Zapuštěné kliky u dveří, které při nepoužívání dokonale splývají s karosérií, jsou jedním poznávacích znamení všech elektromobilů Tesla a nejen jich. Oblibu si získávají i u celé řady dalších výrobců, jako je Mercedes nebo BMW. Není divu, vypadá to elegantně, působí to dražším dojmem než klasické mechanické kliky a zlepšuje to aerodynamiku vozu. Přesto tento módní typ klik může být podle německého automotoklubu ADAC nebezpečný až život ohrožující.
Pro záchranu osob z havarovaného vozidla je vždy důležité, aby záchranáři byli schopni rychle, snadno a intuitivně otevřít vozidlo zvenčí. Zejména, pokud dojde k požáru vozidla, hraje roli každá sekunda. Z pohledu ADAC však výsuvné kliky, které zcela zmizí v kapotě, pokud se nepoužívají, mohou tento úkol záchranným složkám tento úkol ztížit, zejména pokud nemají s daným typem klik zkušenosti.
Jako bezpečnější označuje mechanické zapuštěné kliky, které je možné vyklopit ručně stisknutím přední části rukojeti. Mnoho řešení však používá elektrický pohon, který automaticky vysune rukojeť v případě, že ji potřebujete použít. Pokud však nehoda způsobí přerušení napájení, klika dveří automobilu se nevysune úplně nebo jen částečně a cestující se bez cizí pomoci nemusí dostat z auta včas.
ADAC připouští, že v rámci nárazových testů organizace Euro NCAP se také testují a vyhodnocují síly při otevírání dveří a kontroluje se i zda se vozidlo při poškození automaticky odemkne. Výsuvné kliky dveří v těchto testech zatím nevykazovaly žádné abnormality. Podle zpráv z médií už se však v minulosti stala řada případů, kdy měli záchranáři při nehodě problém se do vozu s tímto typem klik dostat.
Čtěte více: Kolik energie dokážou elektromobily získat rekuperací zpátky?
Automobilky obvykle nabízejí možnost mechanického nebo elektrického odemčení vozu zevnitř. Majitelům automobilů, kteří vlastní vozidlo s elektrickým otevíráním dveří zevnitř, což jsou kromě Tesly například elektromobily Nio nebo BMW řady 7 a iX, ADAC důrazně doporučuje, aby se před zahájením jízdy seznámily s možností nouzového odemknutí v manuálu k vozidlu a v ideálním případě ji ukázali i ostatním cestujícím.
Další možností, jak se dostat z uzamčeného havarovaného vozidla, je pomocí nouzového kladiva na rozbíjení oken. Tento způsob však není stoprocentní, protože je zde problém s vrstvenými skly, které se často instalují do moderních automobilů, například z důvodu tepelné či akustické izolace. Taková skla může být docela obtížné rozbít. Uvězněná posádka vozu navíc musí být ve stavu, kdy je toho vůbec schopná.
Zapuštěné kliky u dveří, které při nepoužívání dokonale splývají s karosérií, jsou jedním poznávacích znamení všech elektromobilů Tesla a nejen jich. Oblibu si získávají i u celé řady dalších výrobců, jako je Mercedes nebo BMW. Není divu, vypadá to elegantně, působí to dražším dojmem než klasické mechanické kliky a zlepšuje to aerodynamiku vozu. Přesto tento módní typ klik může být podle německého automotoklubu ADAC nebezpečný až život ohrožující.
Pro záchranu osob z havarovaného vozidla je vždy důležité, aby záchranáři byli schopni rychle, snadno a intuitivně otevřít vozidlo zvenčí. Zejména, pokud dojde k požáru vozidla, hraje roli každá sekunda. Z pohledu ADAC však výsuvné kliky, které zcela zmizí v kapotě, pokud se nepoužívají, mohou tento úkol záchranným složkám tento úkol ztížit, zejména pokud nemají s daným typem klik zkušenosti.
Jako bezpečnější označuje mechanické zapuštěné kliky, které je možné vyklopit ručně stisknutím přední části rukojeti. Mnoho řešení však používá elektrický pohon, který automaticky vysune rukojeť v případě, že ji potřebujete použít. Pokud však nehoda způsobí přerušení napájení, klika dveří automobilu se nevysune úplně nebo jen částečně a cestující se bez cizí pomoci nemusí dostat z auta včas.
ADAC připouští, že v rámci nárazových testů organizace Euro NCAP se také testují a vyhodnocují síly při otevírání dveří a kontroluje se i zda se vozidlo při poškození automaticky odemkne. Výsuvné kliky dveří v těchto testech zatím nevykazovaly žádné abnormality. Podle zpráv z médií už se však v minulosti stala řada případů, kdy měli záchranáři při nehodě problém se do vozu s tímto typem klik dostat.
Čtěte více: Kolik energie dokážou elektromobily získat rekuperací zpátky?
Automobilky obvykle nabízejí možnost mechanického nebo elektrického odemčení vozu zevnitř. Majitelům automobilů, kteří vlastní vozidlo s elektrickým otevíráním dveří zevnitř, což jsou kromě Tesly například elektromobily Nio nebo BMW řady 7 a iX, ADAC důrazně doporučuje, aby se před zahájením jízdy seznámily s možností nouzového odemknutí v manuálu k vozidlu a v ideálním případě ji ukázali i ostatním cestujícím.
Další možností, jak se dostat z uzamčeného havarovaného vozidla, je pomocí nouzového kladiva na rozbíjení oken. Tento způsob však není stoprocentní, protože je zde problém s vrstvenými skly, které se často instalují do moderních automobilů, například z důvodu tepelné či akustické izolace. Taková skla může být docela obtížné rozbít. Uvězněná posádka vozu navíc musí být ve stavu, kdy je toho vůbec schopná.