Zákaz spalovacích aut není třeba. Norsko ukazuje, jak jdou do kopru i bez toho

  • Norsko je tak trochu jiná země, která je elektromobilitě zaslíbená
  • V prodejích zde elektromobily drtí spalovací auta
  • Minulý měsíc dosáhly spalováky jen na 45 prodaných kusů
Spalovací auto

Spalovací auto, ilustrační | foto: Volvo

Norové jsou velcí fandové elektromobility. Naprostá většina všech vozidel, které se zde nově registrují, jezdí na baterie. Jak uvádí server The Driven, aut se spalovacím motorem se v této 5,5 milionové zemi registrovalo v letošním červenci jen 45 (slovy „čtyřicet pět“), což je rekordně nízký počet a je vidět, že zde už mají spalovací auta boj s elektromobily prohraný. A to ani nemusel přijít žádný zákaz prodeje spalovacích aut.

Jen několik desítek nových vozů se spalovacími motory

Ze statistik norského úřadu Norská silniční federace, který každý měsíc zveřejňuje data o registracích nových vozidel, vyplynulo, že v letošním červenci došlo v Norsku k rekordně nízkému počtu registrací nových vozidel se spalovacími motory. Nejde o nějaký výstřelek, elektromobily zde válcují auta na benzín či naftu už několik let. Podle údajů federace by letos mělo jezdit po silnicích již více elektromobilů než klasických vozidel.

Nejprodávanější je malé Suzuki

Nejprodávanějším konvenčním (spalovacím) automobilem se loni v Norsku stalo Suzuki Swift s deseti kusy, pět kusů se prodalo Mazdy MX-5, šest kusů Porsche 911. Jak je vidět, luxusní vozidla stále některé lidi táhnou a přitom v kategorii elektromobilů pro ně nedokáží najít vhodnou alternativu, pokud má někdo rád emoce s příchutí hlasitého zvukového projevu a vůni benzínu. To prostě ani není technicky u elektroaut možné.

Škoda Enyaq 80x iV v Národním parku Folgefonna

Škoda Enyaq 80x iV v Národním parku Folgefonna | foto: vlastní


Čtěte také: Srovnání spotřeby u elektrického a spalovacího auta. Tušíte, jak velký je rozdíl?


Elektromobily převládají

V Norsku elektromobily vytlačují ostatní auta už několik let. Podle předpokladů federace by v roce 2030 mělo jezdit v Norsku jen 15 procent vozidel na benzín a 25 procent na naftu, elektromobilů by mělo být více než polovina.

Podpora státu

Norsko se snaží elektromobilitu cíleně podporovat, a to ve výrazných úlevách na daních. Stát dotuje také pořízení elektromobilů firmami. Nejprodávanějším modelem je Tesla Model Y, která se vloni stala také nejprodávanějším autem na světě, bez ohledu na typ pohonu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Zákaz spalovacích aut není třeba. Norsko ukazuje, jak jdou do kopru i bez toho

  • Norsko je tak trochu jiná země, která je elektromobilitě zaslíbená
  • V prodejích zde elektromobily drtí spalovací auta
  • Minulý měsíc dosáhly spalováky jen na 45 prodaných kusů
Spalovací auto

Spalovací auto, ilustrační | foto: Volvo

Norové jsou velcí fandové elektromobility. Naprostá většina všech vozidel, které se zde nově registrují, jezdí na baterie. Jak uvádí server The Driven, aut se spalovacím motorem se v této 5,5 milionové zemi registrovalo v letošním červenci jen 45 (slovy „čtyřicet pět“), což je rekordně nízký počet a je vidět, že zde už mají spalovací auta boj s elektromobily prohraný. A to ani nemusel přijít žádný zákaz prodeje spalovacích aut.

Jen několik desítek nových vozů se spalovacími motory

Ze statistik norského úřadu Norská silniční federace, který každý měsíc zveřejňuje data o registracích nových vozidel, vyplynulo, že v letošním červenci došlo v Norsku k rekordně nízkému počtu registrací nových vozidel se spalovacími motory. Nejde o nějaký výstřelek, elektromobily zde válcují auta na benzín či naftu už několik let. Podle údajů federace by letos mělo jezdit po silnicích již více elektromobilů než klasických vozidel.

Nejprodávanější je malé Suzuki

Nejprodávanějším konvenčním (spalovacím) automobilem se loni v Norsku stalo Suzuki Swift s deseti kusy, pět kusů se prodalo Mazdy MX-5, šest kusů Porsche 911. Jak je vidět, luxusní vozidla stále některé lidi táhnou a přitom v kategorii elektromobilů pro ně nedokáží najít vhodnou alternativu, pokud má někdo rád emoce s příchutí hlasitého zvukového projevu a vůni benzínu. To prostě ani není technicky u elektroaut možné.

Škoda Enyaq 80x iV v Národním parku Folgefonna

Škoda Enyaq 80x iV v Národním parku Folgefonna | foto: vlastní


Čtěte také: Srovnání spotřeby u elektrického a spalovacího auta. Tušíte, jak velký je rozdíl?


Elektromobily převládají

V Norsku elektromobily vytlačují ostatní auta už několik let. Podle předpokladů federace by v roce 2030 mělo jezdit v Norsku jen 15 procent vozidel na benzín a 25 procent na naftu, elektromobilů by mělo být více než polovina.

Podpora státu

Norsko se snaží elektromobilitu cíleně podporovat, a to ve výrazných úlevách na daních. Stát dotuje také pořízení elektromobilů firmami. Nejprodávanějším modelem je Tesla Model Y, která se vloni stala také nejprodávanějším autem na světě, bez ohledu na typ pohonu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."