Twitter


Čtěte více: Kolik energie dokážou elektromobily získat rekuperací zpátky?


Co by měl řidič udělat?

Automobilky obvykle nabízejí možnost mechanického nebo elektrického odemčení vozu zevnitř. Majitelům automobilů, kteří vlastní vozidlo s elektrickým otevíráním dveří zevnitř, což jsou kromě Tesly například elektromobily Nio nebo BMW řady 7 a iX, ADAC důrazně doporučuje, aby se před zahájením jízdy seznámily s možností nouzového odemknutí v manuálu k vozidlu a v ideálním případě ji ukázali i ostatním cestujícím.

Další možností, jak se dostat z uzamčeného havarovaného vozidla, je pomocí nouzového kladiva na rozbíjení oken. Tento způsob však není stoprocentní, protože je zde problém s vrstvenými skly, které se často instalují do moderních automobilů, například z důvodu tepelné či akustické izolace. Taková skla může být docela obtížné rozbít. Uvězněná posádka vozu navíc musí být ve stavu, kdy je toho vůbec schopná.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Životu nebezpečná vychytávka. Proč se vyhnout zapuštěným klikám u dveří?

  • Německý ADAC varuje před elektrickými výsuvnými klikami u aut
  • V případě nehody mohou způsobit problémy záchranářům
  • Kritika míří hlavně na Teslu, ale týká se i dalších výrobců
Klika dveří Tesla Model 3

Klika dveří Tesla Model 3 | foto: Tesla

Zapuštěné kliky u dveří, které při nepoužívání dokonale splývají s karosérií, jsou jedním poznávacích znamení všech elektromobilů Tesla a nejen jich. Oblibu si získávají i u celé řady dalších výrobců, jako je Mercedes nebo BMW. Není divu, vypadá to elegantně, působí to dražším dojmem než klasické mechanické kliky a zlepšuje to aerodynamiku vozu. Přesto tento módní typ klik může být podle německého automotoklubu ADAC nebezpečný až život ohrožující.

Ztěžují záchranu při nehodě

Pro záchranu osob z havarovaného vozidla je vždy důležité, aby záchranáři byli schopni rychle, snadno a intuitivně otevřít vozidlo zvenčí. Zejména, pokud dojde k požáru vozidla, hraje roli každá sekunda. Z pohledu ADAC však výsuvné kliky, které zcela zmizí v kapotě, pokud se nepoužívají, mohou tento úkol záchranným složkám tento úkol ztížit, zejména pokud nemají s daným typem klik zkušenosti.

Jako bezpečnější označuje mechanické zapuštěné kliky, které je možné vyklopit ručně stisknutím přední části rukojeti. Mnoho řešení však používá elektrický pohon, který automaticky vysune rukojeť v případě, že ji potřebujete použít. Pokud však nehoda způsobí přerušení napájení, klika dveří automobilu se nevysune úplně nebo jen částečně a cestující se bez cizí pomoci nemusí dostat z auta včas.

ADAC připouští, že v rámci nárazových testů organizace Euro NCAP se také testují a vyhodnocují síly při otevírání dveří a kontroluje se i zda se vozidlo při poškození automaticky odemkne. Výsuvné kliky dveří v těchto testech zatím nevykazovaly žádné abnormality. Podle zpráv z médií už se však v minulosti stala řada případů, kdy měli záchranáři při nehodě problém se do vozu s tímto typem klik dostat.

Tesla Model 3

Tesla Model 3 po nehodě | foto: Yan Chang / Twitter


Čtěte více: Kolik energie dokážou elektromobily získat rekuperací zpátky?


Co by měl řidič udělat?

Automobilky obvykle nabízejí možnost mechanického nebo elektrického odemčení vozu zevnitř. Majitelům automobilů, kteří vlastní vozidlo s elektrickým otevíráním dveří zevnitř, což jsou kromě Tesly například elektromobily Nio nebo BMW řady 7 a iX, ADAC důrazně doporučuje, aby se před zahájením jízdy seznámily s možností nouzového odemknutí v manuálu k vozidlu a v ideálním případě ji ukázali i ostatním cestujícím.

Další možností, jak se dostat z uzamčeného havarovaného vozidla, je pomocí nouzového kladiva na rozbíjení oken. Tento způsob však není stoprocentní, protože je zde problém s vrstvenými skly, které se často instalují do moderních automobilů, například z důvodu tepelné či akustické izolace. Taková skla může být docela obtížné rozbít. Uvězněná posádka vozu navíc musí být ve stavu, kdy je toho vůbec schopná.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."