Volkswagen možná nepostaví Gigafactory v Česku. Co ho odrazuje? (aktualizováno)

  • Nová Gigafactory od Volkswagenu pro výrobu baterií hledá své umístění
  • Kromě východních zemí EU se ale zvažuje umístění i v USA
  • USA navíc nabízí velké dotace a daňové úlevy
Továrna na baterie

Továrna na baterie do elektromobilů, ilustrační

Česká republika může hrát v dalším rozvoji a vývoje koncernu Volkswagen důležitou roli. Není tomu tak dávno, kdy společnost oznámila záměr vybudovat továrnu Gigafactory na baterie v zemích východní Evropy. Jako žhavý kandidát se kromě Slovenska, Polska a Maďarska zdál být i náš stát. Nyní se objevují náznaky, že se Volkswagen nakonec vydá s umístěním nové výroby jiným směrem.

Gigafactory již v Česku dostala nabídku na umístění

Pro český stát by takové umístění továrny bylo klíčové v cestě nového směru automobilového průmyslu. Celková investice se odhaduje na 120 miliard korun. Vláda již představila svojí vizi i možné umístění továrny v Plzeňském kraji. Nová továrna na baterie by přinesla nové možnosti pro automobilky, ale především nová pracovní místa. Volkswagen má své rozhodnutí o stavbě Gigafactory zveřejnit do června.

Podle osob spojených s rozhodovacím procesem se ale koncernu naskytly nové možnosti postavit továrnu na území Spojených států. V určitém smyslu by to pro automobilku bylo výhodnější. Zatímco v evropských zemích by společnost musela továrnu vystavět kompletně za své finance, v zeleně smýšlející Americe by mohla dosáhnout na daňové úlevy, podpůrné balíčky nebo zvýhodněné půjčky.

Výroba baterií v továrně Škoda Auto

Výroba baterií v továrně Škoda Auto, ilustrační foto


Čtěte také: Nejčastější otázky a odpovědi na téma Gigafactory v Česku. Potřebujeme ji?


Naděje umírá poslední. Šance na další výstavbu stále existují

Volkswagen se tak nachází na místě, kdy vyčkává, zda na příznivé nabídky severoamerické federace zareaguje nějakým způsobem i Evropská unie. Ta se bude muset skutečně zasnažit, jelikož Washington je připravený podporovat podobné projekty v rámci balíčku dosahujícího osm a čtvrt bilionu korun. Mají tedy připravené podmínky pro rychlejší zahájení výstavy. Samotná automobilka je překvapená z rychlosti příprav.

I pokud by se v tomto případě německý koncern vydal západní cestou, neznamená to pro Česko a okolní státy jedinou možnost pro výstavbu podobné továrny. I samotný Volkswagen se vyjádřil, že i nadále bude zvažovat výstavbu dalších továren, které by rád umístil do zmíněných států. Vzhledem k historii značky i její příznivce by bylo jistě dobré pro zachování co největší části výroby na území Starého kontinentu.


Aktualizováno – oficiální vyjádření Škoda Auto

Jak již bylo v minulosti uvedeno, koncern Volkswagen prověřuje pro stavbu svvch gigafactory různé lokality v různých světových regionech.

Tyto rozhodovací procesy jsou na sobě nezávislé. Neexistuje žádná souvislost mezi rozhodnutím o umístění gigafactory v Severní Americe a rozhodnutím o umístění v Evropě.

Zároveň nelze mluvit o upřednostnění Severní Ameriky před Evropou. Ideální výrobní proces ohledem na životní prostředí předpokládá synergické seskupení výroby elektromobilů a bateriových článků, zejména s přihlédnutím k počtu závodů na výrobu automobilů ve východní Evropě.

EU připravuje v rámci programu Green Deal nová opatření. Skupina Volkswagen je i nadále odhodlána vybudovat v Evropě do roku 2030 továrny na výrobu článků o kapacitě přibližně 240 GWh, potřebuje však správné rámcové podmínky a chce zohlednit konečný rámec legislativy EU jako základ pro rozhodnutí o umístění výroby v Evropě. Zda by tyto podpůrné balíčky v rámci programu Green Deal mohly společnosti Volkswagen nabídnout lepší investorní pobídky v Evropě a v České republice, se teprve uvidí.

„Česká republika má mezi kandidátskými zeměmi vynikající pozici pro získání gigafactory. Nyní však musíme počkat, co přinese tzv. nová Zelená dohoda. Koncern ji musí vyhodnotit i z hlediska dotací a investičních pobídek,“ uvedl CEO Škoda Auto Klaus Zellmer.

