Baterie v elektromobilech jsou téměř nezničitelné. Studie vyvrací mýtus

Matouš Vrchota
  • Odpůrci elektroaut často tvrdí, jak je potřeba baterie často měnit
  • Podle nejnovějších dat tomu tak ovšem není
  • Baterie v elektromobilech už jsou skoro nezničitelné
Baterie v elektromobilech
Baterie v elektromobilech

Jak dlouhou bude mít elektromobil životnost? Po jaké době bude degradace baterie neúnosná? Půjdou moduly vůbec opravit nebo vyměnit? Kolik to bude stát peněz? To je soubor nejčastějších otázek a obav zájemců o nový elektromobil. Jsou takové otázky dnes ještě opodstatněné? Nebo jde jen o pozůstatek obav z let, kdy se celosvětově nabízely jednotky pokusných elektrických modelů?

Baterie u elektroaut už se dnes nemění

Cena výměny kompletní baterie může velmi snadno přesáhnout cenu půl milionu korun i více. Na elektrickém voze jde jednoznačně o nejdražší komponentu. Určitá obava ze selhání je tedy stále na místě. Nejnovější studie nicméně ukazuje, že výměny baterií se dnes týkají především vozidel vyrobených před rokem 2015. Novější modely již na silnou degradaci netrpí, a proto je i jejich životnost výrazně delší.

Společnost Recurrent Auto podrobila analýze přes 20 tisíc elektromobilů. U pouhých 2,5 procent zjistila takovou míru opotřebení baterií, že bylo nutné přistoupit k jejich kompletní výměně. Velkou roli v tomto případě hrál rok výroby vozu. Starší studie stejné společnosti hlásila míru u 1,5 procenta vzorku.

S přibývajícím stářím vozidel se tak tento podíl nepatrně zvýšil. U vozidel starších devíti let je míra rizika výměny baterie až 13 procent. U vozů mladších ale pravděpodobnost klesá až k jednomu procentu. Nejstarší kusy ve studii byly vyrobeny v roce 2011. Takové kusy jezdily navíc na výměny baterií i kvůli horší výrobní kvalitě.

Graf, výměna baterií během let
Graf, výměna baterií během let

Čtěte také: Vadné baterie vedly k požárům. Majitelé elektromobilu z USA dostanou odškodné


Technologie je čím dál dokonalejší

Na vině je jak chemická struktura, tak i často chybějící tepelný management baterií, který výrazně snižuje životnost. Starší elektromobily navíc disponovaly od začátku nižší dojezdem. Jen mezi lety 2015 a 2022 se kapacita zvýšila v průměru o 122 procent. Úbytek pár kilometrů dojezdu tedy není takovým problémem jako dříve.

S delším dojezdem nevadí ani ztráta kilometrů

S tímto trendem se počítá i do dalších let. Pokud vůz jako nový ujede alespoň 800 kilometrů, snížení dojezdu o padesát kilometrů v průběhu pár let rozhodně není nic tragického. Majitelé to navíc berou jako přirozené stárnutí vozu a nepřisuzují chybu na straně baterie nebo výrobce vozu.

Souběžně s vyššími kapacitami a lepšími chemickými strukturami a směsi se vylepšuje i termální management. Ten zajistí optimálnější teploty pro ideální funkci baterie a v důsledku sníží i míru opotřebení. Velkým skokem kupředu budou i solid-state baterie, které již svojí stavbou nebudou tolik závislé na úzkém teplotním rozsahu a budou schopné fungovat lépe i v rozličných podmínkách po delší dobu.

Degradace se tak brzy stane již zastaralým termínem z minulosti, kdy spolu s obavou z krátkého dojezdu ztratí u elektromobilů téměř zcela význam.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články