Audi e-tron: první kilometry s vyzyvatelem Tesly
V rámci veletrhu Amper 2019 jsme měli možnost si zajezdit s plně elektrickým modelem Audi e-tron, který v mnoha směrech ukazuje, že pořádné elektromobily umí nejen u Tesly. Jaké jsou naše první dojmy?
Tip: Audi e-tron: náskok díky čisté elektrice
Po prvních kilometrech můžu říct, že Audi dokázalo vyrobit takový elektromobil, který mohou milovat nejen nadšenci a fanoušci elektromobility, ale vlastně i tradiční zákazníci. V mnoha směrech působí e-tron jako konvenční auto, ať už jde o design, řízení, ovládání, či prostor. A také s dojezdem až kolem 400 km nečekejte kompromisy.
Po prvním usednutí za volant elektromobilu Audi e-tron se rychle zorientujete. Veškeré potřebné informace najdete přehledně na obrazovce za volantem či Head-Up displeji, pro ovládání infotainmentu je připraven možná zatím nejlepší dotykový displej, jaký jsem zatím nejen u elektromobilu, ale jakéhokoliv auta viděl. Ovládá se dotykem, nicméně pro potvrzení musíte lehce na displej zatlačit, čímž se vyvarujete nějakým překlepům a nepřesnostem. Skvělé. A pochválit musím také navigaci, která v případě zadání adresy vzdálenější než je zbývající dojezd elektromobilu automaticky naplánuje zastávky pro dobití auta.
Tip: První elektrické Audi stojí miliony. A ani vychytávky nejsou levné
Trochu neobvyklý je přepínač, na kterém zařadíte jízdu vpřed a rozjedete se. Je to takový joystick, ale po pár minutách se na něj dá zvyknout a ovládat klidně i poslepu. Na co se pak dá rozhodně zvyknout, je maximum prostoru. Elektronicky nastavitelná sedadla, včetně možnosti uložení nastavení pro jednoduší budoucí přepínání dle řidičů se také hodí. A u Audi dokonce umožňují nastavovat zvýšení či snížení podvozku, pro lepší jízdní vlastnosti. Změnu můžete provést dokonce i za jízdy. Každopádně Audi e-tron na mě působí poměrně robustním dojmem a při vyšších rychlostech třeba při jízdě v zatáčkách nebo na těžším terénu se určitě bude hodit pohon všech kol.
Pokud jde o dojmy z jízdy, elektromotor u prvního plně elektrického Audi má opravdu parádní zvuk. A to ani nemusíte přepínat z klasického na sportovnější režim, který ještě o něco popustí uzdy s maximálním dostupným výkonem. Nicméně žádný řev motoru nečekejte, němečtí inženýři připravili celkově uhlazený výstup elektromotoru, který stejně jako u jiných elektromobilů připomíná spíše příjemně bzučící komáry než nějaké rozdivočené mastodonty.
Přesto spotřeba poletí nezvykle vzhůru, vždyť na testovaném kousku byl průměr přes 40 kWh/100 km, ovšem v reálném provozu asi řidiči nebudou s novinkou tolik zkoušet prudká zrychlení a další styly jízdy, které zrovna nevedou ke snížení spotřeby. A stejně tak spotřebu může ovlivnit rekuperace, jen s ní musíte umět pracovat a páčkami pod volantem patřičně upravovat intenzitu dané situaci. Co je také šikovné, můžete nabíjet zleva nebo zprava auta z portu, který je umístěný před předními dveřmi. Nicméně jen za příplatek, stejně jako třeba i v případě dalších výbav jako jsou unikátní zpětná zrcátka nahrazená kamerami a vnitřními displeji, atd.
A na závěr ještě pár známých parametrů a specifikací. První plně elektrické Audi láká na prémiový design skloubený s brutálním výkonem až 300 kW a točivým momentem až 664 Nm, což poslouží například pro zrychlení z 0 na 100 km/hod za pouhých 5,5 vteřin. Potěší také větší 95kWh baterie slibující dojezd přes 400 km dle měření WLTP. Reálně to samozřejmě bude o něco méně, nejvíce bude záležet na jízdním stylu řidiče, ale také na dalších podmínkách. Nebo možnost rychlonabíjení s výkonem až 150 kW, což by mělo stačit pro dobití z 0 na 80 % za 30 minut.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.