Žádné rozhodnutí zatím nepadlo, proces vyhodnocování pokračuje. Před investováním miliard eur bude koncern Volkswagen znovu pečlivě posuzovat plány pro jednotlivé regiony. Není potřeba učinit rozhodnutí okamžitě, protože doposud učiněné kroky zaručují pokrytí dodávek baterií do roku 2028. Jednání s českou vládou se úspěšně posouvají. Se všemi zúčastněnými stranami nadále probíhají konstruktivní diskuze nad detaily projektu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Volkswagen možná nepostaví Gigafactory v Česku. Co ho odrazuje? (aktualizováno)

  • Nová Gigafactory od Volkswagenu pro výrobu baterií hledá své umístění
  • Kromě východních zemí EU se ale zvažuje umístění i v USA
  • USA navíc nabízí velké dotace a daňové úlevy
Továrna na baterie

Továrna na baterie do elektromobilů, ilustrační

Česká republika může hrát v dalším rozvoji a vývoje koncernu Volkswagen důležitou roli. Není tomu tak dávno, kdy společnost oznámila záměr vybudovat továrnu Gigafactory na baterie v zemích východní Evropy. Jako žhavý kandidát se kromě Slovenska, Polska a Maďarska zdál být i náš stát. Nyní se objevují náznaky, že se Volkswagen nakonec vydá s umístěním nové výroby jiným směrem.

Gigafactory již v Česku dostala nabídku na umístění

Pro český stát by takové umístění továrny bylo klíčové v cestě nového směru automobilového průmyslu. Celková investice se odhaduje na 120 miliard korun. Vláda již představila svojí vizi i možné umístění továrny v Plzeňském kraji. Nová továrna na baterie by přinesla nové možnosti pro automobilky, ale především nová pracovní místa. Volkswagen má své rozhodnutí o stavbě Gigafactory zveřejnit do června.

Podle osob spojených s rozhodovacím procesem se ale koncernu naskytly nové možnosti postavit továrnu na území Spojených států. V určitém smyslu by to pro automobilku bylo výhodnější. Zatímco v evropských zemích by společnost musela továrnu vystavět kompletně za své finance, v zeleně smýšlející Americe by mohla dosáhnout na daňové úlevy, podpůrné balíčky nebo zvýhodněné půjčky.

Výroba baterií v továrně Škoda Auto

Výroba baterií v továrně Škoda Auto, ilustrační foto


Čtěte také: Nejčastější otázky a odpovědi na téma Gigafactory v Česku. Potřebujeme ji?


Naděje umírá poslední. Šance na další výstavbu stále existují

Volkswagen se tak nachází na místě, kdy vyčkává, zda na příznivé nabídky severoamerické federace zareaguje nějakým způsobem i Evropská unie. Ta se bude muset skutečně zasnažit, jelikož Washington je připravený podporovat podobné projekty v rámci balíčku dosahujícího osm a čtvrt bilionu korun. Mají tedy připravené podmínky pro rychlejší zahájení výstavy. Samotná automobilka je překvapená z rychlosti příprav.

I pokud by se v tomto případě německý koncern vydal západní cestou, neznamená to pro Česko a okolní státy jedinou možnost pro výstavbu podobné továrny. I samotný Volkswagen se vyjádřil, že i nadále bude zvažovat výstavbu dalších továren, které by rád umístil do zmíněných států. Vzhledem k historii značky i její příznivce by bylo jistě dobré pro zachování co největší části výroby na území Starého kontinentu.


Aktualizováno – oficiální vyjádření Škoda Auto

Jak již bylo v minulosti uvedeno, koncern Volkswagen prověřuje pro stavbu svvch gigafactory různé lokality v různých světových regionech.

Tyto rozhodovací procesy jsou na sobě nezávislé. Neexistuje žádná souvislost mezi rozhodnutím o umístění gigafactory v Severní Americe a rozhodnutím o umístění v Evropě.

Zároveň nelze mluvit o upřednostnění Severní Ameriky před Evropou. Ideální výrobní proces ohledem na životní prostředí předpokládá synergické seskupení výroby elektromobilů a bateriových článků, zejména s přihlédnutím k počtu závodů na výrobu automobilů ve východní Evropě.

EU připravuje v rámci programu Green Deal nová opatření. Skupina Volkswagen je i nadále odhodlána vybudovat v Evropě do roku 2030 továrny na výrobu článků o kapacitě přibližně 240 GWh, potřebuje však správné rámcové podmínky a chce zohlednit konečný rámec legislativy EU jako základ pro rozhodnutí o umístění výroby v Evropě. Zda by tyto podpůrné balíčky v rámci programu Green Deal mohly společnosti Volkswagen nabídnout lepší investorní pobídky v Evropě a v České republice, se teprve uvidí.

„Česká republika má mezi kandidátskými zeměmi vynikající pozici pro získání gigafactory. Nyní však musíme počkat, co přinese tzv. nová Zelená dohoda. Koncern ji musí vyhodnotit i z hlediska dotací a investičních pobídek,“ uvedl CEO Škoda Auto Klaus Zellmer.

Žádné rozhodnutí zatím nepadlo, proces vyhodnocování pokračuje. Před investováním miliard eur bude koncern Volkswagen znovu pečlivě posuzovat plány pro jednotlivé regiony. Není potřeba učinit rozhodnutí okamžitě, protože doposud učiněné kroky zaručují pokrytí dodávek baterií do roku 2028. Jednání s českou vládou se úspěšně posouvají. Se všemi zúčastněnými stranami nadále probíhají konstruktivní diskuze nad detaily projektu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."