Vyzkoušeli jsme virtuální zpětná zrcátka u Audi e-tron

Luboš Srb

Audi e-tron je elektromobil, který má odstartovat novou elektrickou éru a přinést i další technologie budoucnosti. Jednou z nich jsou tzv. virtuální zpětná zrcátka, která s pomocí kamer a displejů nahrazují klasická zpětná zrcátka. Jak tohle řešení funguje v reálném provozu?

Za příplatek necelých 45 tisíc si můžete u e-tronu nechat vyměnit klasická zpětná zrcátka za tyto netradiční virtuální. Řešení se skládá z kamery na kloubu vně auta a obrazovky (7palcový OLED panel s rozlišením 1280 x 800 px) umístěné na dveřích uvnitř, obojí samozřejmě v provedení na levé i pravé straně auta.

Cílem této technologie bylo snížit aerodynamický odpor (0,27) a zlepšit aeroakustiku, ovšem v obou případech je rozdíl oproti verzi s klasickými zrcátky téměř zanedbatelný. Mnohem důležitější jsou ale reálné zkušenosti, takže jsme neváhali a technologii coby dva zástupci naší redakce vyzkoušeli v praxi.

Tip: Audi e-tron: první kilometry s vyzyvatelem Tesly

První dojem není úplně skvělý, spíše naopak. Člověk se intuitivně dívá na místo, kde logicky očekává umístění klasických zrcátek, navíc zde pohled lákají i vnější kamery na stále poměrně nepřehlédnutelném kloubu. Ovšem obrazovky jsou umístěné až pod okénkem na dveřích. Rozhodně bychom tedy ocenili umístění o něco výše, alespoň takové byly naše první dojmy. Podle zástupců společnosti Audi je důvodem umístění obrazovek design, protože obrazovky umístěné výše by prý byly rušivé. A je to prý jen otázkou času, než si člověk na netradiční umístění zrcátek, resp. obrazovek zvykne.

A v tom mají u Audi nejspíše pravdu. Sice jsme neměli možnost s autem toho najezdit tolik, abychom se přenaučili na odlišné umístění virtuálních zpětných zrcátek, resp. obrazovek v interiéru, ovšem už po pár desítkách kilometrů to bylo o něco lepší. Stejně tak je potřeba nepodcenit nastavení zrcátek, neboť poměrně velkou nevýhodou mohou být odlesky, což jsme si díky krásnému slunečnému počasí i sami vyzkoušeli. Ani při maximálním jasu ovšem obraz za nás není úplně stoprocentní a navíc kamery nedokážou zachytit tolik obrazu, jaké klasická zrcátka.

Nové netradiční řešení jsme vyzkoušeli za jízdy ve městě, na dálnici, nebo i při parkování. Velmi pěkné je grafické provedení se signalizací odbočování či řekněme chytrým asistentem sledujícím okolí. Jinými slovy na obrazovce vidíte zeleně ukazatel blinkru a pokud není bezpečné přejet do vedlejšího stále ještě jiným autem obsazeného pruhu, dojde také k výstražné signalizaci v podobě žluté barvy, abyste dobře viděli, že přejet z pruhu do pruhu v tu chvíli asi není úplně nejlepší nápad. Kde jsme zrcátka zatím nevyzkoušeli, je jízda za deště, v noci nebo v tunelu, kdy se mají zrcátka díky čidlům automaticky lépe přizpůsobit daným podmínkám, aby byl obraz neustále dostatečně kvalitní.

Pokud bychom měli naše dojmy z virtuálních zpětných zrcátek shrnout, jde podle nás zatím spíše o ukázku technologie, která by se třeba někdy časem mohla osvědčit. Do té doby půjde spíše jen o frajeřinku, než něco, co by skutečně vylepšovalo či zjednodušovalo sledování okolí vozy a bylo bezpečnější než některá jiná moderní klasická zrcátka vybavená asistentem pro sledování mrtvých úhlů nebo i jiných asistentů pro zvýšení bezpečnosti.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články