Z 0 na 80 % za 35 minut. Tesla spustila 500kW Supercharger nové generace

Pavel Škopek
Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 v noci | Zdroj: Tesla
Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 v noci | Zdroj: Tesla

Tesla spustila první 500kW Supercharger V4 v Redwood City. Cybertruck se na něm dobije na 80 % za 35 minut, další vozy zatím zvládají 250 kW.

Tesla zrychluje nabíjení

Dětská hračka, řekl v roce 2016, kdy Tesla začala mluvit o Superchargerech V3, Elon Musk o 350kW nabíjení. Vývoj však nikdo nezastaví a nyní jeho Tesla přichází s ještě větším kalibrem. V kalifornském Redwood City se rozjel první Supercharger nové generace, který zvládne až 500 kW. Z pohledu Tesly jde obrovský skok kupředu, ale bude to v době, kdy v Číně běžně nabízí 1 MW, stačit?

Nový Supercharger V4 kombinuje upravené stojany s delšími kabely a zcela nové výkonové kabinety. Ty umožňují nabíjet rychlostí až 500 kW, zatímco většina dosavadních stanic V3 zůstává na maximu 250 kW. Tesla uvádí, že nová elektronika nabídne vyšší spolehlivost. Zpočátku budou nové stanice přístupné pouze pro vozy Tesla, ale podle automobilky se podpora ostatních značek otevře ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku.

Plný potenciál nové nabíječky nicméně v tuto chvíli využijí pouze majitelé Cybertrucku. Ten je totiž jediný, který se díky své 800V architektuře zvládne nabíjet výkonem 500 kW. Na videu, které Tesla zveřejnila, se nabil na 80 % za pouhých 35 minut. Ostatní modely značky, jako Model 3, Y, S a X, zůstávají na 400V architektuře, a tudíž i nadále omezují rychlost nabíjení na 250 kW. To ale stále znamená dojezd zhruba 322 km během 15 minut.

Na 500kW Superchargeru V4 se Cybertruck dobije na 80 % za 35 minut | foto: Tesla Charging
Na 500kW Superchargeru V4 se Cybertruck dobije na 80 % za 35 minut | foto: Tesla Charging

Redwood City jako začátek změny

Zprovoznění stanice v Redwood City je klíčové i proto, že jde o první instalaci, která kombinuje nové stojany s novými napájecí skříně V4. Dřívější verze V4 byly napojené ještě na starší V3 technologii a nedosahovaly plného výkonu. Tesla tím nyní dorovnává náskok sítí jako Electrify America nebo Ionna, které už dříve nabízely 350–400 kW.

Nové stanice podporují architektury od 400 V do 1000 V, takže potenciálně umožní rychlé nabíjení i pro modely jako Lucid Gravity nebo Hyundai Ioniq 9. Tesla zároveň upravila design tak, aby lépe vyhovoval i vozům s jinak umístěným nabíjecím portem. Přístup pro ostatní značky by měl být spuštěn po dokončení technických kontrol.

Díky kombinaci vyššího výkonu, lepší kompatibility a rostoucí síti může Tesla výrazně zkrátit dobu nabíjení i zjednodušit přístup k infrastruktuře. Podle oficiálních vyjádření se očekává rychlé rozšiřování Superchargerů V4 v následujících měsících. Pokud tempo nasazení udrží, může to pro ní znamenat klíčový posun v budování nabíjecí infrastruktury. Doufejme, že se nové Superchargery brzy dostanou i do Evropy.

Zdroj: Tesla Charging / síť X, InsideEVs


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články