Volkswagen se začíná klepat strachy! Tesla prý ohrožuje jeho budoucnost

Petr Bergmann
  • Ředitel Volkswagenu si bere čím dal častěji příklad z konkurenční Tesly
  • To se nelíbí jak zapáleným zaměstnancům, tak odborům
  • Výroba Tesly v Gigafactory Berlín představuje zásadní problém
Herbert Diess, ředitel Volkswagenu
Herbert Diess, ředitel Volkswagenu

Generální ředitel koncernu Volkswagen Herbert Diess vyzval německé dělníky, aby se připravili na hlubší restrukturalizaci, aby firma zůstala konkurenceschopná poté, až Tesla rozběhne výrobu vozidel ve své první evropské továrně. Odboráři ale generálního ředitele tvrdě kritizují.

Děsí se Volkswagen americké Tesly?

„Tesla rychle zlepšuje kvalitu svých aut a zdá se, že ve svém závodě v Gruenheide dosáhne výrobní doby pouhých 10 hodin na vůz,“ řekl Diess ve čtvrtek v připraveném projevu na setkání zaměstnanců ve Wolfsburgu. Naproti tomu, výroba jednoho elektromobilu VW ve Zwickau vyžaduje více než 30 hodin. Cílem pro příští rok je zkrácení tohoto času na 20 hodin.

„Ano, bojím se o Wolfsburg,“ řekl Diess pracovníkům na prvním setkání zaměstnanců v největším závodě na výrobu aut na světě od pandemie COVID-19. „Chci, aby vaše děti a vnuci mohli mít stále jistou práci tady u nás ve Wolfsburgu. O to mi dnes jde. Proto jsem tady.“

Diess tento týden zrušil cestu do USA, kde se měl setkat s investory a navštívit technologické firmy, aby uklidnil rostoucí napětí s mocnými odborovými předáky VW doma v Německu. Generální ředitel prosazuje urychlení plánů na zásadní transformaci německého průmyslového gigantu, aby firmu připravil na éru autonomních elektromobilů.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3

Čtěte také: Šéf Volkswagenu si dovolil kritizovat síť Ionity. Nabíjení označil za „smutnou záležitost“


Odbory vystrkují drápy

Nová šéfka podnikové rady VW Daniela Cavallo vyzvala Diesse, aby místo aktivit na sociálních sítích zaměřil svou pozornost na vyřešení přetrvávajícího nedostatku čipů, který zasáhl VW tvrději než Teslu nebo BMW Group. „Často nás zásobujete pěknými obrázky ze svých cest, ale bohužel se netýkají polovodičů,“ řekla. Nedostatek čipů donutil VW snížit produkci v rozlehlé továrně ve Wolfsburgu, která zabírá podobnou plochu jako Monako, na nejnižší úroveň od konce 50. let, kdy byl areál o polovinu menší a vyráběl kultovního Brouka.

V kolektivní smlouvě podepsané před pěti lety VW plánoval v roce 2020 vyrobit nejméně 820 000 vozů, ale ve skutečnosti jich vyrobil méně než 500 000. „Navzdory rostoucí poptávce v důsledku pandemie továrna ve Wolfsburgu dokáže letos vyrobit pouze 400 000 vozů kvůli nedostatku čipů a chybám managementu,“ řekla dále Cavallo.

Herbert Diess na společné fotce s Elonem Muskem
Herbert Diess na společné fotce s Elonem Muskem

Ve Volkswagenu panuje silná nervozita

Aby došlo k zajištění dostatečného využití továrny, naléhala Cavallo na Diesse, aby byla Wolfsburgu přidělena výroba druhého elektromobilu „výrazně dříve než v roce 2026“, kdy je plánováno spuštění projektu Trinity, klíčového modelu VW, který bude konkurovat Tesle. Jádrem střetu jsou Diessovy obavy, že by VW mohl ztratit svou pozici předního světového výrobce automobilů, pokud nezrychlí přechod k elektromobilitě, aby mohl konkurovat společnosti Tesla a dravějším čínským rivalům.

„Často se mě ptají, proč nás pořád srovnávám s Teslou. Vím, že to některým vadí,“ řekl Diess. „I když už nebudu mluvit o Elonu Muskovi, stále zde bude přítomný, přinese do naší práce revoluci a bude konkurenceschopnější.“

V sázce je místo generálního ředitele

Jeho komentáře se objevily poté, co Cavallo kritizovala Diesse za komunikační styl v posledních týdnech, což podle ní vyvolalo obavy mezi pracovníky, že transformace povede ke zrušení desetitisíců pracovních míst.

Konflikt dosáhl nové fáze ve středu, kdy obeznámené zdroje uvedly, že speciálně svolaný výbor bude diskutovat o Diessově budoucnosti ve funkci generálního ředitele.


Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.


Komentáře


Nejnovější články